کد خبر: ۱۰۳۱۲
معاون راهبری بنیاد هدایت ؛

مسجدمحوری و وحدت از اصول مهم جامعه‌پردازی اسلامی است

معاون راهبری بنیاد هدایت، مسجدمحوری و ایجاد اخوت را جزو اصول مهم در منطق اسلام دانست و افزود: در جامعه‌پردازی اسلامی نیز باید به آن‌ها توجه شود.
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

به گزارش پایگاه خبری نهضت ؛ حجت‌الاسلام امید محلاتی،  در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان اظهار کرد: مقام معظم رهبری ۴۰ سال دوم انقلاب را حرکت به سوی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ترسیم کردند و اشاره کردند حرکت تمدنی این تمدن نوین اسلامی هدف نیست بلکه مقدمه‌ای برای هدف بالاتر یعنی ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) است.

وی انتظار فرج را یکی از مقوله‌های مهم پایبندی مکتب تشیع و افضل اعمال خواند و گفت: اگر بخواهیم این انتظار فرج را تعبیر کنیم و برای ان برنامه دقیق عملیاتی تنظیم کنیم، باید به سمت تمدن‌سازی برویم.

معاون راهبری بنیاد هدایت با اشاره به اینکه در کلمات و بیانات مقام معظم رهبری ابعاد و خصوصیات تمدن اسلامی بازگو شده است، ابراز کرد: جامعه پردازی مقدمه‌ای برای تحقق تمدن اسلامی است و جامعه پردازی اسلامی باید نکاتی را از تاریخ اسلام دریاغت کرد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام رسول خدا (ص) بعد از تشکیل حکومت، اولین اقدامی که پس از هجرت انجام دادند، تأسیس مسجد بود، بیان کرد: دومین اتفاق مهم اجتماعی که پیامبر اسلام (ص) رقم می‌زند ایجاد عقد و اخوت بین مسلمانان است.

محلاتی با بیان اینکه الگوی جامعه پردازی باید بر اساس مبنا و الگویی که رسول اکرم (ص) در مکتب اسلام رقم زد منطبق باشد، تصریح کرد: وحدت و یکدلی از ابعاد مهم پیروزی مسلمانان و نبود وحدت نیز عامل شکست و اختلاف بوده است.

وی ادامه داد: هر حرکت و عملی که موجب خدشه‌دار شدن این توحید و یگانگی در بین مسلمانان شود، گناه بزرگی محسوب می‌شود و توحید کلمه و توحید عقیده علاوه بر موضوعیت در جایگاه خود، باعث پیشرفت مسلمانان و فتوحات شده است.

معاون راهبری بنیاد هدایت، مسجدمحوری و ایجاد اخوت را جزو اصول مهم در منطق اسلام دانست و افزود: در جامعه‌پردازی اسلامی نیز باید به آن‌ها توجه شود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) حماسه‌ای به وجود می‌آورد تا جریان غدیر رقم بخورد، یادآور شد: ماجرای غدیر فقط انتصاب علی (ع) به عنوان امام نیست بلکه تعیین ضابطه و قاعده است که تا ابد مسلمانان هر وقت بخواهند و توفیق یابند اسلام را پیاده کنند باید از مدل امامت استفاده شود.

محلاتی با تأکید بر اینکه مدل حکمرانی برگرفته از امامت است، عنوان کرد: الگوی امامت میانی باید برای ائمه جماعات مساجد اتفاق بیفتد؛ یعنی امام مساجد وظیفه خود را صرفاً اقامه نماز نمی‌داند و اگر فقط در همه مناسبت‌ها برنامه اجرا کند کافی نیست.

وی ادامه داد: توجه به محله و هدایت کردن با مدل امامت و ارائه خدمات مسجدمحور مبتنی بر محور توحید، ذکر و مناجات از دیگر وظایف امام مسجد است اما باز هم صرف اینکه مسائل محله را بشناسد و خدماتی را ارائه دهد کافی نیست.

معاون راهبری بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: تک تک مساجد باید با الگوی مشخص مقدمات ظهور را رقم بزنند؛ چراکه به تدریج نظم نوین جهانی شکل می‎‌گیرد و تمدن غرب در حال فروپاشی است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار