کد خبر: ۶۵۵
نخستین رویداد بزرگ هیئت به همت سازمان تبلیغات اسلامی در حال اجراست

نفسی تازه کنیم در هوای نوی هیئت

«هوای نو» در حرکتی تازه قصد دارد با استانداردسازی کار فرهنگی و معرفی شاخص‌های یک تشکل مردمی موفق به الگوسازی در زمینه هیئات بپردازد.
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

نفسی تازه کنیم در هوای نوی هیئت

مهرواره «هوای نو» با درانداختن طرحی نو آمده است تا نفسی تازه در فضای فرهنگی کشور بدمد و با افزایش دوسویه ارتباط هیئت‌ها و مردم، ظرفیت‌های پنهان آنان را آشکار کرده و نشان دهد مراکز دینی و هیئت‌ها نه تنها در مناسبت‌های خاص بلکه در تمام ایام مأمنی مطمئن برای خانواده‌ها به‌ویژه جوانان و نوجوانان‌ هستند.

همچنین هوای نو با به میدان آوردن جوانان و نوجوانان خودجوش و ارج‌نهادن به این سرمایه‌های گرانقدر انسانی و ایمانی می‌کوشد تا با دادن انگیزه، امید و اعتماد به فعالان فرهنگی ـ مردمی این باور را تقویت کند که حل مسائل فرهنگی در کشور جز از طریق مردمی شدن عرصه تبلیغ دین و عمومیت دادن فرهنگ به دست نمی‌آید.

 

دبیر مهرواره «هوای نو»:

مهرواره «هوای‌نو» هیئت‌ها را به سمت هدف‌گذاری سوق می‌دهد

نفسی تازه کنیم در هوای نوی هیئت

این مهرواره با چه هدفی آغاز به کار کرده است؟

ما از برگزاری این مهرواره دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم، اول گسترده کردن افق نگاه هیئت‌ها و جا انداختن این باور که هیئت‌ها اختصاص به قشر خاصی ندارد و به همه‌ی مردم از گروه ها و قشرهای مختلف متعلق هستند و دوم تغییر نگاه کلیشه‌ای که عامه مردم به هیئات مذهبی دارند و هیئت ها را محدود به زمان خاصی از سال مثل دهه اول محرم می‌دانند، در حالی که در طول سال هم می‌توان از فضای معنوی هیئات بهره مند شد. خانواده‌ها می‌توانند هیئت را به‌عنوان امن‌ترین و بهترین جایی که برای تربیت فرزندان می‌شود به آن تکیه کرد،در نظر می گیرند.تمامی این اهداف در قالب گام دوم انقلاب اسلامی و با یک نگاه رو به آینده تعریف شده است.

به نظر شما «مهرواره هوای‌نو» چه تاثیری بر تشکل‌های مذهبی و دینی و ساختار فرهنگی کشور دارد؟

این رویداد، نگاه به آینده دارد، برگزاری رویدادی با این رویکرد به هیئت‌ها کمک می‌کند، هدف‌گذاری و فعالیت های خودشان را در یک بازه بلند مدت طرح‌ریزی کنند.علاوه بر این در «مهرواره هوای نو»، مسائل جدید و به روز در قالب رشته‌های مختلف مهرواره مطرح می‌شود که همین اتفاق هیئت‌ها را با ابعاد جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی آشنا می‌کند. هیئت‌ها با توجه به ظرفیت مردمی بالایی که دارند می‌توانند برای مسائل و مشکلات مختلف راه‌حل های گوناگون و موثری بیابند، به‌عنوان مثال در جریان بیماری کرونا دیدیم که هیئت ها چگونه تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند و از ظرفیت های اجتماعی هیئت برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا استفاده کردند.

تاکنون چه تعداد اثر به دبیرخانه مهرواره ارسال شده است؟ بیشتر شرکت‌کنندگان از چه قشر و گروه سنی هستند؟

بیش از ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه مهرواره هوای نو رسیده است، با توجه به درخواست زیاد هیئت ها برای تمدید مهلت ارسال آثار و تمدید زمان این مهرواره تا تاریخ چهارم دی ماه امسال به احتمال زیاد آمار از این تعداد هم بالاتر می‌رود.
بیشترین استقبال از سوی جوانان انجام شده است. ما در این مهرواره نگاه به آینده داریم بنابراین مخاطب هدف ما نوجوانان هستند حضور نوجوانان برای ما بسیار مهم است.

نحوه بررسی آثار در مهرواره هوای نو به چه صورت است ؟

این مهرواره در سه بخش کتاب هیئت، ستایشگران و هیئت برگزار می‌شود. هر بخش یک شورای سیاستگذاری متشکل از صاحب نظران و افراد با تجربه همان بخش دارد که درباره‌ی انتخاب رشته‌ها، نحوه داوری و انتخاب هیئت داوران و شرایط رقابت تصمیم می‌گیرند بعد از آن هیئت داوران براساس معیار های تعیین شده توسط شورای سیاست گذاری آثار را داوری می‌کنند، البته این فرآیند زیر نظر شورای مرکزی و دبیر مهرواره صورت می‌پذیرد.

این مهرواره در سال های آینده هم برگزار می‌شود؟

هر حرکت فرهنگی موثر به مرور زمان و به صورت منطقی توسعه پیدا کرده است. «مهراوره‌هوای‌نو» هم از این قاعده پیروی می‌کند، بنابراین تصمیم بر این است که در سال‌های آینده هم این مهرواره برگزار ‌شود.

درباره ی پوستر این مهرواره توضیح می‌فرمایید؟ علت استفاده از نماد درخت در لوگو و پوستر مهرواره چه بوده است؟

درخت که به‌عنوان لوگوی این مهرواره انتخاب شده است در پوستر هم به کار رفته است. علت انتخاب درخت به‌عنوان لوگو اشاره به ریشه‌دار و مثمر بودن درخت و داشتن بدنه‌ای تنومند و قابل تکیه با منظره‌ای چشم نواز دارد. درخت در عین حال مأمنی برای پرندگان است، مهم‌تر از همه هوا را تصفیه می‌کند در واقع ما هیئت را به درخت تشبیه کرده ایم. هیئت در هر جغرافیایی که قرار داشته باشد، محملی برای مردم است که به آن اعتماد و تکیه می‌کنند و میتواند به لحاظ فرهنگی، معرفتی و تربیتی و مهارتی ازآن استفاده کنند و مهمتر از همه اینکه همانطور که درختان هوا را تصفیه می‌کنند، هیئات می‌توانند فرهنگ را ازآلودگی ها پاک و آن را تصفیه کند.

***

مدیربخش ستایشگران اهل بیت مهرواره «هوای نو»:

ستایشگری؛ پیشانی و محل ظهور و بروز بسیاری از هیئت‌ها است

نفسی تازه کنیم در هوای نوی هیئت

«دکترحسین محمدی‌فام» مدیر بخش ستایشگران مهرواره «هوای نو» در گفتگو با روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: هدفمان این است که مداحان اهل بیت(ع)، خودشان را به شاخصه‌هایی که اساتید تعیین کرده‌اند، نزدیک کرده و تلاش کنند طبق آن شاخصه‌ها مدیحه خوانی انجام دهند. ستایشگری اعم از «شاعری، نغمه پردازی و مداحی»، پیشانی و محل ظهور و بروز بسیاری از هیئت‌ها است و این نغمه‌ها و مدح‌ها هستند که در گذر تاریخ همچنان در اذهان باقی می‌مانند.

دکتر«حسین محمدی‌فام» مدیر بخش ستایشگران اهل بیت (ع) مهرواره «هوای نو» با اشاره به اینکه مهرواره هوای نو با هدف ارتقای هیئات و تشکل‌های دینی و آنچه که به هیئت مربوط می‌شود، شکل گرفته است، افزود: بخش « ستایشگران» مهرواره این هدف را دنبال می‌کند که هیئت‌ها در خدمت جامعه باشند و آغوششان را به روی آحاد جامعه باز کنند؛ همانطور که تاکنون اینطور بوده است. از طرف دیگر قشر‌های گوناگون با این پدیده فرهنگی عمیق و ریشه دار بیشتر آشنا شوند.

ارتقای مداحی‌ها

محمدی‌فام با بیان اینکه در بخش ستایشگران هم به دنبال ارتقای مداحی‌ها هستیم تصریح کرد: مهرواره هوای نو در بخش ستایشگران اهل بیت (ع) از دو قسمت محور اصلی و ویژه تشکیل شده است. «محور اصلی» شامل رشته‌ مدیحه خوانی است. هدفمان این است که در رشته مدیحه خوانی مداحان اهل بیت علیهم السلام به آن شاخصه‌هایی که اساتید ما در شورای برنامه‌ریزی تعیین کرده‌اند، نزدیک شده و تلاش کنند طبق آن شاخصه‌ها مدیحه خوانی انجام دهند. شاخصه‌ها هم در وب سایت مهرواره به آدرس www.havayenoo.ir قابل مشاهده است. مداحان عزیز بین ۲۰ تا ۳۵ سال (آقایان) باید به آن مراجعه کرده و شاخصه‌ها را بیاموزند و طبق آن فایل مدیحه خوانی‌شان را برای شرکت در فراخوان، برای ما ارسال کنند.

محور ویژه

مدیر بخش ستایشگران مهرواره «هوای نو» ادامه داد: همچنین ما امسال چهار محور ویژه داریم:

۱- موضوع «شهید حاج قاسم سلیمانی»: کسانی که دراین زمینه کار کرده‌اند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند. از آثار برتر انشاءالله تقدیر خواهد شد.

۲- موضوع «نسل حسینی»: دوستان کار‌هایی که با موضوع نسل حسینی انجام داده‌اند را برای ما ارسال کنند.

۳- تقدیر از کسانی که در سراسر کشور در زمینه ستایشگری کار ویژه‌ای کرده باشند. این مورد توسط خود مهرواره احصاء خواهد شد.

۴- تقدیر از نغمه سرایان برتر نیم قرن اخیر. که این مورد هم توسط یک گروه علمی تخصصی احصاء خواهد شد.

تمدید مهلت شرکت در مهرواره

۲۴ آذر پایان زمان فراخوان مهرواره بود اما اعضای شورای مرکزی این زمان را تا چهارم دی ماه تمدید کردند. محمدی‌فام با اعلام این خبر تصریح کرد: به دلیل استقبال گسترده و درخواست مخاطبان و با هدف حضور هرچه قوی‌تر و بیشتر علاقه‌مندان تا تاریخ چهارم دی ماه مهلت داده شد که دوستان در سه بخش کتاب هیئت، هیئت و ستایشگران ثبت نام کرده و آثارشان را بارگذاری کنند.

محمدی‌فام در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال اولین سال برگزاری این مهرواره است و تبلیغات ما هم کمی دیر انجام شده و بسیاری از دوستان به تازگی متوجه برگزاری مهرواره شده‌اند در خواست‌های فراوانی در سه بخش داشتیم که مهلت شرکت در مهرواره تمدید شود که خوشبختانه با این موضوع موافقت شد چون در بخش هیئت و مداحی و حتی کتاب باید آثار ارسال شود. مثلاً در بخش مداحی باید شخص مدیحه خوانی داشته باشد و فایل آن را پیدا کرده و بارگذاری کند لذا زمان می‌برد.

کرمانشاه در صدر

به گفته مدیر بخش ستایشگران مهروراه هوای نو تا ۲۲ آذر بیش از پانصد اثر از سراسر کشور در این سامانه ثبت شدند که استان‌های کرمانشاه، قم و تهران بیشترین آمار ثبت اثر را به خود اختصاص داده‌اند.

امید است با استقبال خوبی که از مهرواره هوای نو انجام شد و با فرصتی که به علاقه مندان داده شده است، در زمان باقی مانده از مهرواره، دوستان بتوانند آثارشان را بارگذاری و در این مهرواره شرکت کنند.

شاخصه‌های مدیحه خوانی و ارسال آثار

گفتنی است، رشته مدیحه خوانی از محور‌های اصلی بخش ستایشگران اهل بیت(ع) ویژه برادران ۲۰ تا ۳۰ سال است. ستایشگرانی که در رشته مدیحه خوانی شرکت می‌کنند باید ۴ شاخصه زیر را در نظر بگیرند: ۱- انتخاب شعر( ساختار قوی، محتوای متناسب با عقاید و تاریخ اسلامی)، ۲- توانمندی صدا ( قدرت، ظرأفت، کیفیت) ۳- تسلط در اجرا( شروع، اوج و فرود مناسب و اداره جلسه) ۴- رعایت آداب و شئون مداحی( آراستگی ظاهر، رعایت آداب مجلس)

قالب آثار ارسالی: شرکت‌کنندگان در رشته مدیحه خوانی باید آثار خود را به شکل فایل تصویری ۵ الی ۷ دقیقه‌ای از مدیحه خوانی که ترجیحا در هیئت اجرا شده باشد ارسال کنند. ( سرود، کف زنی و دکلمه در این بخش پذیرفته نمی‌شود. )

ارسال آثار در بخش ستایشگری: علاقمندان به شرکت در این بخش از مهرواره می‌توانند آثار خود را با توجه به نکات ذکر شده پس از ثبت نام از طریق وب گاه اینترنتی ارسال کنند. ( مداحان جهت پاسخگویی به سؤالات‌شان می‌توانند به کانون مداحان استان خود مراجعه کنند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار