کد خبر: ۱۵۸۸۲
سوره مهر | خاطرات شهید عبداللهیان؛

«صبح شام» روایتی که از بحران‌های سوریه می‌گوید

کتاب «صبح شام» به قلم محمد محسن مصحفی، روایتی از بحران سوریه است که از خاطرات شهید حسین امیرعبداللهیان تقریر شده است.
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «صبح شام» نوشته محمدمحسن مصحفی، روایتی از بحران سوریه است که از خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان به رشته‌ تحریر درآمده است.

سابقه‌ روابط دیپلماتیک میان تهران و دمشق به میانه‌های دهه‌ بیست شمسی بر می‌گردد و از همان سال‌ها تا به امروز، می‌توان دید که ارتباط میان دو کشور ایران و سوریه، هیچ گاه بر مبنای دشمنی نبوده است.

روایت کتاب «صبح شام» در سه بخش مطرح می‌شود؛ در بخش نخست، بیداری جهان اسلام و عرب و مقابله‌هایی که با آن رخ داد، سوءاستفاده‌هایی که از ایجاد شکاف میان شیعه و سنی صورت گرفت، انگیزه‌های اقتصادی آمریکا برای مداخلات نظامی و اهداف او از ترویج دموکراسی در جهان عرب، تفاوت میان اعتراضات سوریه و سایر کشور‌های عربی، تلاش‌های سیاسی صورت گرفته میان تهران و دمشق، طرح چهارماده‌ای ایران، فشار‌های روانی سنگین بر دمشق، منافع کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی، قطر و ترکیه از بحران سوریه، مواضع و رویکرد روسیه و چین در قبال بحران سوریه، کمک‌های بشردوستانه‌ ایران و همچنین کمک‌های مستشاری در حوزه‌ اجتماعی و سیاسی، تقسیم بندی گروه‌های معارض و تروریستی، ضرورت عملکرد مدافعین حرم و جمع بندی وضعیت سوریه بعد از بحران مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم به تلاش‌های دیپلماتیک و سفر‌هایی که در ارتباط با تحولات منطقه صورت گرفته، پرداخته است و بخش سوم کتاب ، نقش بی بدیل سردار سلیمانی در کنترل بحران سوریه و تامین امنیت ایران و سایر کشور‌های منطقه را به تصویر می‌کشد.

ابتکار تدوین این خاطرات به توصیهٔ حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد. سردار سلیمانی یک سال قبل از درگذشت خود و در دیداری به حسین امیرعبداللهیان تأکید کرد که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقهٔ غرب آسیا، بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار