کد خبر: ۹۳۴۰
از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری؛

نوای کُرنای حیدر شاه منتشر می‌شود

آلبوم موسیقی حیدرشاه نادری اِشکَفتکی، کُرنا نواز چیره دست چهارمحال و بختیاری به زودی از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری منتشر می‌شود.
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

نوای کُرنای حیدر شاه منتشر می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، قاسم اسماعیلی دهکردی، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: آلبوم موسیقی «حیدر شاه» در بر گیرنده قطعاتی با نوازندگی کُرنای حیدر شاه نادری اِشکَفتکی است که از نوازندگان چیره دست ساز کُرنای استان چهارمحال و بختیاری در دهه‌های گذشته است.

وی افزود: حوزه هنری با توجه به سند زیست بوم استان چهارمحال و بختیاری و همچنین با هدف زنده نگاه داشتن و معرفی موسیقی چهارمحال و بختیاری به نسل جوان آلبوم موسیقی «حیدر شاه» را تولید کرده است.

به گفته وی، ملودی‌های اجرا شده در این اثر ملودی‌ها و مقام‌های موسیقیایی چهارمحال و بختیاری است که با نوای کُرنای حیدر شاه نادری به خوبی اجرا شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: این آلبوم موسیقی از نوار‌های کاست قدیمی تولید شده که در استدیو صدا برداری اصلاح و منتشر شده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: درمیان مناطق مختلف کشور، موسیقی چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع در قطعات و مقام‌ها جذابیت بسیار بالایی دارد و باید هر چه بیشتر برای زنده نگاه داشتن این موسیقی تلاش کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کُرنا، ساز رزم و جنگ است و می‌توان آن را حماسی دانست افزود: دو ساز کُرنا و سُرنا و نوا‌ها و مقام‌های موسیقی استان با زندگی مردمان این استان عجین است و مرمان چهارمحال و بختیاری در شادی؛ غم و مراحل دیگر زندگی، چون کار از موسیقی استفاده می‌کنند که از این نمونه میتوان به کارآوا‌ها اشاره کرد.

قابل ذکر است، حیدرشاه نادری اِشکَفتکی، در سال ۱۲۹۵ شمسی در روستایِ اشکفتک  چهارمحال‌وبختیاری دیده به جهان گشود. پدرش استاد محمّدعلی از نوازندگان محبوب و چیره‌دست کَرنا و سُرنا بود. حیدرشاه با قَریحۀ خداداد و طبعِ سرشارِ موسیقی، علاقۀ بسیاری به آوایِ کَرنا و نواختن آن داشت و از کودکی نواختن ساز را از پدر آموخت او تمام دستگاه‌ها و مقام‌هایی را که پدر می‌نواخت، در سینه‌اش ثبت و ضبط می‌کرد.

گفتنی است آلبوم موسیقی «حیدر شاه» به زودی منتشر و در برنامه‌ای از سوی حوزه هنری با حضور اهالی موسیقی رونمایی خواهد شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار