کد خبر: ۵۱۳۲
دبیر «مهرواره بانور» استان گلستان:

۳۵۰ بانوی فعال، سفیران «بانور» هستند

استان گلستان، از جمله استان های فعال در زمینه «مهرواره بانور» است، به طوری که جلسه تبیین این مهرواره در هفته گذشته با حضور 350 بانوی فعال استان در گرگان برگزار شده است، در این جلسه جزئیات این مهرواره و اهداف آن برای شرکت کنندگان تبیین شده است به همین مناسبت گفتگویی با حجت الاسلام رضا دیلمی -دبیر «مهرواره با نور»- در استان داشتیم.
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

 

                                                                                           ظرفیت بانوان گلستانی در حل مسائل اجتماعی بالاست

هدف از برگزاری «مهرواره بانور» چیست ؟این مهرواره با هدف بهبود نظام شناسایی و حل مسائل در محله با محوریت بانوان برگزار می‌شود در «مهرواره بانور» قرار است از ظرفیت و توانایی بانوان برای شناسایی، جمع آوری و ارائه راه حل مسائل و مشکلات محله  استفاده شود ، توجه به موضوعاتی نظیر سلامت و اقتصاد خانواده، سبک زندگی اسلامی و فرزندآوری از اهداف مهرواره است.

قسمت رقابتي مهرواره شامل چه حوزه‌هايي مي شود؟

«مهرواره بانور» دو بخش دارد که بخش اول در حوزه مسائل محله و دیگری در حوزه خاطره نویسی است، در قسمت حل مسئله، بانوانی که برای حل مشکلات در محله پیشقدم شدند و مسئله ای را حل کرده اند، می‌توانند شرکت کنند. در بخش خاطره نویسی، ما دو رویکرد را دنبال می کنیم اول خاطراتی که به قلم «شریکه الامام« (همسران امام محله) نوشته شده و دوم خاطرات و تجربه نگاری بانوان کنشگر مسجدی که می توانند خاطرات و تجربیات خود را برای ما ارسال کنند. در حوزه حل مسئله، تمركز بر حل مشکلاتی است که درمحله وجود دارد، به خصوص مشكلاتي كه به حوزه خانواده برمي گردد.  

چه افرادی می توانند در این مهرواره شرکت کنند؟

بانوان از گروه‌های مختلف مثل شریکه الامام و فعالین جهادی، خواهران عضو هیئت امنای مساجد ، خواهران بسیجی و...می توانند در این مهرواره شرکت کنند .

آثار و نتایج برگزاری چنین مهرواره ای را چه طور ارزیابی می کنید؟

این مهرواره می‌تواند انگیزه و امید را در محلات بالا ببرد و به شکل گیری هویت افراد کمک کند، از سوی دیگر باعث شکوفایی استعداد و استفاده از ظرفیت و توانایی عظیم بانوان شود که در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد یک شبکه قوی، کارآمد و موثر از بانوان کنشگر و فعال در محله می‌شود.«مهرواره بانور» بعد از مهرواره‌های «محله همدل» و«اوج» سومین مهرواره  از مجموعه مهرواره هایی است که تا به امروز «بنیاد هدایت» برگزار کرده «بانور» در راستای ايجاد  امام محله و «شریکه الامام» در حل مسائل اجتماعی است با این تفاوت که این مهرواره متمرکز بر خانواده و معرفی الگوهای مناسب مناسب در راستای تشکیل، تحکیم و تقویت خانواده است.  

باتوجه به اینکه شما دبیر «مهرواره بانور» در استان گلستان هستید کمی راجع به این استان و ظرفیت‌های استان در این زمینه بفرمایید؟

در مورد استان گلستان چند نکته حائز اهمیت است؛ اول تلفیقی بودن بافت آن، نزدیک به 40 درصد بافت استان را اهل سنت تشکیل می دهند دومین نکته تنوع قومیتی در استان  است نزدیک به 16 قومیت در این استان زندگي مي كندد و نکته آخر اینکه بافت غالب استان، روستایی است مردم اغلب یا روستانشین هستند یا  در شهرهای کوچک ساکن هستند، تمامی این نکات ویژگی‌های خاص خود را پدید می آورد که درباره بانوان استان هم صدق می کند.

استان گلستان به عنوان یک استان تلفیقی چگونه می تواند در «مهرواره بانور» شرکت کند؟

تلفیقی بودن استان باعث شده است اهتمام زیادی به قرآن کریم به عنوان «محور وحدت» وجود داشته باشد و به عنوان مثال در برنامه تبیینی که برای بانوان فعال برگزار شد از فعالان قرآنی خواهر اهل سنت دعوت به عمل آمد تا در این مهرواره حضور فعال داشته باشند و از خواهران اهل سنت دیگر هم برای شرکت در این مهرواره دعوت کنند، ما به طور جدی به حضور خواهران فعال قرآنی اهل سنت به عنوان بخش مهمی از جامعه خواهران کنشگر دینی در گلستان  در این برنامه تاکید داریم.

اشاره ای به بافت روستایی گلستان کردید به نظر شما  این نكته چگونه می تواند بر فعالیت های بانوان استان موثر باشد؟

جامعه روستایی، جامعه ای است که فرهنگ همدلی، نشاط و همکاری در آن وجود دارد، مردم برای کمک به یکدیگر، حل مشکلات و مسائل دیگران آماده هستند علاوه بر این همانطور که می‌دانید در روستا زنان چه در بحث صنایع دستی چه در کشاورزی و دامداری حضور دارند و به طور کلی نقش آفرینی بسیار خوبی  در جامعه دارند همین ویژگی ها باعث شده زنان حضور پر رنگی در برنامه ها و فعالیت های اجتماعی داشته باشند.

چه برنامه هایی برای شرکت و تشویق بانوان گلستانی برای شرکت در مهرواره دارید؟

یکی از اولین برنامه‌ها همین برنامه تبیینی بود که برگزار شد ما 350 تن از خواهران فعال در سطح استان را دعوت کردیم و بعد از مباحثه و گفتگو کاملا آن ها را با اهداف مختلف مهرواره آشنا کردیم این بانوان  از شهرستان های مختلفی در سطح استان انتخاب و دعوت شده بودند ، مرحله بعدی، تبلیغ درهر شهرستان است که توسط همین 350 خواهر صورت می پذیرد از سوی دیگر ما از تمام ظرفیت های موجود برای آگاهی بخشی و تببین مهرواره بانور برای جامعه خواهران کنشگر استفاده می کنیم. ببه عنوان مثال برای همکاری با بانوان اهل سنت از اداره ادبان و تشکل های دینی استان دعوت کردیم تا با ما همکاری کنند یا دستگاه های اجرایی مختلفی با ما در این زمینه همکاری داشتند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار