کد خبر: ۲۳۳
در سالگرد حماسه پاتک زید؛

کتاب «خانه عموحسین» در «خانه شهید اردکان» رونمایی شد

همزمان با سالگرد حماسه زید، کتاب «خانه عموحسین» در خانه شهید اردکان با حضور معاون حوزه هنری رونمایی شد.
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) و در آستانه سالروز حماسه پیروزمندانه پاتک زید و سالگرد شهادت سردار ذبیح‌الله عاصی‌زاده، اولین فرمانده و نخستین فرمانده شهید تیپ مستقل ۱۸ الغدیر یزد، مراسم رونمایی کتاب «خانه عموحسین»؛ روایت مجاهدت، مقاومت و ابتکارات رزمندگان یزدی در دفاع مقدس در خانه شهید اردکان برگزار شد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به ویژه شهدای تیپ پیروز الغدیر و پاتک زید گفت: موضوع روایتگری و نوشتن خاطرات و وقایع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از اصول مهمی است که برای حفظ و احیای هویت ملی، دینی و انقلابی خود به آن نیاز داریم.

میثم مرادی بیناباج با بیان اینکه هویت هر ایرانی و انسان انقلاب اسلامی با شهادت گره ناگسستنی خورده است، افزود: هر جای این سرزمین که قدم می‌گذاریم کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهدا مزین شده است ولی کمتر پیش می‌آید که به همت مردم، جوانان و علاقه‌مندان به مکتب ایثار و شهادت، فضایی مانند خانه شهید اردکان احداث کنند که دائم الذکر شهدا باشد.

وی با تأکید بر اینکه خانه‌های شهید باید در همه محله‌ها و شهرهای ایران اسلامی تشکیل شود، ادامه داد: بسیار خوب است که آن بنا یا خانه، منتسب به یک شهید یا خانواده شهید باشد.

مجلس طرح بازسازی خانه والدین شهدا را مصوب کند

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با بیان اینکه پدران و مادران شهدا کم‌کم از میان ما می‌روند و به فرزندان شهیدشان می‌پیوندند، عنوان کرد: می‌طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کنند که یکی از دستگاه‌ها را موظف به ارائه خدمات برای بازسازی و بهسازی خانه پدران و مادران شهدایی نمایند که قصد دارند خانه‌شان همچون گذشته محل ذکر و یاد شهید باشد و به محیط فرهنگی مانند «خانه شهید» تبدیل شود تا برای نسل‌های آینده باقی بماند.

مرادی بیناباج بر حفظ خانه پدر و مادر شهدا که چنین فرزندانی در آنجا پرورش یافته‌اند، تأکید کرد و افزود: الگوهایی مانند خانه شهید اردکان باید در کشور معرفی شوند.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی و هویتی ایران اسلامی خانه‌های شهداست، افزود: خانه‌های شهدا می‌تواند به پایگاه معنوی و معرفتی برای نسل‌های آینده تبدیل شود و اگر امروز از این موضوع غفلت کنیم، فردا حسرت می‌خوریم.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری ضمن تشکر از نویسنده کتاب خانه عموحسین، خوش‌خوانی، روان بودن، جذابیت و تکنیکی بودن را از محاسن این اثر برشمرد و گفت: خانه عموحسین یک اثر سینمایی است چرا که از ابتدا تا انتها مخاطب را به مناطق عملیاتی دفاع مقدس می‌برد و آن فضا را به خوبی در ذهن او تصویر می‌کند از این رو این کتاب که روایتی مستند و واقعی است می‌تواند دستمایه تولید یک فیلم سینمایی یا سریال قرار گیرد.

ظرفیت‌های مردمی برای گردآوری خاطرات دفاع مقدس باید مورد استفاده قرار گیرد

مرادی بیناباج به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش ۱۰۰ برابری خاطرات و آثار مرتبط با دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: برای تحقق این امر باید از ظرفیت‌های مردمی در سراسر کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به گذشت ۳۳ سال از جنگ تحمیلی بر ثبت و مستندسازی هرچه سریع‌تر وقایع و خاطرات آن دوران تأکید کرد و ادامه داد: اگر خودمان تاریخ سرگذشت این ملت را ثبت نکنیم، دیگران آن طور که می‌خواهند آن را روایت می‌کنند.

مرادی بیناباج افزود: باید تا حد امکان از ظرفیت‌های مردمی در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، هیئات مذهبی، تشکل‌ها و محیط‌های فرهنگی برای شناسایی و ثبت و ضبط خاطرات مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استفاده شود و حوزه هنری نیز در زمینه آموزش ثبت و تدوین تاریخ شفاهی از طریق فضای مجازی به علاقه‌مندان کمک خواهد کرد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری از راه‌اندازی باشگاه فعالان تاریخ شفاهی در حوزه هنری خبر داد و افزود: در این باشگاه نرم افزارها و محتوای آموزشی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا علاقه‌مندان با یادگیری فنون ساده بتوانند خاطرات را جمع آوری و ثبت کنند.

وی با بیان اینکه باید آثاری مانند خانه عموحسین به دیگر محتواهای هنری و رسانه‌ای تبدیل کنیم تا مخاطب آن‌ها را دنبال کند، گفت: در استان یزد ظرفیت‌ها و سوژه‌های بسیار خوبی در زمینه دفاع مقدس وجود دارد که باید این روایت‌ها ثبت و ماندگار شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار