کد خبر: ۴۶۵۶

در شهرستان آباده: برچیده‌شدن قمه زنی با تلاش‌های یک روحانی

قمه‌زنی، یکی از سنت‌های نادرست در سوگواری‌های حسینی است که در نقاط مختلف وجود دارد. رئیس اداره تبلیغات اسلامی آباده، یکی از افرادی است که با ایجاد ارتباط حسنه با افراد این سنت ۲۰۰ ساله را در منطقه آباده از بین برده است.
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

برچیده‌شدن بدعت ۲۰۰ ساله در آباده با تلاش‌های یک روحانی

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن نورایی از فارس، در بیان تجربیات خود در این شهرستان گفت: بیش از ۱۰ سال در زاهدشهر از توابع شهرستان فسا استان فارس به عنوان روحانی مستقر به مردم خدمت کردم. روحیه ورزشکاری و تشکیل تیم فوتبال در محله‌ها یکی از مواردی بود که کمک کرد با جوانان ارتباط بگیرم و جذب مسجد و امور فرهنگی شوند.

نورایی اظهار کرد: در مسجد صاحب‌الزمان(عج) این شهر ۱۶ تیم ورزشی با هدف مبارزه با مواد مخدر ایجاد شد و در پانزده ماه، هزار نفر از افراد منطقه برای ترک اعتیاد به این مسجد مراجعه کردند.

راهیار «بنیاد هدایت» در آباده با اشاره به تلاش‌هایی که در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی داشته است، گفت: در زاهدشهر با استفاده از روش‌های مختلف موفق به نجات ۱۰۰۰ نفر از معتادان از دام اعتیاد شدیم؛ هیئتی با نام حضرت اباالفضل(ع) توسط این افراد تأسیس شد که ماجرا بازتاب خوبی در مجلات و روزنامه‌ها داشته است. برای این افراد زمینه فراهم شغل و ازدواج را ایجاد و قریب به ۸۵۰ مراسم خواستگاری برگزار شد و با ۳۱۳ نفر از همین افراد به سفر زیارتی عتبات رفتیم.

نورایی همچنین با بیان اینکه از سال ۹۴ به عنوان مدیر تبلیغات اسلامی این شهرستان انتخاب و در این شهرستان مشغول به خدمت‌رسانی شدم، افزود: این منطقه تحت‌تأثیر فرق مختلف بود و در روز عاشورا افراد مختلف از مناطق دیگر برای قمه‌زنی به آن مکان مراجعه می‌کردند.

وی اظهار کرد: به عنوان مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان در یکی از مناطقی که بیشترین میزان تأثیر از طرف فرق را داشت ساکن شدم و با ایجاد رابطه دوستی و تشکیل تیم‌های ورزشی و برگزاری اردوهای تفریحی و کوهنوردی درصدد جذب افراد منطقه در مسجد بودم.

نورایی با تأکید بر لزوم برقراری ارتباط روحانیون با افراد و حضور در اجتماع  گفت: اگر روحانیون در جامعه حضور یابند و از مشکلات مردم مطلع شوند بهتر و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را رفع کنند؛ برای نمونه، مطلع شدم یکی از مسئولان هیئت قمه‌زنی دچار مشکل جسمی شده است علی‌رغم مخالفت افراد دیگر به عیادت او رفتم، او یکی از افرادی بود که به شدت از روحانی و مسجد فراری بود و با اکراه با من صحبت کرد ولی در اثر این ملاقات و بعد از مدتی هم‌صحبتی، از خواسته من سؤال کرد و من از او خواستم که در روز عاشورا کسی قمه‌ نزند و او هم قبول کرد و قول صد در صد به من داد.

وی ادامه‌ داد: این رسم که قریب به ۲۰۰ سال است در این منطقه رواج داشت اما در اثر این ارتباط گرم و صمیمی، آن سال دیگر کسی قمه نزد و روز عاشورا با برگزاری شور عزاداری و نماز ظهر عاشورا، مراسم ختم شد.

نورایی که ۵ سال به عنوان روحانی موفق در عرصه مبارزه با مواد مخدر کشور انتخاب شده است، تصریح کرد: معتادان را باید از طریق «دین درمانی» معالجه کرد.

وی به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: تیم تخصصی برای ارتباط با مردم در شهرستان تشکیل شده برای مثال در ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همراه هیئت امنای مسجد و بسیجیان با حضور در  جلوی منازل ۷۲ نفر از مادران رفته و از آن‌ها تجلیل شد.

مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان آباده در پایان از مسئولانی که با تجهیز روحانیون و طلاب آن‌ها را در جهت رفع معضلات و مشکلات اجتماعی یاری می‌کنند، قدردانی کرد چراکه فرقه‌ها در مناطق مختلف با امکانات بسیار در حال فعالیت هستند.

ارسال نظر