به گزارش روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامی، در دنیای امروزی که اطلاعات بهسرعت در حال انتقال است، واکنش سریع به رویدادها و اتفاقات یکی از الزامات اصلی رسانهها و سازمانهای اطلاعرسانی است. مؤسسه تبیان، بهعنوان یکی از نهادهای فرهنگی و اطلاعرسانی نیز استراتژیها و رویکردهایی مؤثر برای واکنش سریع به رویدادهای مهم و حیاتی جامعه دارد. این مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی با واکنش سریع در بزنگاههای حساس از جمله بحرانهای طبیعی و رویدادهای سیاسی و اجتماعی نقش حیاتی در اطلاعرسانی دقیق و کاهش اضطراب عمومی داشته است.
تبیان در پی شهادت آیتالله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیسجمهور ایران، در سانحه سقوط بالگرد در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، مطالب متعددی را منتشر کرد؛ از گزارشهای تصویری و ویدئویی تا محتوای مذهبی از فعالیتهای این مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی بوده است. تبیان با واکنش سریع و به موقع خود به شهادت آیت الله رئیسی نشان داد که به عنوان یک رسانه مرجع و معتبر، همواره در کنار مردم و در جریان اتفاقات مهم کشور قرار دارد. در مجموع، واکنش سریع و به موقع تبیان به شهادت آیت الله رئیسی، نشاندهنده تعهد این رسانه به رسالت خود در زمینه اطلاعرسانی، ارائه محتوای مفید و تقویت همبستگی ملی بود.
در ادامه یاشار عبدالحسین زاده، معاون رسانه موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
به ارائه توضیحاتی در خصوص رویکرد این مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی برای واکنش سریع نسبت به رویدادها و اتفاقات روز میپردازد.
روایت اول همیشه برنده است
عبدالحسینزاده دررابطهبا استراتژیهای مؤثر تبیان برای واکنش سریع به رویدادهای حساس توضیح داد: «ما برای واکنش سریع و بهموقع از رویکردی چندجانبه استفاده میکنیم؛ یکی از مهمترین رویکردها، استفاده از تیم رصدی باتجربه است. در واقع، تیم رصد ما علاوه بر تولید محتوا، رصد هم انجام میدهند.»
او ادامه داد: «کار اصلی بخش دیگری از تیم، عملیات ویژه است؛ این تیم در هر ساعتی از روز آماده هستند تا تولید محتوای سریعی داشته باشند و همین باعث میشود تا زودتر از سایر رسانهها واکنش داشته باشیم؛ چون به نظر بنده روایت اول همیشه برنده است.»
گزارش تولیدات تبیان برای شهید جمهور
تبیان پس از شهادت آیتالله سید ابراهیم رئیسی اقدامات متعددی را در راستای گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام انجام داد. عبدالحسینزاده با ارائه گزارشی از تولیدات مختلف فرهنگی و رسانهای تبیان در خصوص شهادت آیت الله رئیسی گفت: «تبیان برای شهادت آیت الله رئیسی ۸ اینفوگرافیک، ۲ استوری، ۳ بومرنگ، ۱ فونت موشن، ۵ تک طرح، یک اسلاید شهدا برای کودکان، ۱ پوستر شهید امیرعبدالهیان و ۲۰ پوستر شهید آیتالله رئیسی را منتشر کرد.»
او به فاخرترین و پربازدیدترین طرحها اشاره کرد و افزود: «اینفوگرافیکهای "واکنش جهان به سانحه سقوط بالگرد رئیسجمهور"، "زندگینامه رئیسجمهور شهید سید ابراهیم رئیسی" و "زندگینامه شهیدان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و شهید سید محمدعلی آلهاشم، امامجمعه تبریز" از فاخرترین و پربازدیدترینهای تبیان بود.»
معاونت محتوای تبیان ادامه داد: «کلیپ سبک کاغذوتا "از قابهای ماندگار رئیسجمهور شهید سید ابراهیم رئیسی"، استوری "تصاویری از خادمالرضا علیهالسلام شهید سید ابراهیم رئیسی"، بومرنگ "آمدای شاه پناهش بده"، فونت موشن "رجایی اگر نیست، خدا هست! " و نقاشی دیجیتال "با طرحی از شهید رجایی و آیتالله رئیسی" نیز از پربازدیدترین بود.»
کیفیت را فدای سرعت نمیکنیم
به گفته عبدالحسین زاده، اگرچه سرعت انتشار اخبار برای تبیان مانند خبرگزاریها در اولویت نیست؛ اما ما سعی میکنیم کارهایمان قلابهای خبری نداشته باشد و در غالب خانواده و سبک زندگی به ارائه تحلیل بپردازیم. چیزی که ما تولید میکنیم در نود درصد رسانههای خبری نمیبینید.
تبیان بهعنوان یک رسانه معتبر، در عین واکنش سریع نسبت به اتفاقات روز به تولید و ارائه محتواهای باکیفیت نیز توجه ویژهای دارد. عبدالحسینزاده دراینباره گفت: «با استفاده از نیروهای متخصص هرگز کیفیت افت نخواهد کرد؛ البته در بعضی موارد این اتفاق میافتد؛ مثلاً اگر ما بخواهیم تصویردیجیتالی که ۲۰ ساعت زمان میبرد را در ۳ ساعت انجام دهیم مسلماً کیفیت افت میکند، ولی باز هم انجام این کار نیاز به تخصص دارد.»
او افزود: «اگر ما بخواهیم با قلم نوری تصویرسازی کنیم، ۱۰ روز زمان میبرد، اما اگر کیفیت را از نظر پیکسل پایین بیاوریم و تصویرسازی در آیپد انجام شود، ۳ ساعت زمان میبرد و این کار نیز نیاز به تخصص دارد. مثلاً طرحی که ما از شهید رئیسی و شهید رجایی طراحی کردیم و خیلی هم وایرال شد، نهایت ۳ ساعت زمان برد.»
معاونت محتوای تبیان تأکید کرد: «ما در تولید محتواها به کیفیت و استانداردهای معتبر اهمیت میدهیم و سعی داریم تا بهترین تجربه ممکن را به مخاطبان ارائه دهیم؛ از جمله استفاده از تصاویر و صداهای باکیفیت و ارائه گزارشهای مفصل و دقیق.»
هدررفت پیشتولید در واکنشهای سریع
پیشتولید یک ابزار مفید برای واکنش سریع به رویدادهای ناگهانی است، اما همیشه بدون هدررفت نیست. عبدالحسین زاده با اشاره بهپیش تولیدهایی که به هدر رفته است، گفت: «در جام جهانی ۲۰۲۲، ما محتواهای مختلفی برای صعود ایران تولید کردیم، اما متاسفانه ایران از صعود به مرحله نهایی ناکام ماند. برای شهادت آیت الله رئیسی هم به محض اعلام خبر سقوط بالگرد ما تولیداتمان را آغاز کردیم.»
ترقی رسانههای داخلی در واکنشهای سریع
واکنش سریع در برابر وقایع و رویدادهای مختلف، بهویژه در عصر ارتباطات امروزی، اهمیت زیادی دارد. عبدالحسین زاده دررابطهبا ترقی رسانهها در واکنش سریع گفت: «بعد از حادثه مهسا امینی رسانهها یکپوست اندازی کردند. تا قبل از این ما روایت اول نداشتیم؛ یعنی صبر میکردیم تا مراجع رسمی ورود پیدا کنند؛ مراجع رسمی هم آنقدر آبدیده نشده بودند که بدانند روایت اول را اینترنشنال و بیبیسی در دست میگیرند؛ بعد از مهسا امینی فضا عوض شد و رسانهها و مراجع رسمی ما متوجه شدند که روایت اول برنده است، لذا رسانه، مسئولین و نهادهای مختلف چند پله ترقی داشتند.»
او تأکید کرد: «حادثه مهسا امینی نشان داد که واکنشهای سریع و مناسب رسانهها و جوامع در مواجهه با اینگونه حوادث، میتواند به شکل قابلتوجهی در تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه تأثیرگذار باشد و نقش مهمی در توسعه اطلاعات و آگاهی عمومی ایفا کند.»
حساسیت واکنش سریع در رسانه
گاهی در رقابت رسانهای برای سرعت انتشار اخبار ما شاهد انتشار اخبار کذب هستیم؛ عبدالحسینزاده با اشاره به این موضوع تصریح کرد: «واکنش سریع با انتشار اخبار کذب یکی از مسائل حساس و نگرانکننده در رسانهها است که میتواند تأثیرات زیانباری بر جامعه داشته باشد. تبیان همیشه سعی داشته در انتشار اخبار و اطلاعات، دقت و صحت را سرلوحه کار خود قرار داده و از انتشار اخبار کذب و شایعات خودداری کند.»
منبع: خبرگزاری مهر