کد خبر: ۱۴۹۸۲
مرکز هنری و رسانه‌ای نهضت | سید حسن موسوی چلک عنوان کرد؛

برپایی برنامه‌های شاد نافی توجه به مبانی دینی نیست

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برای ترویج شادی در جامعه باید از تمام ظرفیت‌های مذهبی، قومی وملی استفاده کنیم. ضمن اینکه اجرای برنامه‌های شاد در چارچوب تقویت هویت فرهنگی نافی توجه به مبانی دینی نیست و در شرایط فعلی، ما بیش از هر زمانی به شادی نیاز داریم.
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «برای ترویج شادی در جامعه باید از تمام ظرفیت‌های مذهبی، قومی وملی استفاده کنیم. ضمن اینکه اجرای برنامه‌های شاد در چارچوب تقویت هویت فرهنگی نافی توجه به مبانی دینی نیست و در شرایط فعلی، ما بیش از هر زمانی به شادی نیاز داریم.»

۷ فرودین بود که اقشار مختلف مردم ایران با در دست داشتن پرچم‌های امام حسن مجتبی (ع)، حزب‌الله لبنان و فلسطین، زیر سایه قرآن در محفل قرآنی امام حسنی‌ها شرکت کردند و به برخی توهمات در خصوص ضعیف شدن اعتقادات مردم پایان دادند. در این روز بزرگ و باشکوه به دنیا ثابت شد که جامعه ایرانی همچنان دیندار است و مردم به قرآن و دین علاقه‌مند هستند. حضور خانوادگی از قاب‌های پرتکرار دیگر این اجتماع قرآنی بود که دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و استاد دانشگاه به اهمیت این موضوع پرداخت.

خلق فرصت‌هایی برای با هم بودن جمعی

موسوی چلک با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های خانوادگی گفت: «هر برنامه‌ای که با همراهی و حضور خانواده‌ها برگزار شود، می‌تواند یک فرصت خوب برای نزدیکی بیشتر اعضای خانواده باشد؛ گاهی این برنامه‌ها فراتر از یک خانواده است و جمع کثیری از مردم را شامل می‌شود.»

او تأکید کرد: «ما به‌شدت نیازمند خلق فرصت‌هایی هستیم که مردم و خانواده‌ها کنار هم باشند و از بودن در آن شرایط احساس پویایی و نشاط کنند. طبیعتاً برنامه‌های مختلف فرهنگی که بخشی از آن می‌تواند ماهیت مذهبی داشته باشد و بخشی دیگر به اقوام برگردد یا هر برنامه دیگری که این فرصت‌های با هم بودن جمعی را ترویج کند، این یک فرصت است؛ به‌ویژه اینکه ما بعد از کرونا فرصت‌های جمعی این‌گونه‌مان به‌نوعی کمتر شده بود.»

این مددکار اجتماعی محفل قرآنی امام حسنی‌ها را فرصتی برای گردهمایی خانوادگی عنوان کرد و گفت: «محفل امام حسنی‌ها که در استادیوم آزادی با حضور جمعی از خانواده‌ها برگزار شد، اهداف خاص خود را دنبال کرد و مخاطبین آن مخاطبینی بودند که با اهداف این اجتماع همخوانی و همراستایی بیشتری داشتند و طبیعتا برای این افراد هم دور هم بودن و این تجمع یک فرصت بود، چون هم خانواده‌ها با همدیگر بودن و هم در مراسمی شرکت کردند که متناسب با منویات و اهداف اجتماعی- فرهنگی و به عبارت کلان‌تر زندگیشان بود.»

این مددکار اجتماعی باور به مسائل قرآنی را یکی از کارکرد‌های اجتماعی مراسم اجتماع امام حسنی‌ها دانست و افزود: «آنچه اهمیت دارد این است که برگزارکنندگان این اجتماع به دنبال این بودند که باور به مسائل قرآنی و اهمیت آن در زندگی را بیشتر نشان دهند و ایجاد حساسیت بیشتری درمورد توجه به مبانی دینی ایجاد کنند.»

ترویج صلح و دوستی در سبک زندگی جوانان تأثیرگذار است

موسوی چلک با اشاره به اهمیت عنوان این اجتماع گفت: «عنوانی که برای این اجتماع گذاشته شد مربوط به امام حسن علیه‌السلام بود؛ امامی که با مطرح‌شدن موضوع صلح نام او شنیده می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید من شما را از رنگ‌ها، نژاد‌ها و زبان‌های مختلف آفریدم تا با آرامش کنار همدیگر زندگی کنید؛ لذا در چنین شرایطی اگر به موضوع صلح و ترویج و اهمیت آن در جامعه و انطباق آن با مبانی دینی پرداخته شود و ادبیات فرهنگ صلح از منظر دین و قرآن ترویج شود این بسیار بسیار حائز اهمیت است.»

این مددکار اجتماعی برگزاری چنین برنامه‌هایی را زمینه‌ای برای ترویج صلح و دوستی در جامعه عنوان کرد و گفت: «ما در انجمن مددکاران اجتماعی هر سال یک شعاری را به‌عنوان شعار سال انتخاب می‌کنیم. در سال ۱۴۰۲ این شعار "مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی" بود؛ یعنی پذیرش همه اقوام که با صلح کنار همدیگر باشند. در سال ۱۴۰۳ "مددکاری اجتماعی و میانجی‌گری" را انتخاب کردیم که خود این شعار هم به‌نوعی مروج صلح و دوستی است. اگر ما بتوانیم به بهانه این نوع اجتماعات، صلح و دوستی و کارکرد آن را در جامعه ترویج کنیم و از نگاه دین و قرآن به این موضوع بپردازیم کار ارزشمندی انجام داده‌ایم؛ چراکه ترویج و تبیین اهمیت صلح و دوستی با نگاه کارکرد‌های مذهبی و اجتماعی یک موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند در سبک زندگی جوانان ما تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.»

شادی حق مردم است
به اعتقاد موسوی چلک، شادی حق ماست و اسلام هم دین نشاط و شادابی است. شما حتی در مورد عزاداری‌ها می‌بینید که نگاه دین چگونه است.

او گفت: «متأسفانه ما در شرایطی قرار داریم که وضعیت برخی از شاخص‌های ما در حوزه سلامت روان اصلاً خوب نیست. بر اساس آخرین آماری که مهر ۱۴۰۰ ارائه شد تقریباً ۲۹.۸ درصد مردم حداقل مبتلا به یک اختلال روانی هستند. این آماری بود که مدیرکل وقت سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرده بود؛ البته شرایط کرونا و مسائل اقتصادی و مالی نیز به این اختلالات دامن زده است و همه این نگرانی‌ها می‌تواند از جمله دلایلی باشد که ما شادی را بیش‌ازپیش در جامعه ترویج دهیم.»

این استاد دانشگاه ترویج شادی در جامعه را منوط به استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه نه فقط ظرفیت‌های مذهبی دانست و افزود: «برای ترویج شادی در جامعه باید از ظرفیت‌های اقوام، ظرفیت‌های فرهنگی اعم از ملی، منطقه‌ای و حتی محصول یا شغل استفاده کنیم. ضمن اینکه اجرای برنامه‌های شاد در چارچوب تقویت هویت فرهنگی نافی توجه به مبانی دینی نیست و در شرایط فعلی، ما بیش از هر زمانی به شادی نیاز داریم؛ چون آمار‌های افسردگی، خشونت، گرایش به مصرف مواد مخدر و مخدر صنعتی و موضوعات متعددی ازاین‌دست را هیچ‌کس نمی‌تواند کتمان کند.»

موسوی چلک فقدان شادی را یکی از مولفه‌های مؤثر در گرایش افراد به سمت آسیب‌های اجتماعی و افزایش خشونت در جامعه دانست و گفت: «شادی هراسی هیچ تناسبی با اهدافی که ما در حوزه مددکاری اجتماعی دنبال می‌کنیم، ندارد. جامعه و مردم نیاز به شادی دارند و شادی حق همه مردم است. اتفاقاً در شرایط کنونی باید برای شادی‌های گروهی و جمعی از تمام ظرفیت‌های مذهبی، قومی وملی این فرصت را ایجاد کنیم.»

این مددکار اجتماعی تصریح کرد: «خلق این نوع فرصت‌ها این پیام را برای همه مردم دارد که ما نباید گوشه عزلت بگیریم و غمگین باشیم. ما آمدیم برای‌آنکه به‌زیستن اجتماعی که هدف غایی مددکاری اجتماعی است، تحقق پیدا کند. طبیعتاً شادی یکی از این مؤلفه‌ها است. در اهمیت این موضوع باید بگوییم که در حوزه مددکاری اجتماعی شعار سال ۱۳۹۲ انجمن مددکاران اجتماعی ایران "مددکاری اجتماعی و نشاط اجتماعی" بود و طبیعتاً خلق این فرصت‌های شادمانه گروهی می‌تواند در افزایش نشاط و سلامت روانی و اجتماعی تأثیرگذار باشد.»

موسوی چلک برگزاری چنین اجتماعاتی را باعث کسب معرفت دانست و عنوان کرد: «امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل‌بیت است. به برکت محبت ایشان مردم دور هم جمع شدند و با استفاده از این ظرفیت اتحاد، همدلی، نیکوکاری، دستگیری و توجه به نیازمندان، اکرام ایتام و سالمندان و... را به نمایش گذاشتند. حقیقتاً جای چنین برنامه‌هایی در کشور خالی بوده و انتظار می‌رود که این محافل باشکوه و تأثیرگذار قرانی تداوم یابد.»

منبع: میزان

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار