با هم‌کاری تبلیغات‌اسلامی صورت می‌گیرد؛

تشکیل هیئت‌های صلح در مساجد منتخب سیستان‌ و بلوچستان

براساس یک هم‌کاری مشترک، مرکز توسعه حل اختلاف و اداره‌کل تبلیغات‌اسلامی سیستان‌وبلوچستان، هیئت‌های صلح در مساجد منتخب استان راه‌اندازی می‌شود.
۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

به گزارش پایگاه خبری نهضت،  رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با مدیرکل تبلیغات‌اسلامی استان  ديدار كرد در اين ديدار مقرر شد تا براساس یک هم‌کاری مشترک بین مرکز توسعه حل اختلاف و اداره‌کل تبلیغات‌اسلامی سیستان‌وبلوچستان، هیئت‌های صلح در مساجد منتخب استان راه‌اندازی شود تا این هیئت‌ها بتوانند محل رفع اختلافات حوزه استحفاظی مساجد منتخب باشد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا بندانی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف سیستان‌وبلوچستان در این دیدار که در محل دفتر مدیرکل تبلیغات‌اسلامی استان برگزار شد، بر راه‌اندازی و تقویت هسته‌های صلح و سازش در مساجد این خطه پهناور تاکید و گفت: تقویت مقوله صلح و سازش در مساجد و استفاده از ظرفیت امامان جماعت و معتمدان محلات در این‌ حوزه، می‌تواند کمک خوبی برای دستگاه قضایی استان باشد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا بندانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که امامان محلات در سازش دادن میان طرفین اختلاف دارند، آنان و اعضای هیئت‌امنا و یا افرادی که مورد تائید و صاحب نفوذ بوده و توانایی لازم را داشته باشند، آموزش‌های لازم در حوزه حل اختلافات را فراگرفته و پس از آن برای حل و فصل اختلافات مردم مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت نقش سران‌ طوایف و ریش‌سفیدان در سیستان‌ و بلوچستان، گفت: در این طرح از افراد معتبر، ریش‌سفید و نافذ استفاده خواهیم کرد که بخشی از این کار می‌تواند بر دوش روحانیون مساجد باشد.

بنداني صالح بودن را یکی از شئون روحانیت دانست و گفت: فارغ از این طرح، هر روحانی می‌تواند مصلح باشد و با این نگاه اختلافات مردم را حل و فصل کند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف سیستان‌وبلوچستان با بيان اينكه  بیش از یک هزار نفر از افراد نخبه و دارای نفوذ اجتماعی در استان شناسایی شدند که در زمینه صلح و سازش با این مرکز و شوراهای حل اختلاف هم‌کاری دارند اذعان داشت: استان‌سیستان‌ و بلوچستان در استفاده از بزرگان اقوام، علما و افراد صاحب نفوذ برای حل اختلافات و ایجاد صلح و سازش سابقه دیرینه و درخشانی دارد به گونه‌ای که از ابتدای امسال تا کنون ۳۶ فقره پرونده اختلاف خانوادگی منجر به قتل به سازش ختم شده است.

وی با اشاره به این‌که  شورای حل اختلاف از طریق صلح‌ یاران با مردم آن مناطق ارتباط داریم، گفت: در زمینه رفع اختلافات در تلاش هستیم تا از ظرفیت مساجد نیز بهره‌گیری کنیم و طرحی به نام هیئت‌های صلح مساجد را در استان متشکل از امامان مساجد و محلات و هیئت‌امنای مساجد ایجاد کنیم که در این خصوص نیازمند کمک و یاری‌رسانی سازمان تبلیغات‌اسلامی هستیم.


مدیرکل تبلیغات‌اسلامی سیستان‌وبلوچستان نیز در این دیدار، ضمن تاکید بر دیر بودن اجرای چنین طرح‌هایی در استان، تاکید کرد: در گام نخست قبل از اجرای طرح در سطح  مساجد منتخب به عنوان الگو شناسايي و اين  طرح تدر مساجد اجرا شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور باقربیک تبریزی، افزود: وجود سران طوایف، قبایل و ریش سفیدان در استان را یک نعمت به‌شمار مي‌روند همچنين  در برخی نقاط اعضای هیئت‌امنای مساجد و یا نمازگزاران بیشتر از ائمه محلات و مساجد صاجب نفوذ و توانایی در امر حل اختلافات هستند و براین اساس نیاز است که این طرح با حضور امامان محلات و مساجد  با محور قرار دادن افراد ذي نفوذ اجرا شود.

ارسال نظر