کد خبر: ۱۶۵۹۸
تهران تایمز | یادداشت اختصاصی رئیس جمهور منتخب منتشر شد؛

پیام مسعود پزشکیان به دنیای جدید

ویژه‌نامه تهران تایمز یادداشت اختصاصی رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان با عنوان «پیام من به دنیای جدید» را منتشر کرد.
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، در روزنامه تهران تایمز نوشت: من در چارچوب اصلاحات، تقویت وحدت ملی و تعامل سازنده با جهان نامزد انتخابات شده و اعتماد هموطنانم را به دست آوردم و متعهد به اجماع، چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی هستم. تاکید می‌کنم که دولت من تحت هر شرایطی به حفظ عزت ملی و جایگاه بین المللی ایران پایبند خواهد بود. سیاست خارجی ایران مبتنی بر اصول «عزت، حکمت و مصلحت» است که تدوین و اجرای این سیاست دولتی بر عهده رئیس جمهور و دولت است. من از تمام اختیاراتم برای پیگیری این هدف استفاده خواهم کرد. دولت من با ایجاد تعادل در رابطه با همه کشور‌ها برمبنای منافع ملی، توسعه اقتصادی و الزامات صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی، سیاست مبتنی بر فرصت را دنبال خواهد کرد. بر این اساس، ما از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش استقبال نموده و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ خواهیم داد. تقویت روابط با همسایگان در اولویت ماست. ما از ایجاد یک "منطقه قوی" حمایت می‌کنیم نه منطقه‌ای که در آن کشوری به دنبال تسلط بر سایرین باشد.

من قویاً معتقدم که کشور‌های همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در رقابت‌های فرسایشی، مسابقات تسلیحاتی یا مهار یکدیگر هدر دهند. برای همکاری با ترکیه، عربستان سعودی، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و سازمان‌های منطقه‌ای برای تعمیق روابط اقتصادی، تقویت روابط تجاری، ترویج سرمایه‌گذاری، مقابله با چالش‌های مشترک و حرکت به سمت ایجاد یک چارچوب منطقه‌ای برای گفتگو، اعتماد سازی و توسعه مشتاقیم. منطقه ما مدت طولانی گرفتار جنگ، نزاع فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط زیست و مداخلات خارجی بوده است. زمان مقابله با این چالش‌ها به نفع نسل‌های آینده رسیده است. همکاری برای توسعه و شکوفایی منطقه‌ای راهنمای سیاست خارجی ماست. اسرائیل همچنان یک رژیم آپارتاید است که «نسل‌کشی» را نیز به کارنامه تیره خود اضافه کرده است.

به عنوان اولین اقدام، دولت من از کشور‌های عرب همسایه درخواست همکاری خواهد کرد تا استقرار آتش‌بس و متوقف کردن کشتار مردم غزه را در اولویت قرار دهند. چین و روسیه همواره در روز‌های سخت دوست و پشتیبان ما بوده‌اند. ما این دوستی را بسیار ارزشمند می‌دانیم. نقشهٔ راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر دو کشور بود و تمایل داریم همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم. روسیه یک هم‌پیمان راهبردی ارزشمند و همسایه ایران است و دولت من متعهد است که به گسترش و تقویت همکاری‌هایمان پایبند بماند. دولت من همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با روسیه را - به ویژه در چارچوب‌هایی مانند بریکس، سازمان همکاری شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی یوراسیا - در اولویت قرار خواهد داد.

همکاری بین ایران و کشور‌های آمریکای لاتین از آنچه در حال حاضر برقرار است، به مراتب ظرفیت‌های بیشتری دارد و ما پیگیر تقویت پیوندهایمان خواهیم بود. با وجود انحراف‌ها در توافقات با آمریکا و اروپا، من آماده برگزاری گفتگو‌های سازنده با کشور‌های اروپایی هستم تا با تلاش مشترک، روابطمان را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کنیم.

پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب، در ادامه مقاله در روزنامه تهران تایمز نوشته است: آمریکا نیز باید به این درک رسیده باشد که ایران هرگز به زورگویی پاسخ نداده و نخواهد داد. ما در سال ۲۰۱۵ با حسن‌نیت وارد برجام شدیم و به تمام تعهداتمان به‌طور کامل عمل کردیم. اما ایالات متحده – بخاطر نزاع‌ها و انتقام‌های مربوط به حوزه سیاست داخلی خود - به‌طور غیرقانونی از توافق خارج شد و با تحمیل تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی، به مردم ایران - به ویژه در دوران پاندمی کرونا - زیان‌ها، رنج‌ها و آسیب‌های بی شمار، و به اقتصاد ما صد‌ها میلیارد دلار خسارت وارد نمود.

ایالات متحده عامدانه تصمیم گرفت که با راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه ایران، و همچنین با مبادرت به تروریسم دولتی از طریق ترور سردار قاسم سلیمانی نزاع‌ها را تشدید نماید. امروز جهان شاهد تبعات زیان‌بار این تصمیم است. ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی‌اش، نه تنها یک فرصت تاریخی را برای کاهش و مدیریت تنش‌ها در منطقه و جهان از دست دادند، بلکه به طور جدی معاهده منع گسترش (NPT) را تضعیف نمودند چرا که نشان دادند هزینه‌های پایبندی به اصول عدم اشاعه می‌تواند از فواید احتمالی آن بیش‌تر باشد.

به واقع، ایالات متحده و متحدان غربی‌اش از رژیم عدم گسترش سوءاستفاده کرده‌اند تا- برخلاف برآورد‌های دستگاه‌های اطلاعاتی خود - بحرانی برساخته در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ایجاد نمایند و از آن برای اِعمال فشار مستمر بر مردم ما استفاده کنند. این در حالی که هم‌زمان به حمایت فعالانه و بی دریغ از اسرائیل - یک رژیم آپارتایدی تجاوزگرا که عضو پیمان ان. پی. تی نیست و به گواه همه شواهد دارنده سلاح هسته‌ایست – پرداختند. می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که دکترین دفاعی ایران شامل ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست و ایالات متحده را فرامی‌خوانم تا از سوءمحاسبات گذشته‌اش درس گرفته و سیاست جدیدی متناسب با آن اتخاذ نماید.

تصمیم‌گیران در واشنگتن باید دریابند که سیاستی که مبنای آن قرار دادن کشور‌های منطقه در مقابل یکدیگر باشد، نه در گذشته موفق بوده و نه در آینده موفق خواهد شد. آن‌ها باید حقیقت ایران را بپذیرند و از تشدید تنش‌های موجود پرهیز نمایند. مردم ایران به من یک مأموریت قوی داده‌اند تا با جدیت پیگیر تعامل سازنده در صحنه بین‌المللی - در حین پافشاری بر حقوق، عزت و نقش مستحق‌مان در منطقه و جهان - باشم. من از همه کسانی که مایل به پیوستن به این تلاش تاریخی هستند، دعوت به همکاری می‌نمایم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار