کد خبر: ۱۵۴۰۵
حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها | راحله امینیان عنوان کرد:

پویش «زندگی با آیه‌ها» یک تغذیه مناسب برای نسل فست فودی امروز

راحله امینیان گفت: «در شرایطی که جوامع امروزی و نسل جوان ما دنبال تغذیه‌های فست‌فودی فکری است؛ پویش زندگی با آیه‌ها توانست خوراک مناسب و جذاب برای این نسل باشد. این پویش از یک کار کوچک شروع شده بود و به همین دلیل آن‌قدر مورد استقبال واقع شد.»
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، راحله امینیان مجری صداوسیما و فعال فرهنگی با بیان اینکه قرآن مایه آرامش انسان است، گفت: «جامعه و نیاز بشریت فعلی در حال حاضر داشتن یک الگو است. با رصد کل دنیا یا با مطالعه یافته‌های دیگران می‌توان به این نتیجه دست یافت که بشریت روز‌های گم‌کرده جدی دارد به نام آرامش. آرامش نیست، چون الگو وجود ندارد و هر کسی با سبک و سیاق خود زندگی‌اش را مدیریت می‌کند. ما به‌عنوان یک مسلمان، کتابی داریم که تمام موارد زندگی ما را مثل یک چراغ روشن کرده و به ما نشان داده است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر قرآن می‌تواند حکم همان چراغی را داشته باشد که زندگی فردی و اجتماعی ما را روشن کند و در نهایت به جامعه تسری پیدا کند تا ما جامعه نورانی داشته باشیم. نگاه ما به قرآن باید این‌گونه باشد که همان‌طور که در طول ماه مبارک خودمان را قائل به خواندن یک جزء قرآن می‌دانیم، در طول ایام سال هم این روند را ادامه دهیم.»

این مجری تلویزیون با اشاره به اثرات تلاوت قرآن تصریح کرد: «شما اگر به اثرات خواندن قرآن در ماه رمضان نگاه کنید می‌بینید باوجوداینکه سبک زندگی‌مان در ماه رمضان حتی نسبت به یازده‌سال تغییر کرده؛ اما اثرات آن باعث آرامش روانی ما می‌شود. حضرت آقا هم باتوجه‌به همین نیاز‌ها این‌قدر به خواندن و تدبر حداقل در یک آیه از قرآن مصر هستند. تلاوت قرآن می‌تواند الگوی زندگی فعلی گم‌گشته ما باشد و هم اثراتش بر روی زندگی ما سایه افکند و حال روانی ما را بهبود بخشد.»

او تأکید کرد: «اینکه آن‌قدر به تلاوت قرآن تأکید شده حتماً آثارش در زندگی ما می‌تواند فضای زندگی فردی و اجتماعی ما را متفاوت کند. به‌هرحال ما در زندگی یک بُعد فردی داریم که اگر به آن توجه کنیم به لحاظ فردی و شخصی آدم متفاوتی خواهیم بود و یک بُعد اجتماعی داریم که اثراتش در خانواده و جامعه دیده می‌شود.» 

پویش «زندگی با آیه‌ها» طرحی نو و آسان برای تدبر در قرآن

امینیان با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از پویش زندگی با آیه‌ها گفت: «در شرایطی که جوامع امروزی و نسل جوان ما دنبال تغذیه‌های فست‌فودی فکری است، پویش زندگی با آیه‌ها توانست خوراک مناسب و جذاب برای این نسل باشد. این پویش فقط روزی یک آیه بود و این یک آیه کار سختی برای هیچ‌کس نبود. این پویش از یک کار کوچک شروع شده بود و به همین دلیل آن‌قدر مورد استقبال واقع شد. اگر بنابر این بود روزی ۱۰ آیه خوانده، حفظ و تدبر شود قطعاً خیلی‌ها سمت آن نمی‌آمدند؛ ولی کار برای مخاطبین این پویش کار کم زحمتی است و با ادامه این پویش اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.»

او افزود: «اگر کسی در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان با این پویش همراه شده باشد، الان ۳۰ آیه حفظ است. اگر همین قدم‌های کوچک و شمرده و پیوسته را در ادامه این پویش برداریم، به راحتی می‌توانیم قرآن را وارد زندگی‌هایمان کرده و در آن تدبر کنیم.»

این فعال فرهنگی با پیش‌بینی میزان استقبال از گام جدید این پویش در تابستان گفت: «این پویش به‌خصوص در ایام تابستان که اوقات فراغتی هم وجود دارد، قطعاً اثرگذار وبا استقبال مضاعفی روبرو خواهد شد؛ چون این پویش شناخته شد و یک‌قدم خیلی مؤثر برداشته شده و حالا نیازی به شناسایی و اطلاع‌رسانی ندارد؛ مهم این است که چطور ادامه پیدا کند. این پویش اگر به همین ترتیب آهسته و پیوسته پیش رود و مستمر باشد، ان‌شالله نتایج خوبی خواهد داشت.»

پویش «زندگی با آیه‌ها» گامی حساب شده برای نسل جوان

به گفته امینیان، ما امروز با یک جامعه مخاطب دانش‌آموز و دانشجویی مواجه هستیم که علی‌القاعده در اغلب موارد به‌خصوص در حوزه مباحث دینی یک گاردی دارد؛ لذا در مقابل نسل امروز باید خیلی حساب شده قدم برداشته شود؛ گام‌ها برای نسل امروز نباید گل درشت و شعاری باشد. من معتقدم همین قدم‌های کوچک، اما مستمر خیلی اثرگذارتر از کار‌های یک‌دفعه‌ای و سنگین است.

او تأکید کرد: «برای اجرای کار‌های فرهنگی در فضای دانشگاه‌ها و مدارس یا برای جذب جامعه حتی خاکستری، اقدامات باید بافکر و خیلی به‌روز باشد؛ این اتفاق‌ها اگر بیفتد حتماً اثرات خوبی دارد، به‌خصوص برای نسل نوجوان ما که متأسفانه دانش و شناختش از قرآن در حد همان کتاب قرآن مدرسه است.»

این فعال فرهنگی پویش زندگی با آیه را گامی حساب شده برای نسل جوان دانست و توصیه کرد: «پویش زندگی با آیه‌ها با کمک یک تیم متخصص در حوزه‌های مختلف و با استفاده از روان‌شناس‌ها و جامعه‌شناسان زبده، حتماً اثرگذارتر خواهد بود، چون فطرت انسان خداجو است؛ یعنی هرچقدر هم نسل امروز بخواهد گارد بگیرد اگر درست به سمت آن برویم، یقیناً آن فطرت بیدار و آگاه است و کمک می‌کند.»

چگونگی گسترش پویش «زندگی با آیه‌ها»

امینیان به‌منظور اثرگذاری هرچه بیشتر این پویش گفت: «متأسفانه کار‌های فرهنگی ما هر وقت دچار تعجیل شده شکست‌خورده است؛ لذا در کنار مستمر بودن پویش زندگی با آیه‌ها لازم است تا این پویش را بدون هیچ تعجیلی، خیلی تخصصی، طبق دانش روز و البته با استفاده از رسانه‌های نوین ارتقا داد.»

او یکی دیگر از راه‌های اثرگذاری هرچه بیشتر این پویش را هدف قراردادن خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: «همه چیز از بدنه خانواده به نتیجه بهتری خواهد رسید. برنامه محفل در ورزشگاه آزادی ثابت کرد که وقتی خانواده‌ها جامعه هدف باشند، خودِ خانواده‌ها پای‌کار می‌آیند. کاری که ما می‌توانیم از بدنه خانواده شروع کنیم، موفق خواهد بود؛ لذا این پویش باهدف قراردادن خانواده‌ها که در آن همه طیف از کودک، نوجوان، جوان و میان‌سال وجود دارد، قطعاً به موفقیت‌های بزرگی دست خواهد یافت.»

منبع: روزنامه ایران

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار