کد خبر: ۱۲۷۷۳
۲۷ آبان| حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در مراسم رونمایی از کتاب «مستورا»:

حفظ موضوعی قرآن کریم ظرفیت تغییر گفتمان قرآنی جامعه را دارد

حجت‌الاسلام محمد قمی در مراسم رونمایی از کتاب «مستورا» که به همت سازمان دارالقرآن الکریم و برای اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گردآوری شده، گفت: اینکه بخشی از جامعه بتواند تعدادی از آیات قرآن را با نظر به معنا و درک مفاهیم در نزد خود داشته باشد، سطح تفکر، اندیشه و گفتمان قرآنی جامعه را تغییر خواهد داد.
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری رونمایی از کتاب «مستورا» گفت: پیمایش‌های اجتماعی و افکارسنجی‌های معتبر علمی نشان می‌دهد که بخشی از مردم کشور از جمله جوانان از کم بهره بودن از قرآن غصه دارند و این نشان دهنده باور قدرتمند جامعه به قرآن است و این وظیفه را بر دوش ما قرار می‌دهد تا تلاش بیشتری برای بهره‌مندی جامعه از قرآن کریم بیش از پیش انجام دهیم.

وی افزود: اینکه گاهی یک آیه مورد توجه ویژه بزرگان قرار می‌گیرد و تعاریف خاص از آن آیه دارند، نشان دهنده ارزش و اهمیت تک تک آیات قرآن است و ما موظف هستیم زمینه‌ای برای بهره‌مندی از این گنجینه فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: اینکه بخشی از جامعه بتواند تعدادی از آیات قرآن را با نظر به معنا و درک مفاهیم در نزد خود داشته باشد، سطح تفکر، اندیشه و گفتمان قرآنی جامعه را تغییر خواهد داد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه‌های پیش رو درباره حفظ موضوعی قرآن کریم نیز اظهار کرد: برنامه‌ریزی جدی‌ای برای بهره‌مندی افزون‌تر از مفاهیم و حقایق قرآنی در ماه مبارک رمضان در دارالقران انجام گرفته‌است که ان‌شاءالله ماه مبارک رمضان امسال خبر‌های خوبی در این باره خواهیم شنید.

وی اظهار کرد: به سادگی می‌توان فراز‌هایی هرچند محدود را با روش‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی با تفسیر‌های روان با زبان ساده متناسب با هر سن و سال در اختیار مردم گذاشت تا با بهره‌گیری و تامل در آنها، به‌مرور آیات را حفظ کنند. این روش می‌تواند زمینه خوبی برای حفظ آیات بیشتر در آینده شود؛ رسانه هم نقش موثری در این زمینه دارد و خوش به حال رسانه‌ای‌هایی که در ترویج فرهنگ قرآنی نقش دارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به رویکرد مسلمانان مقابل دشمن عنوان کرد: باید در مواجهه با صهیونیزم سر سفره قرآن بنشینیم و این کتاب آسمانی باید برای ما تعیین تکلیف کند؛ دعوای ما با صهیونیست‌ها یک دعوای سیاسی که از ابتدای انقلاب اسلامی شروع شده باشد نیست، ریشه در قرآن دارد و امام خمینی (ره) آن را برای ما روشن کرده است.

وی افزود: خانواده موضوع دیگری است که معنا و مفهوم آن، ژرفای زیادی دارد و نظام معرفتی آن را پشتیبانی می‌کند؛ در قرآن کریم هم اشارات زیادی به آن شده است و باید با توجه به شرایط، این مفاهیم به جامعه عرضه شود.

حجت‌الاسلام قمی در پایان با ابراز امیدواری درباره رویکرد مردم نسبت به مواجهه با قرآن کریم بیان کرد: جامعه ما همراهی بسیاری با قرآن کریم دارد و اگر خالصانه خدمت کنیم، زمینه بهره‌مندی‌های فراوان از معارف الهی که دریای لایزال حکمت و برکت و معرفت است فراهم خواهد شد؛ جامعه‌ای که از قرآن استفاده بیشتری ببرد، از سایر جوامع متفاوت‌تر خواهد بود.

حفظ موضوعی قرآن کریم ظرفیت تغییر گفتمان قرآنی جامعه را دارد

ایجاد سبک زندگی قرآنی در بین مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس ستاد راهبری حفظ قرآن کشور نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک به سازمان تبلیغات اسلامی بابت اجرای این طرح، گفت: اجرای این طرح به معنی ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد سبک زندگی قرآنی در بین مردم است؛ موضوعات مختلفی در قرآن بیان شده است؛ اینکه چرا از مظلومین فلسطین دفاع می‌کنیم، به فرموده علامه طباطبایی به معنای جهاد است که در قرآن بار‌ها به آن اشاره شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نگاه قرآنی جمهوری اسلامی ایران به مسائل مختلف عنوان کرد: این مسئله باعث ترویج سبک زندگی قرآنی در دنیا شده است؛ به سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم تبریک می‌گویم که باعث شده‌اند این سبک زندگی و تعاریف در سبک زندگی مردم وارد شود و ما انتظار داریم تاثیر این عملکرد را بیش از پیش در جامعه شاهد باشیم.

رئیس ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کشور درباره رویکرد این طرح تصریح کرد: اینکه ما داستان‌ها را با چه ادبیاتی روایت می‌کنیم، خیلی موضوع مهمی است پس بهتر است برای این کار و بسط و گسترش آن، ترجمه‌های مختلف جمع آوری شوند و بهترین آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره رویکرد اعجاز آمیز قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم به ما می‌گوید که پنجره تعالی در ایمان موحدانه و عمل صالح است که برای عمل صالح نماز و زکات را از موارد تمثیلی آن معرفی می‌کند و می‌گوید حتی اگر در منزل پیامبر هم زندگی کنی، ولی اگر ایمان موحدانه نداشته باشی، راه به جایی نخواهی برد.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به آیات قرآن درباره پاکدامنی اذعان کرد: قرآن در آیاتی به ما می‌گوید که پاکدامنی برای ما اعجاز به همراه خواهد داشت؛ اگر زنان جامعه این موضوع را بدانند هیچگاه پاکدامنی را رها نخواهند کرد و این موضوعات همان مفاهیمی است که سبک زندگی مادی گرای غرب آن را نمی‌فهمد و معکوس معنا می‌کند که درنتیجه این فهم اشتباه، به شرم و حیا لعنت می‌فرستد.

وی با اشاره به نتیجه این رویکرد در حفظ قرآن کریم ادامه داد: اتفاق خوبی رخ خواهد داد اگر ما این مفاهیم را در سبد‌های جداگانه در اختیار مردم قرار دهیم؛ حلقه‌های قرآنی می‌توانند به پیشبرد این مفاهیم کمک زیادی کنند.

رئیس ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کشور عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم را مثبت و رو به جلو خواند و اشاره به انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، لجستیک قرآنی کشور را در مسیر توسعه مفاهیم قرآنی دانست.

در پایان این مراسم از دو کتاب «مستورا» که به همت سازمان دارالقرآن الکریم توسط انتشارات تلاوت گردآوری شده است، رونمایی شد.

ارسال نظر