کد خبر: ۹۹۰۴
دبیر رسانه‌ای محله همدل:

«مسجد به مسجد» بستری برای روایت قصه‌های مردم است

محمد اسدی دبیر شبکه‌های اجتماعی محله همدل، با بیان اینکه طرح مسجد به مسجد برای روایت مردم به هفت هزار مسجد در محله‌های گوناگون کشور آمده، درباره این طرح در بنیاد هدایت گفت: من نویسنده هستم و سال‌هاست در بستر‌های مختلف روایت‌نویسی کرده‌ام، کاری که این روز‌ها دغدغه دوستانم در بنیاد هدایت است، تا فضای امامت محله، مساجد و نقش آن‌ها در محله به درستی روایت شود.
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

«مسجد به مسجد» بستری برای روایت قصه‌های مردم استبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، محمد اسدی، دبیر شبکه‌های اجتماعی محله همدل در ادامه با بیان اینکه نگاه بنیاد هدایت در طرح مسجد به مسجد سر زدن به مسجد‌های فعال در سراسر کشور است، اظهار کرد: ماموریت بنیاد توانمندسازی امامان محله و حلقه میانی مساجد (هیئت امنا) است. در این طرح، ضرورتا کمک مالی نداریم، بلکه هدف توانمندسازی خود مردم محله‌هاست تا پای کار بیایند و مسائل با همت ظرفیت مردمی حل شود؛ و بخش مهم‌تر این است که ما رسانه‌ی بنیاد هدایت را در اختیار این مساجد می‌گذاریم تا با فراگیر شدن روایت‌هایشان، در آنان ایجاد انگیزه شود. 


وی با تاکید بر اینکه واقعیت حضور و زیست مردم در مساجد باید به صورت زنده و پویا بازگو شود، افزود: اوایل کار برخی از متولیان مساجد فکر می‌کردند دوربین طرح‌های مسجد به مسجد و محله همدل فقط به سمت برگزار کنندگان است و ما تریبون نهاد‌های دولتی هستیم تا راهی برای تبلیغ پیدا کنیم. اما کم کم با جلوتر رفتن گفتگو، مردم محله و اهالی مسجد مسجد می‎دیدند که منظر روایت خود مردم هستند. در طرح مسجد به مسجد، با سرکشی به چهل‌پنجاه مسجد در روز به مخاطب می‌گوییم که مساجد هنوز زنده‌اند. مردم عادی از سنگر مساجد دست نکشیده اند. این تصور باید به همه جامعه مخابره شود، ما باید این اتفاقات را روایت کنیم.
اسدی با اشاره به اینکه سفر‌های استانی بنیاد هدایت در طرح مسجد به مسجد با سرکشی به مساجد استان مرکزی آغاز شد، ادامه داد: شبکه راهیاری بنیاد هدایت به صورت دائمی با امام محله‌ها و مساجد در ارتباطند، چراکه بسیاری از کسانی که ما در رادیو بانور و محله همدل روایتشان کردیم، حالا تبدیل به افراد مطرحی در زمینه فعالیت خودشان شده اند. 


این نویسنده و روزنامه‌نگار اظهار کرد: در گوشه گوشه‌ی کشور رخداد‌هایی شکل می‌گیرد که بخشی از آن‌ها حقیقتا جهاد است. اما در رسانه جایی برای این‌ها وجود ندارد. این روایت نشدن باعث می‌شود کلان‌روایتی که از مساجد وجود دارد تصورات غلطی ارائه دهد. مثلا تصور غالب این می‌شود که مسجد نمازخانه‌ی سالمندان است. اما در نیمه دیگر ماجرا ما مساجدی را داریم که پای کار مشکلات محله است. 
اسدی گفت: در خیلی از کار‌های رسانه‌ای فرم ما تبدیل به گزارش می‌شود. این نوع نگارش صرفا خبری ذهن مخاطب را به سمت کار‌های سازمانی و دولتی می‌برد. ما قالب روایت غیر رسمی را انتخاب کرده‌ایم تا مخاطب را بیشتر همراه و هم‌دل کنیم. ما نیاز داریم از فرم‌های گزارشی فاصله بگیریم و درواقع قصه مساجد را بگوییم تا تاثیر عمیق‌تری ایجاد کرده و تصورات منفی و البته نادرست را بزداییم.
گفتنی است طرح مسجد به مسجد از جمله طرح‌های بنیاد هدایت در راستای احیای مساجد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار