کد خبر: ۱۲۷۶۹
سوره مهر | اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس؛

«فرنگیس»، داستان دختر ۱۸ ساله‌ای که یک عراقی را اسیر کرد

«فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور» یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های سوره مهر در زمینه دفاع مقدس است که مهناز فتاحی از زندگی یکی از زنان مجاهد دوران جنگ تحمیلی نوشته است.
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور» اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع می‌پردازد که در روز‌های جنگ تحمیلی و مقاومت در برابر نیرو‌های بعث عراق توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند.

خاطرات زندگی این زن مجاهد مورد توجه ویژه رهبر انقلاب هم بود و ایشان در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده بودند و بر ثبت خاطراتش تاکید داشتند.

فرنگیس حیدرپور زنی کرمانشاهی است که در روستایی نزدیک گیلان‌غرب زندگی می‌کند. او در دوران دفاع مقدس پس از حمله عراق به روستای اوازین، زمانی که فقط ۱۸ سال داشت و همه مردم روستایشان به دره‌های اطراف پناه برده بودند، با پدر و برادرش برای تهیه غذا به روستا برمی‌گردند، اما پدر و برادرش در درگیری با نیرو‌های بعثی به شهادت می‌رسند. فرنگیس با تبر پدرش با دوتا از سربازان عراقی درگیر می‌شود، یکی را کشته و دیگری را اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش تحویل می‌دهد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی محل سکونت فرنگیس و خانواده‌اش، او صحنه‌هایی از دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند که جزو وقایع اصلی جنگ در آن دوران محسوب می‌شدند. از جمله بمباران‌های بی‌وقفه روستا‌های اطراف گیلان‌غرب، حمله منافقین به اسلام آباد و عملیات مرصاد و دیگر وقایعی که جزو حوادث فراموش نشدنی آن دوران هستند.

فرنگیس را انتشارات سوره مهر در سال ۱۳۹۶ چاپ کرد؛ کتابی ۳۵۸ صفحه‌ای که در ۱۲ فصل از دوران کودکی فرنگیس تا سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه و دیدارش با ایشان را روایت می‌کند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار