کد خبر: ۱۵۹۳۸
پژوهشکده باقرالعلوم| دو کتاب تازه منتشرشد؛

«تا زدن به بحران» و «جمعیت جان»

کتاب «تا زدن به بحران» نوشته محدثه مهرابی زاده و حسن غروی و «جمعیت جان» نوشته سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی به تازگی توسط پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است.
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب های «تا زدن به بحران» نوشته محدثه مهرابی زاده و حسن غروی و «جمعیت جان» نوشته سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی به تازگی توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

تا زدن به بحران

نقش بانوان جهادگر در حل چالش‌های برآمده از بحران‌های فرهنگی و اجتماعی در عصر حاضر مثال زدنی و بی‌بدیل است. کتاب تا زدن به بحران با هدف مستندسازی فعالیت‌های جهادی بانوان مجموعه حضرت زینب(س) در مواجهه با بحران‌ها در برهه‌های متعدد پیش از انقلاب تا همه‌گیری ویروس کرونا تدوین شده است.

مطالعه مسائل پیش‌روی بانوان جهادگر و تدابیر و اقدامات اتخاذشده از سوی آنان برای حل محدودیت‌های مختلف می‌تواند راهنمای کاربردی برای کنشگران، پژوهشگران و علاقمندان عرصه فعالیت‌های جهادی باشد.

کتاب «تا زدن به بحران» نوشته محدثه مهرابی زاده و حسن غروی به تازگی توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«تا زدن به بحران» و «جمعیت جان» به بازار نشر رسید

 

جمعیت جان

بیش از یک دهه از به صدا درآمدن زنگ خطر درباره کاهش جمعیت ایران می‌گذرد اما هنوز اقدامات جدی برای توقف سیاست‌های غلط تحدید نسل صورت نگرفته و با وجود ناآگاهی مردم از بحران قریب‌الوقوع کاهش جمعیت، در حوزه فرهنگ‌سازی و اقناع اذهان عمومی برای ضرورت فرزندآوری و تکثیر نسل، سرعت عمل مسئولان در این‌باره، با بزرگی بحران پیش‌رو متناسب نیست.

برخی افراد و نهادهای دغدغه‌مند کوشیده‌اند برخلاف ‌ جو سنگین موجود علیه فرزندآوری، حقیقت را به گوش مردم برسانند، ولی تبدیل شدن سیاست مقطعی کاهش جمعیت به یک فرهنگ پایدار در جامعه ایرانی، مانع از تأثیر این اقدامات اندک است.

از جمله اقداماتی که در زمینه فرهنگ‌سازی از سوی دغدغه‌مندان صورت گرفته، نگارش آثاری درباره ضرورت و فواید فرزندآوری است؛ این آثار به ویژه در قالب کتاب، محدود و انگشت‌شمارند، ولی به منزله گام‌های اولیه، بسیار ارزشمندند. هدف بیشتر این نویسندگان، بازکردن گره‌های ذهنی جامعه نخبگان بوده و اطلاعات و استدلال‌های به‌کاررفته در آن‌ها، عموما متناسب افراد آشنا به فضای گفتمان علمی در سطح بالا است.

سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی با نگارش «جمعیت جان» دو خط مشی اصلی را برای نگارش کتاب خود مشخص کرده‌اند؛ اولاً اثری نگاشته‌اند که جامعه هدف در آن، بیشتر زنان جامعه باشند؛ چراکه بار اصلی فرایند فرزندآوری بر دوش بانوان است. ثانیاً باید زبان ارائه مطالب برای مخاطب امروز، کاملاً ترویجی و قابل فهم و البته جذاب باشد.

در این اثر تلاش شده است با در نظر گرفتن اصول مخاطب‌شناسی و توجه به ظرافت‌های روحی بانوان، تمهیداتی برای اثربخشی هرچه بیشتر کتاب در نظر گرفته شود؛ چراکه نویسندگان آن معتقدند اگر قرار است حاصل پژوهش‌های علمی، در سطح گسترده و همگانی بر زنان جامعه تأثیر بگذارد، باید به زبانی قابل فهم و ساده عرضه شود و با به‌کارگیری تکنیک‌های متنوع، پیام اصلی کتاب بر روح و جان مخاطب بنشیند.

نویسندگان این اثر برای پرهیز از خستگی و دل‌زدگی مخاطب در مواجهه با حجم پیوسته و انبوه اطلاعات، در فواصل مختلف، موقفی برای استراحت در نظر گرفته‌اند تا با نقل داستانک‌ها و ماجراهای واقعی، علاوه‌بر رفع خستگی، نمودی ملموس از مطالب بیان شده در ذهن مخاطب ایجاد شود؛ همچنین با گزینش و درج تصاویر زیبا و متنوع در میان مباحث، بر گیرایی و جذابیت اثر افزوده‌اند.

با توجه به رویکرد اسلامی در نگارش متن، اساس کار برای تبیین مباحث، استناد به آیات و روایات است، اما به منظور اقناع ذهنی مخاطبان در سطوح مختلف، از دلایل و دستاوردهای علومی همچون جامعه‌شناسی، جمعیت‌شناسی و روان‌شناسی نیز در لایه‌های متن استفاده شده است.

«تا زدن به بحران» و «جمعیت جان» به بازار نشر رسید

 

در این کتاب برای ارائه نکات گردآوری شده، ابتدا پیشینه کنترل جمعیت بررسی و به خطراتی اشاره شده است که در صورت بی‌توجهی به مسئله جمعیت، گریبان‌گیر کشور و مردم می‌شود و در ادامه،‌ دیدگاه اسلام درباره فرزندآوری تبیین و پس از آن، مهم‌ترین دغدغه‌های رایج درخصوص فرزندآوری بین خانواده‌ها، به‌ویژه زنان، در دو بُعد فردی و اجتماعی مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شده است.

یکی از ظرافت‌های به‌کاررفته در نگارش کتاب، این است که نویسندگان آن کوشیده‌اند خود را نه در برابر مخاطب، بلکه همراه و هم‌صدا با او قرار دهند و به مسئله فرزندآوری، به‌ویژه دغدغه‌‌های آن، از منظر زنان بنگرند؛ از این‌رو، تنها به ارائه نظرات خود اکتفا نکرده و هنگام بیان مطالب، سئوالات و ابهاماتی را که ممکن است به ذهن مخاطب خطور کند، در نظر گرفته و با طرح آن‌ها، پاسخ مناسب را ارائه داده‌اند.

کتاب جمعیت جان (پاسخی به دغدغه‌های مادران دربارن فرزندآوری) نوشته سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی در قطع رقعی، 212 صفحه، شمارگان 500 نسخه به تازگی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.

این اثر در چهار فصل به ضرورت فرزندآوری برای ایران امروز، فرزندآوری از دیدگاه اسلام، دغدغه‌های فردی فرزندآو و دغدغه‌های اجتماعی فرزندآوری با هدف پاسخ به دغدغه‌های مادران در مورد فرزندآوری پرداخته است.

ارسال نظر