کد خبر: ۱۶۲۹۱
بنیاد هدایت| در گفتگو با حجت‌الاسلام رضا غلامی مطرح شد؛

نوای خدمت در کوچه‌پس‌کوچه‌های ایران

پویش مردمی «موکب خدمت محله» ابتکاری نو و خلاقانه است که در راستای ترویج فرهنگ همبستگی، نوکری و خدمت به مردم در ایام عید غدیر در سراسر ایران به اجرا در می‌آید. این پویش فرصتی است برای احیای سنت حسنه نوکری و خدمت به امام و امت و همچنین ایجاد بستری مناسب برای تجلی همدلی، نوع‌دوستی میان مردم.
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، عید غدیر خم که به‌عنوان عید الله اکبر نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اعیاد شیعیان است. در سال‌های اخیر، ابتکار عمل‌های زیبایی در راستای بزرگداشت این عید مبارک در سراسر ایران به ظهور رسیده است که یکی از بارزترین آنها، برگزاری "مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر" در شهر تهران است. این حرکت باعث موجی فراگیر در نقاط مختلف ایران برای برگزاری جشن غدیر شد. به همین منظور سال گذشته پویش «مهمانی محله» باهدف ایجاد همبستگی، انسجام و ارتقا فرهنگ محله برگزار شد. امسال علاوه بر مهمانی محله با محوریت جشن و شادی، پویش موکب خدمت محله با محوریت جهاد تبیین راه‌اندازی شده است. 

پاتوقی برای جهاد تبیین
به گفته حجت‌الاسلام رضا غلامی، قائم‌مقام بنیاد هدایت موکب خدمت محله در بازه زمانی اول تا بیست ذی الحجة که مصادف با ۱۹ خرداد تا هفتم تیرماه است، برگزار می‌شود. بنا بر این است که ۱۰ هزار موکب در محلات سراسر کشور دایر شود. 
قائم مقام بنیاد هدایت در رابطه با تعداد موکب‌ها در محلات و نحوه اجرای آن‌ها توضیح داد: «تعداد موکب‌ها در محلات نیز بستگی به استعداد و ظرفیت موجود در محلات دارد و برخی محلات ظرفیت این را دارند که بیش از یک موکب را دایر کنند. اجرای این پویش کاملاً مردمی است؛ از برپا کردن موکب گرفته تا پشتیبانی آن شامل هزینه‌ها، پذیرایی، اجرای میدانی و عوامل اجرایی مستقر در موکب.»
حجت‌الاسلام غلامی هدف از راه‌اندازی این پویش را جهاد تبیین عنوان کرد و گفت: «باتوجه‌به ایام شهادت شهید رئیسی، انتخابات، مناسبت‌های آیینی مثل عید غدیر و همچنین تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین، موکب خدمت محله باهدف تبیین و مشارکت حداکثری راه‌اندازی و طراحی شده است.»
او ادامه داد: «هدف ما از طراحی این پویش زنده نگه‌داشتن آرمان‌های انقلاب، ایجاد فضای مناسب برای گفتگو، مباحثه با مردم، تیم‌سازی محلی برای پای‌کار آوردن جوانان و استفاده از ظرفیت جشن‌های غدیر برای پیوند افراد به یکدیگر است.»

از جشن و شادی تا خدمات محلی
به گفته حجت‌الاسلام غلامی، هدف موکب خدمت محله تنها راه‌اندازی موکب برای پذیرایی از مردم با شربت و شیرینی در اعیاد نبود، بلکه ما با راه‌اندازی این پویش به دنبال پاتوق گفتگو بودیم. او در این باره توضیح داد: «به‌تصویرکشیدن مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی و تصویری از ویژگی‌های رئیس‌جمهور و بیان اهمیت مشارکت و انتخابات توسط بخش رسانه‌ای موکب‌ها، گفتگو‌هایی با مردم در غالب تریبون آزاد، پاسخ به سؤالات و شبهات، راه اندازی ستاد انتخاباتی محله‌ای برای گفتگو با مردم، برگزاری جشن‌های شادی قربان و غدیر، به میدان آوردن کودکان، نوجوانها، جوان‌ها و زنان، هم افزایی نهاد‌ها و مجموعه‌های موجود در محله بخشی از وظایف موکب خدمت محله است تا در کنار جشن و شادی، تبیین و خدمات محلی هم انجام شود.»
او افزود: «نقاشی، ماشین‌نویسی، فروش محصولات فرهنگی، سرود و تئاتر خیابانی، مسابقات، پخش مناظرات زنده انتخاباتی از موکب‌ها مجموعه‌ای از ایده‌هایی بود که ما در موکب خدمت محله به دنبال آن بودیم.»

ملاحظات اعمال شده برای موکب داران
حجت‌الاسلام غلامی دررابطه‌با ملاحظات اعمال شده برای موکب‌داران خدمت محله گفت: «کنشگران محله و خیرین معمولاً به نیت حضرات معصومین و عید غدیر موکب راه‌اندازی می‌کنند؛ اما ما در تبیین و گفتگو با محلات و مسئولین مساجد این نکته را متذکر شدیم که در کنار برگزار جشن، حس همبستگی و تجلیل از شهدای خدمت در چله شهادتشان را در نظر داشته باشند و مراقب باشند تا موکب‌ها ضمن همبستگی باعث ایجاد مزاحمت و زحمت برای دیگران نشود.»

شور دادن به موکب محله با ره‌توشه‌های متنوع
حجت‌الاسلام غلامی دررابطه‌با خدمات پشتیبان آماده شده برای موکب‌ها گفت: «خدمات پشتیبان در غالب ره‌توشه‌هایی با عنوان تماشاخانه، صوتی و اقلام راه‌اندازی شده است. در ره‌توشه تماشاخانه موکب داران می‌توانند به‌وسیله تلویزیون یا پرده پروژکشن، نماهنگ و سرود پخش کنند یا با دعوت از اهالی، فیلم و مستند‌های انتخاباتی اکران نمایند.»
قائم‌مقام بنیاد هدایت یکی دیگر از خدمات پشتیبان را ره‌توشه صوتی عنوان کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث شور بیشتر به موکب محله می‌شود، پخش کلیپ‌های صوتی و مولودی‌های جذاب است. در این ره‌توشه تولید محتوای سخنرانان و افراد صاحب‌نظر به‌صورت آنلاین پخش می‌شود و فایل‌ها و پادکست‌های این سخنرانی‌ها در اختیار شبکه محلات قرار داده می‌شود تا برای مناظرات، گفتگو و ارتباط با مردم از آن‌ها استفاده کنند.»
حجت‌الاسلام غلامی یکی از ابزار‌های مهم برای راه‌اندازی موکب را استفاده از اقلام موردنیاز دانست و افزود: «موکب‌داران با استفاده از ره‌توشه اقلام می‌توانند پوستر‌ها و تصاویر دوره نمایشگاهی را در سایز دلخواه، چاپ و بر دیواره موکب محله خود نصب کنند. همچنین برای پشت‌نویسی ماشین‌های اهالی محله می‌توانند از طرح و شابلون‌های این ره‌توشه استفاده نمایید.»

نقاط اشتراک جهاد تبیین و موکب خدمت محله 
حجت‌الاسلام غلامی بیان داشت: «اگر بخواهیم با مردم باب گفتگو را باز کنیم، بهترین مسیر آن ورود از دریچه نیاز افراد است؛ یعنی شما در موکب یک خدمتی را ارائه می‌دهید و با این خدمت بستر حضور مردم و فرصت گفتگو با مردم و جهاد تبیین را فراهم می‌آوریم.» 
او در پایان با اشاره به اثرات مثبت هم‌افزایی پویش خدمت محله و جهاد تبیین گفت: «جهاد تبیین در پویش خدمت محله می‌تواند به تقویت ارتباطات اجتماعی، ترویج ارزش‌های دینی و معنوی، و پیشرفت آگاهی دینی و اجتماعی افراد کمک کند و مهمترین ویژگی‌های این جشن مذهبی را به نمایش بگذارد.»

 

منبع: روزنامه رسالت

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار