کد خبر: ۱۵۱۹۶
سازمان سینمایی سوره | در یک نشریه دیجیتال بررسی شد

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت‌های شهید شیرودی

در یک نشریه دیجیتال نگاهی گذرا به روایت رشادت‌های شهید علی اکبر شیرودی در فیلم سینمایی «آسمان غرب» ساخته محمد عسگری داشته‌ایم.
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اگر شما هم به فیلم‌های جنگی و آثار حوزه دفاع مقدس علاقمند باشید، می‌توانید این روز‌ها در سینما‌های سراسر کشور به تماشای فیلم «آسمان غرب» بنشینید. مدت‌ها بود که در سینمای اکشن دفاع مقدسی، فیلمی درباره‌ی نبرد هوایی ساخته نشده بود و اکنون روایتی قهرمان محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش به روی پرده سینما‌ها آمده است؛ قهرمانانی که برای حفظ وطن در روز‌های نخست جنگ در غرب کشور راه را بر دشمن بستند.

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

شهید شیرودی؛ ستاره درخشان جنگ‌های کردستان

شهید علی اکبر شیرودی با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ به منطقه کرمانشاه رفت و در همان روز‌های ابتدایی جنگ به دلیل رشادت‌ها، ایستادگی مقابل خیانت‌ها و نجات جان مردم، نامش خیلی زود نه تنها در سراسر کشور بلکه در تمام خبرگزاری‌های مهم جهان منعکس شد. او که آخرین عملیات پروازی خود را در «بازی‌دراز» انجام داد طی نبردی جانانه با گلوله تانک مورد اصابت قرار گرفت و گرچه با مسلسل، همان تانک را منهدم کرد، اما خود نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

او آمرزیده است

شهید شیرودی بالاترین تعداد ساعت پرواز در جنگ را در جهان دارد. بیش از ۴۰ بار با سانحه مواجه شد و بیش از ۳۰۰ گلوله به هلیکوپترش اصابت کرد ولی بازهم سرسختانه جنگید. خبر شهادت او واکنش‌های شخصیت‌های مهم نظام را به دنبال داشت. از جمله آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای که او را مومن و جنگنده در راه خدا توصیف کرد. شهید مصطفی چمران هم او را ستاره درخشان جنگ‌های کردستان نامیده بود و حضرت امام خمینی (ره) نیز با شنیدن خبر شهادتش فرمود: او آمرزیده است. شهید شیرودی پس از تشییع باشکوه در تهران، در روستای شیرود تنکابن به خاک سپرده شد.

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

روایتی از آسمان غرب در یک ماه نخست جنگ

آسمان غرب روایت تازه‌ای از رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش در التهابات یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور است. این فیلم تلاش آنان در جریان جلوگیری از سقوط سرپل ذهاب را به تصویر می‌کشد و به دنبال آن است که راوی مقطعی از دوران دفاع مقدس باشد که حماسه آفرینی نیروی هوایی در آن دوران بسیار پررنگ بود و برگ مهمی از تاریخ جنگ ایران را به نمایش گذاشت.

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

ستاره‌ا‌ی در آسمان غرب

آسمان غرب به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد و با کارگردانی محمد عسگری جلوی دوربین رفت و بازیگرانی، چون میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی، امیرحسین آرمان در نقش شهید حسین ادبیان، آرمین رحیمیان در نقش شهید حسین همدانی و دیگر بازیگرانی، چون نادر فلاح، کریم امینی، روح الله زمانی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم سینمایی محصولی مشترک از سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی است که در استان کرمانشاه کلید خورد. 

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

مهمان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

آسمان غرب به عنوان یکی از تولیدات تازه سازمان سینمایی سوره برای نخستین‌بار در بخش سودای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به نمایش در آمد و توانست در ۶ بخش بهترین فیلم، بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین، بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ شود. این فیلم ۳ سیمرغ بلورین در بخش‌های جایزه نگاه ملی، بهترین کارگردانی بخش جلوه‌گاه شرق و بهترین صداگذاری را از آن خود کرد. 

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

اتفاقی نو در قهرمان‌سازی

آسمان غرب به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی، اتفاقی نو در سینمای ایران محسوب می‌شود. این فیلم که ۹۲ روز تولید سنگین را پشت سر گذاشته، با جلوه‌های ویژه جذاب و تصاویری گیرا از نبرد‌های هوایی تجربه‌ی متفاوتی از سینما اکشن دفاع مقدسی را به نمایش می‌گذارد. آسمان غرب را می‌توان بازنمایی صحیحی از شهدای گرانقدر غرب کشور دانست. ادعایی که تایید خانواده‌های این شهدا گواه آن است.

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

آسمان غرب؛ مهمان نوروزی سینما

آسمان غرب؛ روایتی از رشادت شهید شیرودی

با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در اکران نوروزی ۱۴۰۳، فیلم آسمان غرب دیرتر از دیگر فیلم‌ها، راهی سینما‌ها شد. این فیلم که سرشار از جلوه‌های ویژه میدانی و بصری است، تاکنون توانسته میزبان بیش از ۴۰ هزار مخاطب در سینما‌های سراسر کشور باشد. آسمان غرب در نیمه راه اکران خود به فروشی بیش از ۲ میلیارد تومان دست یافته و نمایش آن همچنان در سالن‌های سینما ادامه دارد. این درحالی است که ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری مراسمی از ساخت این فیلم تجلیل کرد.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار