کد خبر: ۱۵۵۴۶
حرکت هم‌افزای ملی «زندگی با آیه‌ها» | مجری برنامه‌های مذهبی سیما عنوان کرد

استفاده از روش‌های جدید رسانه‌ای برای حفظ موضوعی

ندا ملکی، مجری برنامه‌های مذهبی سیما بر لزوم استفاده از روش‌های جدید رسانه‌ای برای موضوعاتی مانند حفظ موضوعی قرآن تاکید کرد.
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، ندا ملکی، مجری تلویزیون و مدرس دانشگاه درباره پویش زندگی با آیه‌ها و حفظ موضوعی ۳۰ آیه از قرآن کریم در ماه رمضان، گفت: نمی‌توانیم از روش‌های رسانه‌ای جدید برای موضوعی مانند حفظ موضوعی قرآن استفاده نکنیم و همچنان اصرار داشته باشیم روش‌های سنتی حفظ قرآن ادامه داشته باشد. اگر می‌خواهیم درباره یک آیه خاص از قرآن و با یک هدف ویژه کار کنیم برای مثال اگر می‌خواهیم روی موضوع دروغ نگفتن و صداقت داشتن کار کنیم باید یک فیلم کوتاه درباره صداقت بسازیم و در کنارش هم به این آیه اشاره کنیم و از جدیدترین روش‌ها برای پیام رسانی به مخاطبان استفاده کنیم.

وی در رابطه با اهتمام به حفظ قرآن کریم گفت: اگر کسی به حفظ قرآن علاقمند باشد واین علاقه در جان او ریشه کرده و به آن اهتمام داشته باشد، کار ارزشمندی است، اما ما باید ببینیم که آیا در ترویج حفظ موضوعی قرآن فقط خانواده‌های مذهبی مخاطب هستند یا کل جامعه. باید این را در نظر داشته باشیم که طراحی و تبلیغ حفظ موضوعی در بین مردم آیا مختص یک سری از خانواده‌هاست که سبک زندگی‌شان متناسب با این موضوع هست یا مهندسی ما به گونه‌ای است که مخاطب ما تمام اقشار جامعه باشند.

ملکی با اشاره به اینکه هرکدام از حافظان قرآن باید توانایی این را داشته باشند که مبلغ قرآن هم باشند تصریح کرد: من معتقدم که ما با تربیت حافظان قرآن به بسیاری از اهدافی که باید می‌رسیدیم، نرسیده‌ایم. دلیلش هم این است که هر کدام از حافظان قرآن باید مبلغ فرهنگ قرآنی باشند و ما باید به آن فکر کنیم که آیا این توانمندی در آن‌ها وجود دارد که در جایی اثر گذار باشند. شاید ما به آن هدف نرسیده باشیم دلیلش این است که صرفا حفظ انجام شده است، اما آن شخص ترویج دهنده فرهنگ قرآنی نبوده است.

این چهره قرآنی در توضیح اینکه باید هدف خود را از حفظ قرآن مشخص کنیم گفت: ما باید اگر کار حفظ انجام می‌دهیم به هدفمان از حفظ قرآن فکر کنیم. تجربه شخصی خود من از قرآن این است که وقتی معنای یک آیه را بفهمیم عاشق آن آیه می‌شویم. وقتی خود من دلم می‌گیرد این آیه از سوره زمر که درباره ورود بهشتبان به بهشت است را مدام تکرار می‌کنم. «حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ». آن لحظه من تصور می‌کنم همه این دنیا رفتنی است؛ یا آیات دیگر که با زیاد خواندن به آن علاقه پیدا می‌کنم.

این مدرس روانشناسی یادآور شد: در حال حاضر یکی از رویکرد‌ها در روانشناسی، معنا درمانی است. تمام قرآن دارد معنا را برای ما به تصویر می‌کشد؛ یعنی برای رنج و سختی زندگی فلسفه‌ای وجود دارد؛ این فلسفه که پشت آن رنج است باعث می‌شود که من بتوانم آن را تحمل کنم؛ و به نوعی انسان را خلاق تربیت می‌کند. ابتدا باید این را در نظر بگیریم که انتخاب بعضی آیات دل مردم را نرم کند و بعد وارد آیاتی شویم که بتواند رفتار‌های اجتماعی ما را تغییر دهد.

ما آدم‌ها اهل تجارت هستیم. آدم‌ها اهل معامله هستند اگر از سود حاصل از یک رویداد باخبر باشند آن را رها نمی‌کنند. ما باید مخاطب قرآن را با واقعیت‌های موجود آشنا کنیم و بعد به او نتیجه بودن با قرآن و نبودن با قرآن را یاد آور شویم.

ملکی در رابطه با تجربه خود در ارتباط با مراجعین خود در حوزه مشاوره، به روانشناسی مثبت نگر مطابق با رویکرد قرآن اشاره کرد و گفت: ما با شیوع تنها بودن انسان مواجه هستیم. شیوع افسردگی و ناامیدی‌ها و حال بد حاصل از ناکامی‌ها ما باید رویکرد مثبت نگر را در زندگی ترویج کنیم. یکی از خطا‌های شناختی این است که ما رویداد‌های مثبت زندگی را نمی‌بینیم. یعنی اگر از اطرافیانت بپرسی که امروز چه اتفاق خوبی برایت افتاد می‌گوید اصلا اتفاقی نیفتاده است. مشکل عصر جدید ما تنهایی مردم است و برای اینکه مردم را از آثار تنهایی و بدحالی نجات دهیم باید روانشناسی مثبت‌نگر که دقیقا رویکرد قرآن در درمان اختلالات مربوط به افسردگی و اضطراب هست در پیش بگیریم. ما وقتی آیات را می‌خوانیم در قرآن می‌گوید که «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ» بگو من برای من تو کافی هستم و خودم امور تو را کفایت می‌کنم چرا ناراحتی؟ از این امیدبخش‌تر آیا هست؟ یا مثلا اگر در مورد پدر و مادرت نگران هستی دعا کن «وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغِیراً» یعنی میخواهم بگویم انسان را در مدار و در بستر امید و پویایی و تلاش نگه میدارد. اگر بتوانیم این آیات را شناسایی کنیم و روح کلی این آیات را در اختیار مخاطب قرار دهیم مخاطب می‌تواند ارتباط بهتری بگیرد.

ندا ملکی متولد ۱۳۵۹ در اردبیل، فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث و دکترای روانشناسی و مجری تلویزیون و معاون پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی است. در سال ۱۳۷۸ وقتی ۱۹ ساله بود در مسابقات کشوری قرآن دانشجویی به مقام سوم رسید و زمینه‌ای شد تا به تلویزیون راه یابد. مدتی بعد از حضور در شبکه قرآن به شبکه تهران رفت و اجرای برنامه‌های آیین زندگی و تا نیایش شبکه را برعهده گرفت تا اینکه سال ۱۳۸۲ رسما استخدام شد. او سپس بعنوان مجری وارد شبکه یک و برنامه آفتاب شرقی شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار