کد خبر: ۱۴۳۷۱
دارالقرآن الکریم | حجت الاسلام قرائتی در همایش حرکت ملی هم‌افزایی قرآنی

طرح «زندگی با آیه ها» ادامه دار باشد

همایش حرکت ملی هم افزایی قرآنی با حضور چهره‌ها و فعالان قرآنی برگزار شد.
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، همایش حرکت ملی هم افزایی قرآنی صبح روز دوشنبه در محل وزارت آموزش و پرورش با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسمی مشاور رئیس جمهور، سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن و احمد ابوالقاسمی داور برنامه تلویزیونی «محفل» و جمعی از اساتید و فعالان قرآنی برگزار شد.  

حجت‌الاسلام محسن قرائتی که سال‌ها به عنوان چهره تلویزیونی قرآنی فعالیت داشته است در این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: مرحوم آیت‌الله شیرازی امام جمعه اسبق شیراز حرف قشنگی میزد که آخوند مانند مادر است برای فرزند است. مادر خودش غذا‌های مختلف را می‌خورد، اما آنچه را که به بچه به عنوان غذا می‌دهد شیر است. آنچه که به مردم می‌گویید ساده باشد. برای فهم مردم ارزش قائل باشید. بعضی‌ها سواد ندارند، ولی فرهنگ بالایی دارند. قرآن ذکر است. کسی را از آن ور دنیا می‌آورند که آیه الکرسی را یک نفس می‌خواند. خیلی از کار‌های ما بی فایده است.  

حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: در جلسه‌ای راجع به گوشت خرگوش از من پرسیدند من هم گفتم نه خودم خورده‌ام نه پدر و مادرم و نه الان مسئله کشور است. هر چه برای مردم می‌خواهید بگویید باید چهار شرط داشته باشد. یا باید واجب باشد یا حداقل اگر واجب نیست مستحب باشد یا مشکل جامعه را حل کند یا حداقل مشکل یک نفر را حل کند.  

وی همچنین اظهار کرد: قرآن می‌گوید «هَٰذَا بَیَانٞ لِّلنَّاسِ» من بیان مردم هستم. اما تفسیر‌های ما بیان برای خواص است مردم باید قرآن را بفهمند.  

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: پیامبر فرمود کتاب الهی و عترت من نباید از هم جدا شوند، اما در حال حاضر این دو امر را تفکیک شده می‌بینیم. در حال حاضر روضه داریم، ولی جلسه تفسیری که عوام بفهمند نداریم. تفسیر‌های قرآن ما برای خواص هستند. باید طوری برنامه بریزیم که هم عوام متوجه شوند و هم خواص بپسندند.  

این مفسر قرآن با اشاره به طرح «زندگی با آیه‌ها» که توجه به حفظ موضوعی سی آیه قرآن در سی روز ماه مبارک است، افزود: این کاری که می‌کنید را باید ادامه بدهید، اما خودتان یک منبع فکری داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید جلسات قرآن طول نکشد. قرآن همه چیز ما است؛ قرآن باید نور چشم ما باشد.

وی ادامه داد: باید امور قرآنی را بازنگری کنیم و تفسیر آن را بفهمیم و برای این امر باید به عنوان مثال از تفسیر نمونه استفاده کنیم. همچنین اگر کلاس داری می‌خواهید انجام دهید تفسیر نور می‌تواند کمک کند.

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه این فعالیت طرح زندگی با آیه‌ها از سوی سازمان دارالقرآن باید ادامه دار باشد، اظهار داشت: تدبر در قرآن باید از جز به کل باشد. یعنی از فروع به اصول باشد، از زمان استفاده کنید و کار را تعطیل نکنید. برخی برنامه‌ها نیاز نیست و هزینه بر است و برخی مبنا ندارد، اما برخی کار‌ها که مهم است باید مدیریت شوند ماه رمضان کبریت است. کبریت بعد از روشن شدن سریع خاموش می‌شود لذا باید سریع آن را به گاز برسانید و آن را روشن کنید گاز هم به غذا و غذا هم به انسان وصل است و انسان نیز به خدا متصل است. برخی از ما قرآن را علم نمی‌دانیم، اما امام رضا (ع) می‌فرماید قرآن علم واقعی است و لذا کار برای قرآن را باید جدی بگیرید.

حجت الاسلام قرائتی افزود: ان‌شاءالله این کار را نظام‌مند کنید و از کسانی هم که در کنار و کارتان نیستند مشورت بخواهید. این طرح کار مهمی است. بعد از ماه رمضان ادامه دهید. اینکه همه قرآن بخوانند ولو به اندازه یک سوره توحید بسیار مهم است. در این امر کمک بگیرید با کسی هم قهر نکنید و در خط سیاسی هم نیافتید. پیامبر زمانی که وارد مدینه شد خط سیاسی نبود، ولی قبیله بازی بود. هرکسی که می‌خواهد برای مردم کار فکری و فرهنگی کند دیگر نباید خط سیاسی داشته باشد. خط سیاسی را از رهبری و عقل بگیرید چرا که همه خوبی‌ها و بدی‌ها یکجا جمع نمی‌شود. ممکن است کسی ضد ما باشد، ولی صاحب نظر باشد و ما موظفیم از نظرات آنان استفاده کنیم.

همچنین در این مراسم احمد ابوالقاسمی داور برنامه محفل نیز  به روی سن آمد و گفت: امسال محفل، بیننده‌های بیشتری خواهد داشت؛ سال گذشته کسی را داشتیم که بعد از پخش برنامه محفل در ده ماه قرآن را حفظ کرده است. این یک مورد از اتفاقات بعد از پخش برنامه محفل است. تعدادی هم تا ۱۵ و ۲۰ جزء حفظ کرده‌اند. این نشان می‌دهد که این اتفاقات به مراتب قوی‌تر است و این نشست‌ها و هم افزایی‌ها باید بیشتر شود. الان ما نمی‌دانیم دقیقا دغدغه مقام معظم رهبری را کجا باید پیگیری کنیم. من فکر می‌کنم که این هم افزایی‌ها شروع خوبی است، اما در ادامه نمی‌دانم برای آن چه اتفاقی می‌افتد.

وی در پایان یادآور شد: من ۳۵ سال است که برنامه زنده اجرا می‌کنم و متوجه می‌شوم که نوع گوش دادن مردم به قرآن متفاوت شده است.  

در پایان اين مراسم از محصولات مکتوب و پوستر مسطورا رونمایی شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار