کد خبر: ۷۶۴۵
به همت شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد؛

کتاب «لاهوتیان» داستان‌هایی کوتاه از زندگانی اصحاب اهل بیت علیهم‌السلام

«لاهوتیان»، تألیف سیدامیرحسین سیدکشمیری شرحی است کوتاه و برداشتی است آزاد از گزاره‌های تاریخی دربارۀ زندگانی یاران با وفای ائمه شیعه علیهم‌السلام؛ نظیر: ابوذر عفاری، عمروبن‌حمق، ابوخالد کابلی و ...
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

کتاب «لاهوتیان» داستان‌هایی کوتاه از زندگانی اصحاب اهل بیت علیهم‌السلام

به گزارش پایگاه خبری نهضت، کتاب لاهوتیان، شناخت راه و روش و زندگی یاران و تربیت یافتگان مکتب اهل بیت علیه‌السلام، خود راهی است برای رسیدن به ایشان، زیرا که فرمودند همانا آثار و نشانه‌های موجود از ما، دلالت‌کننده و راهنمایی است برای رسیدن به ما؛ و رسیدن به آن حضرات نیز یعنی رسیدن به نهایت قرب پروردگار عالمیان.

«لاهوتیان» شرحی است کوتاه و برداشتی است آزاد از گزاره‌های متقن تاریخی و رجالی شیعه، با حفظ اصالت متن و روایت و با زبانی گویا و داستان‌گونه. قصه سرسپردن‌ها و جان‌فشانی‌ها و بر فرازها و فرودهای زندگی اصحاب خورشید از دل تاریخ، شور و شیرین‌های زندگی و امتحانات الهی بر یاران راستین، پای ولایت امام معصوم ایستادن و هزینه دادن تا  جان، داستان عاشق شدن‌ها اما نه از جنس عشق ناسوتی، بلکه عشق و دل‌دادگی بر آستان لایقان عشق.

لاهوتیان شرحی است از تردیدهای حسین‌بن‌بشار و حیرانی ابوخالد کابلی در معرفت امام زمانش، از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های عمار یاسر و اویس قرنی  در رکاب مولایش، از قضاوت‌های مؤمن الطاق گرفته تا سرسپردگی محمدبن‌مسلم، از معرفت و کمال سلمان فارسی تا قناعت و مرگِ در غربتِ ابوذر غفاری، از سر بر دار گشتن عمروبن‌حمق خزائی تا بریده شدن زبان میثم تمار، از اعتراض‌های سفیان‌بن‌ابی‌لیلی تا جاماندگی یعقوب‌بن‌عرقوفی از قافله کربلا، اینها همه و همه شرح ورق ورق کتاب لاهوتیان است و بس.

نویسنده در این اثر کوشیده است تا به اعماق تاریخ سفر کرده و بخشی از صفحات زندگی آنان را از یکی از معتبرترین و متقدم‌ترین کتاب‌های شیعی، یعنی کتاب «معرفة الناقلین عن الائمة الصادقین‌»، تالیف شیخ محمدبن‌عمربن‌عبدالعزیز کشی، متوفای قرن چهارم که بعدها توسط شیخ طوسی خلاصه گشته است، خارج نموده و گزاره‌ها و روایات آن را استخراج و پس از ترجمه و با تأکید بر حفظ اصالت روایی و پایبندی به اصل متن تبدیل به داستان‌هایی جذاب با برداشتی آزاد کرده است تا بدین سبب خواننده هم با منابع و گزاره‌های صحیح روائی و  تاریخی و رجالی شیعی بهتر انس گرفته و آشنا گردد و هم به‌نوعی با بیان داستانی آن سرمشقی برای مواجهه با امام زمانش در دل و جانش ترسیم گردد.

در این اثر به انتخاب نویسنده، ۲۸ تن از این افراد در بین مجموعه کتاب رجال کشی که حدود پانصد و پنج تن بودند، برگزیده شده است.

از نکات قابل توجه در این نگارش پرداختن به بخش‌هایی از زندگی برخی اصحاب است  که شاید هیچ‌گاه اثری داستان‌گونه حتی کوتاه از آنان خلق نگشته و قطعاً نامشان در نزد برخی مخاطبان نا آشناست که این خود نیز یکی از جذابیت‌های کتاب است.

«لاهوتیان»، تألیف سید امیرحسین سیدکشمیری، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۲۷۰ صفحه، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر