کد خبر: ۱۴۶۸۰
دارالقرآن الکریم | معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد مطرح کرد

حفظ موضوعی؛ یکی از بهترین روش‌های انس با قرآن

به گفته معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، حفظ موضوعی قرآن یکی از بهترین روش‌ها برای انس با قرآن است تا افرادی که به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی فرصت حفظ کل قرآن را ندارند، بتواند ۱۰۰ آیه که در زندگی به آن‌ها نیاز دارند را حفظ کند و در اتفاقات و حوادث به آن‌ها مراجعه نماید.
۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون اهمیت حفظ قرآن گفت: حفظ قرآن از کار‌هایی است که در سیره پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) با تعابیر و شکل‌های مختلف سفارش شده است. تعبیر «الحامل للقرآن» در روایات، ناظر به موضوعی است که امروز به آن حفظ قرآن می‌گوییم؛ یعنی فرد قرآن را در یاد، ذهن و همراه خودش داشته باشد.

 وی حفظ قرآن را یکی از بهترین روش‌ها برای انس و ارتباط مستمر با قرآن دانست و افزود: طبعاً کسی که قرآن را حفظ می‌کند باید ساعت‌ها در محضر قرآن بنشیند و به مضامین و کلمات و مفاهیم توجه کند تا قرآن در ذهن او قرار بگیرد و بعد حافظ قرآن شود. همچنین به‌منظور تثبیت حفظ لازم است تا فرد به طور طبیعی مدام به قرآن مراجعه کند و این مقدمه انس با قرآن می‌شود. در واقع، حفظ قرآن طریقتی برای انس با قرآن و ورود قرآن به زندگی فردی و اجتماعی ما است.

معاف با اشاره به اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: حفظ موضوعی به این معناست که شما موضوعات مورد ابتلا و حوادث اصلی زندگی‌تان را مبتنی بر آیات قرآن پیش ببرید؛ یعنی بدانید در زمان، مکان و اتفاقات مختلف کدام آیه قرآن را باید مورد استناد قرار دهید و به آن توجه کنید تا بتوانید کارتان را قرآنی و مبتنی بر نظر کلام خدا پیش ببرید.

او ادامه داد: حفظ موضوعی قرآن یکی از بهترین روش‌ها برای انس با قرآن است. ممکن است فرد به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی فرصت حفظ کل قرآن را نداشته باشد، اما بتواند ۱۰۰ آیه قرآن که در زندگی به آن‌ها نیاز دارد را حفظ کند و در اتفاقات و مستحدثات به آن‌ها مراجعه نماید؛ این تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر پیشبرد نظریه قرآنی، جامعه قرآنی و سبک زندگی قرآنی است.

معاف درباره مبانی انتخاب آیات در حفظ موضوعی قرآن توضیح داد: برای هر کسی می‌توان متناسب با نیاز، دغدغه، مشکلات و مسائل زندگی، آیاتی را پیشنهاد داد. بین یک دانش‌آموز نوجوان و جوان و بین بانوان و آقایان ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. همچنین بین کودکان و افراد سن بالا تفاوت‌هایی وجود دارد؛ لذا متناسب با نیاز فرد باید مخاطب‌شناسی و مخاطب‌یابی کرد و بر اساس آن آیاتی را پیشنهاد داد.

او با اشاره به تأثیر حفظ موضوعی قرآن بر جهاد تبیین تصریح کرد: خداوند در آیه ۴۴ سوره نحل می‌فرماید "لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ؛ بر تو قرآن را نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به آنان فرستاده شده بیان کنی. " لذا کسی که می‌خواهد جهاد تبیین انجام دهد باید به محتواها، مفاهیم و آیات قرآن اشراف داشته باشد. همچنین فرد برای تبیین یک مسئله باید مفهوم، منطوق، محتوا و دیدگاه آن را دقیقاً بشناسد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: مقدمه تبیین برای دیگران، اشراف خود فرد است؛ وقتی خود فرد اشراف داشته باشد می‌تواند برای دیگران تبیین کند و موضوعاتی که برای دیگران در این مقطع اهمیت دارد را توضیح دهد.

منبع: دانشجو

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار