کد خبر: ۵۸۶۱
رئیس حوزه هنری کشور خبرداد:

۱۲۷ سالن به سالن‌های سینمایی حوزه هنری اضافه شده‌است

رئیس حوزه هنری کشور معتقد است در پایان فاز دوم طرح توسعه سینما‌های حوزه هنری که هنوز بعضی از پردیس‌ها و سالن‌های آن هم به صورت رسمی افتتاح نشده ۲۳۰ سالن سینمایی فعال هستند این درحالی است که این تعداد در انتهای سال ۹۸ فقط ۱۰۳ سالن بوده است.
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

دادمان: تعداد سالن سینمایی از 103 به 230 سالن رسیده است

به گزارش پایگاه خبری نهضت، در مراسمی با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مهران فاطمی استاندار یزد، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، عبدالحمید قره‌داغی معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه هنری کشور، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و جمعی از مسئولان و هنرمندان، عملیات عمرانی ساخت «پردیس سینمایی آسمان یزد» در زمینی به مساحت دو هزار و ۱۰۰ متر مربع در بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد آغاز شد.

محمدمهدی دادمان - رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی - در آیین آغاز عملیات عمرانی پردیس سینمایی آسمان یزد گفت: این پردیس سینمایی علاوه بر خروجی و محصولی که در انتهای کار خواهد داشت، یک محیط فرهنگی و هنری برای مردم یزد است و برای حوزه هنری اهمیت راهبری دارد.

محمدمهدی دادمان با بیان اینکه این پردیس سینمایی یک اتفاق خوب در معماری ایرانی اسلامی خواهد بود، اظهار داشت: اینکه بتوانیم در بافت قدیمی یزد یک پروژه مدرن و در عین حال همگن و دارای زیست مشترک با بافت قدیمی و فرهنگ اصیل ایجاد کنیم کار پیچیده، سخت و ارزشمندی است.

وی افزود: متخصصان امر به سختی این امر اذعان دارند اما بخش خوب این سختی در لایه‌های طراحی است که با کمک طراحان و معماران خوب یزد و کشور انجام شده است و امیدواریم به یاری خدا به بهترین نحو به سرانجام برسد و موجب سربلندی هنر انقلاب اسلامی باشد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به ابعاد فعالیتی این نهاد ادامه داد: در دو سال اخیر تلاش ما سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها و روان‌تر شدن برنامه‌ها بوده است.

دادمان بیان کرد: حوزه هنری در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب بلکه در روزهای انتهایی مبارزه، شکل گرفته و نهاد مبارک و پربرکتی است که در جمهوری اسلامی ایران اقدامات بسیار تأثیرگذاری داشته است.

وی اظهار کرد: ما در دو سال اخیر تلاش کردیم که هم تولید محتوای انقلابی پیشرو را به صورت کمی و کیفی رشد دهیم و هم زیرساخت‌های ضروری برای دسترسی مخاطب فهیم ایرانی را توسعه دهیم.

رئیس حوزه هنری کشور افزود: در پایان فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری که هنوز بعضی از پردیس‌ها و سالن‌های آن به صورت رسمی افتتاح نشده ۲۳۰ سالن سینمایی در خدمت مردم ایران خواهد بود در حالی که این تعداد در انتهای سال ۹۸ فقط ۱۰۳ سالن بود.

وی بیان کرد: با عنایت الهی و همت و اهتمام همکارانم در حوزه هنری و مجموعه بهمن سبز، ظرفیت سالن‌های سینمایی حوزه هنری در سراسر کشور طی چند سال اخیر بیش از دو برابر شده که موجب افتخار است.

دادمان ادامه داد: با افتتاح رسمی سالن‌های سینمایی جدید در ابتدای ماه ربیع الاول در بعضی استان‌ها، این ظرفیت به صورت رسمی به مجموعه سینمایی کشور اضافه می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: در کنار توجه به فعالیت‌های سینمایی، تلاش شده تا تولید در حوزه هنرهای تصویری نیز رونق و رشد کیفی داشته باشد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: این نهاد سال گذشته با چهار اثر در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در حال حاضر دو پروژه جدی در حوزه سریال‌های نمایشی در دست تولید دارد.

دادمان خاطرنشان کرد: حوزه هنری آمادگی دارد یک اثر بزرگ در حوزه سینما و هنرهای نمایشی با محوریت قهرمان‌های انقلابی استان یزد تولید کند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم با همراهی و کمک نهادهای استان یزد بتوانیم یک کار بزرگ تولیدی را انجام دهیم و دین خودمان را به یزد انقلابی و متدین ادا کنیم.

لزوم تولید فیلم زندگی تنها مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس

استاندار یزد هم با بیان اینکه آغاز عملیات عمرانی پردیس سینمایی آسمان، پیوست فرهنگی هفته دولت در یزد است، گفت: امیدواریم بتوانیم هر سال در هفته دولت چنین پروژه‌های ارزشمندی را داشته باشیم.

مهران فاطمی با تقدیر از اقدامات حوزه هنری کشور و استان یزد به دلیل پیگیری و هماهنگی برای اجرای این پروژه اظهار کرد: نگاه ویژه‌ای به دستگاه‌های فرهنگی به ویژه نهادهای انقلابی و مردمی داریم و قطعاً انتظار از این نهادها بالا است.

وی با تأکید بر اینکه غفلت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری خسارت‌های سنگینی به دنبال دارد، افزود: اعتبارات حوزه فرهنگی در استان را افزایش داده‌ایم و این پروژه را تا لحظه آخر دنبال نموده و کمک می‌کنیم تا به نتیجه برسد.

استاندار یزد به صحبت‌های مطرح شده در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی یزد اشاره و اظهار کرد: سایر پروژه‌های فرهنگی که در شهر یزد معطل مانده است، فعال‌سازی می‌شود.

فاطمی با تأکید بر اینکه لازم است فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید فیلم از داستان زندگی مرحومه کونیکو یامامورا (سبا بابایی)، مادر شهید محمد بابایی از شهدای یزدی و تنها مادر شهید ژاپنی دوران دفاع مقدس به همت حوزه هنری محقق شود، گفت: ما هم همراهی لازم را از این طرح انجام می‌دهیم تا اتفاق خوبی در این راستا رقم بخورد.

استاندار یزد گفت: شهدا حق بزرگی بر گردن ما دارند و باید از ظرفیت سینما برای معرفی هرچه بیشتر این قهرمانان به نسل جوان استفاده کنیم.

زمانی از وقت گردشگران خارجی را برای تماشای فیلم‌های معرف فرهنگ ایران اختصاص دهیم

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه پس از انقلاب نگاه‌ها به هنر و سینما تغییر کرد، گفت: امروز باید با استفاده بهینه از بستر سینما، فرهنگ، هنر و تئاتر، پیام‌های ارزشی و انقلابی را به دیگران منتقل کنیم.

محمدصالح جوکار با اشاره به نقش و جایگاه سینما اظهار کرد: امروز سینما در زمینه تبلیغات و مباحث فرهنگی حرف اول را در دنیا می‌زند و استکبار از این هنر و صنعت بیشترین استفاده را برای تخریب فرهنگ ایران به کار می‌گیرد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر چیزی که از بستر هنر برخیزد، یقیناً آن موضوع پایدار خواهد بود، ادامه داد: بنابراین در این عرصه هرچه اهتمام داشته باشیم و تلاش کنیم جای کار بیشتری دارد.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در همین ایام محرم و عاشورا زمانی که گردشگران خارجی به یزد مراجعه و آیین عزاداری این شهر را مشاهده می‌کنند، نگاه آنها به اسلام تغییر می‌کند؛ بنابراین با چنین تأثیری، چرا در بافت تاریخی ساعاتی از وقت گردشگران را برای تماشای فیلم‌های مناسب که فرهنگ ایران را معرفی می‌کند، اختصاص ندهیم.

جوکار با بیان اینکه یزد به عنوان شهر تاریخی شناخته شده و بافت تاریخی آن به ثبت جهانی رسیده است، گفت: زمانی که از یزد به عنوان شهری تاریخی و جهانی یاد می‌کنیم، این شهر باید استانداردها و امکانات لازم به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر را داشته باشد.

وی افزود: زمانی که به ۴۵ سال قبل بر می‌گردیم جمعیت شهر یزد ۲۵۰ هزار نفر بود و سه سینما داشتیم اما امروز جمعیت یزد به ۷۵۰ هزار نفر رسیده اما مکان لازم برای فعالیت‌های هنری را نداریم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید در یزد تناسبی میان زیرساخت‌ها، آثار و اصحاب هنر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این نابرابری سال‌ها است که یزد و هنرمندان یزدی را آزار می‌دهد و کمتر کسی به آن توجه کرده است.

جوکار به ناتمام ماندن تعدادی از پروژه‌های فرهنگی در نقاط مختلف شهر یزد اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها به دلایل مختلف معطل مانده که امیدواریم هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

با تولید فیلم‌های دینی بهترین الگوها را به مردم معرفی کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم با اشاره به تأثیر فعالیت‌های فرهنگی بر جامعه اظهار داشت: شاید امروز دیدن یک فیلم سینمایی به اندازه خواندن چندین جلد کتاب تأثیرگذار باشد.

عزیز الله سیفی افزود: هنر، به ویژه در حوزه تئاتر و فیلم سینمایی به حدی بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد که به وسیله آن می‌توان به راحتی در حوزه فرهنگ‌سازی اقدام کرد.

وی به تأثیرگذاری سریال مختارنامه در معرفی قیام حضرت امام حسین (ع) و اهداف آن اشاره و خاطرنشان کرد: هرچه بتوانیم در تمام فعالیت‌هایمان از هنر استفاده کنیم تأثیرگذاری آن بسیار بیشتر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم به خوبی تاریخ بزرگ اسلام، دین و زندگی اولیاء را به تصویر بکشیم تا بهترین الگوها را به مردم معرفی کنیم، گفت: در سال‌های اخیر حوزه هنری و وزارت ارشاد آثار خوبی را تولید کرده یا در حال تولید آن هستند که اقدامات بسیار خوب و مبارکی است اما به تصویر کشیدن و نمایش عمومی این آثار نیازمند پردیس‌های بزرگی است و امروز عملیات عمرانی ساخت یکی از فاخرترین پردیس‌های سینمایی در یزد آغاز شد.

سیفی ادامه داد: در استان یزد سابقه و خاطره خوبی از پیمانکاران پروژه‌های فرهنگی نداریم، گاهی حتی یک پروژه نزدیک به ۲۰ سال به طول می‌انجامید، اما به بهره‌برداری نمی‌رسید.

وی بیان کرد: در حال حاضر در شهر یزد پروژه‌های مختلف فرهنگی داریم که سال‌ها است به حال خود رها شده‌اند در حالی که شاید تنها با چند میلیارد تومان این پروژه‌های عظیم به بهره‌برداری برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با گلایه از تعیین تکلیف نشدن این پروژه‌ها، افزود: گاهی برای بعضی پروژه‌ها اعتبارات بسیار زیادی توسط دولت در نظر گرفته می‌شود در حالی که با همین میزان اعتبار می‌توان تعداد بسیار زیادی از پروژه‌های فرهنگی را در یزد به بهره‌برداری رساند.

سیفی اظهار داشت: شورای اسلامی شهر و شهرداری یزد برای اجرایی و نهایی شدن پردیس سینمایی آسمان نهایت همکاری را انجام می‌دهند و درخواستمان از حوزه هنری این است که بر اساس زمان‌بندی اعلام شده پروژه را جلو ببرد.

در پایان با حضور رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، استاندار یزد، و مسئولان، فرمان آغاز عملیات عمرانی پردیس سینمایی آسمان توسط محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی صادر شد.

در آیین آغاز عملیات عمرانی پردیس سینمایی آسمان یزد محمد ملک‌ثابت مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور، احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ابوالقاسم محی‌الدینی شهردار یزد، محمدصادق کوچک‌زاده مدیر مرکز آموزش حوزه هنری و سرپرست حوزه هنری استان یزد، سید مصطفی حسینی مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز، اعضای شورای اسلامی شهر یزد و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

این مجتمع فرهنگی، هنری و سینمایی با مشارکت شهرداری یزد و سرمایه‌گذاری مؤسسه فرهنگی «بهمن سبز» حوزه هنری در چهار طبقه با زیربنای هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع در مدت دو سال در بلوار بسیج احداث می‌شود و دارای شش سالن سینما با ظرفیت حدود ۸۷۰ صندلی و یک سالن آمفی‌تئاتر روباز ۳۵۰ نفره است.

این پردیس سینمایی با استفاده از مدرن‌ترین امکانات و تجهیزات سینمایی و به‌روزترین استانداردهای سازه و نمایش ساخته می‌شود و علاوه بر سالن‌های سینما دارای نگارخانه، استودیو ضبط صدا و تصویر، فضای برگزاری کارگاه‌های هنری، غرفه‌های تجاری، فروشگاه محصولات فرهنگی و فضای بازی کودکان است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار