کد خبر: ۷۶۸۹
به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام

«حاج‌آقا روح‌الله»؛ روایت مستند دوران میان‌سالی امام (ره) منتشر شد

«حاج‌آقا روح‌الله؛ بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ» جلد دوم از مجموعه حیات روح‌خدا، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل؛ چاپ و روانه بازار کتاب شد.
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

«حاج‌آقا روح‌الله»؛ روایت مستند دوران میان‌سالی امام خمینی رحمهُ‌الله

به گزارش پایگاه خبری نهضت، کتاب «حاج‌آقا روح‌الله؛ بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ» جلد دوم از مجموعه حیات روح‌خدا، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل چاپ و روانه بازار کتاب شد در اين كتاب نویسنده به دنبال یافتن پاسخی برای این سوالات است: «درس اخلاق حاج‌آقا روح‌الله چه ویژگی‌ای دارد؟ اخلاقی که کامل‌کنندۀ قیام است یا اخلاقی که مقابل قیام است؟ اخلاقی که دعوت به حضور در اجتماع و دستگیری خلق می‌کند یا اخلاقی که دعوت به ترک اجتماع و فرو رفتن در خلوت؟ تفاوت توصیه‌های سلوکی آن با دیگر درس‌های اخلاق چیست؟».

اين كتاب  زندگي امام (ره) را در چهار بازه« دوره طلبگی و جوانی حضرت امام از ۱۲۸۱ تا ۱۳۱۶ (۳۵ سالگی ایشان)، دوره میان‌سالی و استادی ایشان از ۱۳۱۶ تا ۱۳۴۰ (۵۹ سالگی ایشان)، دوره مبارزه و قیام از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ (۷۶ سالگی ایشان) و دوره رهبری انقلاب تا ۱۳۶۸ (۸۷ سالگی) روايت مي‌كند.

در این مجموعه زندگی حضرت امام، اعم از ابعاد فردی و اجتماعی، سیاسی و عبادی، علمی و عملی از دل خاطرات و نوشته‌های به‌جا مانده از ایشان استخراج شده است و بر اساس محوز زمان به صورتی جامع با ترسیم بستر تاریخی تنظیم شده است.

دوره اول این مجموعه با یک جلد با عنوان «آقا روح‌الله» سال گذشته منتشر شد همچنين كتاب دوره دوم زندگي امام(ره)  نیز با دو جلد به‌تازگی به پایان رسیده است اين در حالي است كه جلد اول از دوره دوم  زندگي امام خميني اکنون منتشر شده است.

نام جلد اول از دوره میان‌سالی و استادی حضرت امام از نامی که ایشان در آن بازه تاریخی به آن معروف بوده‌اند، برگرفته شده است: «حاج‌آقا روح‌الله»

در این جلد نُه سرفصل مهم از زندگی امام خمینی بر اساس نظم زمانی و موضوعی تنظیم شده است.

نویسنده در فصل اول به درس اخلاق حاج‌آقا روح‌الله و حواشی مختلف آن می‌پردازد. اما کدام اخلاق؟ اخلاقی که کامل‌کنندۀ قیام است یا اخلاقی که مقابل قیام است؟ اخلاقی که دعوت به حضور در اجتماع و دستگیری خلق می‌کند یا اخلاقی که دعوت به ترک اجتماع و فرو رفتن در خلوت؟ نسبت این اخلاق با بسط توحید چیست؟ تفاوت توصیه‌های سلوکی آن با دیگر درس‌های اخلاق چیست؟ و سوالات دیگری از این دست که نویسنده در این فصل به دنبال پاسخ آن‌ها است.

در فصل دوم به فراخور زمان به توضیح بستر تاریخی ایام تدریس اخلاق امام بعد از رحلت آیت‌الله حائری موسس حوزه و اشغال کشور توسط ارتش متفقین پرداخته شده است. بستری که ایشان به عنوان یک روحانی فاضل و به‌شدت دغدغه‌مند باید در آن، نوع کنش رفتاری خویش را انتخاب نمایند.

در فصل بعد نیز برای فهم بهتر چرایی و ماهیت کارویژه انتخابی حاج‌آقا روح‌الله، با مهم‌ترین حرکت‌های جریان متدینین کشور در آن بستر تاریخی و نسبت حاج‌آقا روح الله با این حرکت‌ها آشنا می‌شویم. در این دوره نیرو‌های مذهبی برای ترویج مذهب و غلبه بر شرایط ضددینی حاکم بر کشور فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند و این فعالیت‌ها هر کدام کنشی در مقابل شرایط زمانه برای تقویت دین است. نویسنده سعی کرده است با ترسیم فعالیت‌های مختلفِ هم‌سو، اما متفاوت با فعالیت‌های حاج‌آقا روح‌الله، در این فصل منطق حاکم بر انتخاب ایشان، بهتر خود را نشان دهد.

در فصل چهارم با عنوان «قیام لله» به مدل رفتاری حاج‌آقا روح الله در مواجهه با آسیب‌های دینداری در دهه ۲۰ و تفاوت رویکرد ایشان با سایر بازیگران این عرصه پرداخته می‌شود. مشی ایشان در قبال پدیده‌هایی مانند ترویج بهائیت و یا کسروی‌گری، حامل یک روح خاص است که به‌تدریج و با گذشت زمان خود را بیشتر نشان می‌دهد.

در فصل پنجم اولین اقدامات نهادی حاج‌آقا روح الله برای اصلاح امور و مقابله با سیاست‌های طاغوت در آن زمان را مرور می‌کنیم. در فصول گذشته تا حدودی صحنه کلان هجمه باطل بر جبُهه حق ترسیم شده است و در این فصل از نقطه آغاز حرکت راهبردی ایشان با دعوت از آیت‌الله بروجردی و تقویت ایشان و تشکیل یک پایگاه مستحکم برای زعامت دینی و سیاسی جامعه توسط فقیه جامع‌الشرایط، در مورد دوراندیشی، کلان‌نگری و صبر راهبردی لازم در این راه سخن به میان آمده است.

فصل ششم با عنوان «عرفان جهادی» به لحاظ زمانی با فصول قبل و بعد هم‌پوشانی دارد و به سیره حاج‌آقا روح‌الله به عنوان استاد حوزه علمیه و نگاه ایشان به محتوای علوم حوزوی و برساخت اندیشه سیاسی‌شان پرداخته شده است.

در فصل هفتم به تعامل و تقابل رژیم و حوزه و نقش آیت‌الله بروجردی و حضرت امام و دیگر جریان‌های مختلف روحانیون در این صحنه پرداخته شده است. فعالیت‌های برون‌حوزوی آیت‌الله کاشانی و درون‌حوزوی حضرت امام برای سامان دادن یک قیام عمومی از مهم‌ترین موضوعات این فصل است.

در فصل هشتم وجهه علمی و استادی یک انقلابیِ تمام‌عیار که در علوم مختلف استاد ممتاز است، ترسیم شده است؛ و در آخر، در فصل نهم به عبادات و حالات شخصی ایشان به عنوان نمود واقعی یک روح متعالی و متعبد که سرچشمه همه بروزات خارجی ایشان است پرداخته شده است.

دومین جلد از مجموعه «حیات روح خدا» با عنوان «حاج‌آقا روح‌الله»، تألیف حمیدرضا باقری در ۴۱۶ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به‌تازگی روانه بازار شده است.

ارسال نظر