کد خبر: ۱۶۳۲
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی :

هویت تاریخی و عقبه فرهنگی اردبیل مورد توجه قرار گیرد

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: هویت تاریخی و عقبه ای که اردبیل دارد و هم ارتباط فرهنگی که با بیرون از مرزهای کشور دارد باید توجه خاص و ویژه به آن شود.
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در حاشیه اختتامیه نخستین هنرواره ملی خوشنویسی ایران دل و بزرگداشت حکیم نظامی که صبح امروز شنبه ۲۱ اسفند ماه در اردبیل برگزار شد با کارکنان حوزه هنری اردبیل و هنرمندان این مرکز استانی جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

دادمان در دیدار با همکاران استان اردبیل پس از شنیدن صحبت‌های هر یک از آنان گفت: عقبه تاریخی اردبیل در طول تاریخ منبع الهام بخش خوبی برای فعالیتهای هنری و رسانه ای حوزه هنری است.

وی افزود: باید بیش از پیش به تاریخ شفاهی نهضت های اسلامی و انقلابی نگاه کنیم، آنچنان که باید منبع تمامی فعالیت های هنری خود قرار دهیم.

هنرمندان اردبیل مرزبانان فرهنگی منطقه قفقاز و آناتولی هستند

دادمان در دیدار با هنرمندان حوزه هنری استان اردبیل نیز با شنیدن صحبت‌های آنان گفت: تلاش ما در دوره جدید حوزه هنری اهتمام به دو نکته مهم بوده و هست. اول اینکه از تمرکزگرایی افراطی در مدیریت فرهنگی کشور به سوی به رسمیت شناختن تکثر هویت های بومی که در جای جای کشور وجود دارد و هریک ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که هنگام کنار هم قرار گیریشان چهارچوب حرکتی فرهنگ و هنر انقلاب را تکمیل می‌کنند. همچنین به لحاظ توجه مدیران حوزه هنری و هم به لحاظ منابع و بحثهای ساختاری به سوی تمرکز زدایی حرکت کرده ایم.

دادمان ادامه داد: دوم اینکه بومی گرایی را مورد توجه قرار دادم ایم و به تعبیری آن را فرا تهران می‌نامیم که اهمیت بسیاری برای ما دارد. برای ورود به بومی گرایی باید پیش از هرگونه فعالیتی در این مسیر بتوانیم توصیف و تحلیل دقیقی از مولفه های موثر در آن بوم فرهنگی داشته باشیم. الحمدالله حوزه هنری استان اردبیل در این امر پیشرو بوده و توانسته به آن نقشه تحولی بومی گرایی خود برسد و بر اساس سند زیست بومی که تدوین کرده اند گام‌های مهمی بردارند.

وی در ادامه گفت: سند زیست بومی که حوزه هنری استان اردبیل آماده کرده است ظرفیت بسیاری برای محل بحث بیان خبرگان هنری استان دارد که امید است تا رنگین کمان هنر انقلاب بر اساس آن با حمایت ما در اردبیل شکل بگیرد. باید تکثر هنر انقلاب با تکیه بر بومی گرایی و حرکت به سوی هنر انقلابی بیش از پیش خود را به نمایش گذارد و برکات و ثمرات آن نمایان شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: هویت تاریخی و عقبه ای که اردبیل دارد و هم ارتباط فرهنگی که با بیرون از مرزهای کشور دارد باید توجه خاص و ویژه به آن شود. ما نیز در حوزه هنری به بازآفرینی و روایت عقبه قدرتمند فرهنگی و تمدنی که از اردبیل شکل گرفته است برای عموم مردم ایران و عموم مردم منطقه قفقاز و آناتولی نیاز داریم. همچنین ما ناگزیر از گفتگو با ملت های منطقه هستیم چرا که اگر گفتگو نکنیم دچار تهاجم قرار می‌گیریم و تحت تاثیر فرهنگ‌هایی قرار می‌گیریم که عموما هم مخرب هستند.

وی در پایان گفت: جامعه فرهنگی هنری ایران از هنرمندان هر استان به ویژه اردبیل توقع دارد تا با تولیدات و فعالیت‌های خود از مرزهای فرهنگی کشور محافظت کنند و نفوذ فرهنگی ایرانی اسلامی را در این منطقه افزایش دهد.
گفتنی است، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی برای شرکت در آیین اختتامیه نخستین هنرواره ملی خوشنویسی ایران دل و بزرگداشت حکیم نظامی به اردبیل رفته بود.

هویت تاریخی و عقبه فرهنگی اردبیل مورد توجه قرار گیرد

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار