کد خبر: ۱۶۳۷۱
سازمان دارالقرآن الکریم| برای اوقات فراغت تابستان؛

گام دوم «نهضت ملی با آیه‌ها» اجرامی‌شود

نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با هدف بلاغ مبین آیات منتخب و موردنیاز امروز نهضت اسلامی در ایام تابستان اجرا می‌شود.
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به ادامه فرایند نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» در فصل تابستان و آیات محوری این ایام گفت: نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با هدف تبیین آیات ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی در درگیری با جبهه دشمن، در ایام اوقات فراغت تابستان برگزارمی‌شود.

وی با بیان اینکه تولیدات رسانه‌ای همچون موشن، مدرسه حفظ، کلیپ تبیینی، پوستر و همچنین پویش و مسابقات زندگی با آیه‌ها در تابستان در دو مقطع سنی با محوریت این سور و آیات انجام می‌شود، افزود: مقطع سنی اول از ۷ تا ۱۲ سال به عنوان دوره ابتدایی انتخاب شده است که در این دوره فهم و حفظ شش سوره انتهایی قرآن کریم شامل ناس، فلق، توحید، مسد، نصر و کافرون محور قرار گرفته است.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: مقطع سنی بالای ۱۲ سال نیز شامل نوجوان، جوان و بزرگسالان است که در آن فهم و حفظ ۱۰ فراز نورانی قرآن کریم است که شامل پنج فراز از فراز‌های محوری ماه مبارک رمضان است که برای تثبیت تکرار شده است و پنج فراز دیگر با توجه به مناسبت‌های‌تابستان انتخاب شده است.

حجت الاسلام تقی‌زاده با بیان اینکه دو فراز نیز متناسب با ایام عید غدیر و انتخابات، پیش‌بینی شده است، مطرح کرد: در دهه ولایت و عید غدیر آیه سوم سوره مائده یعنی «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» و آیه دهم سوره حجرات یعنی «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ» محور قرار گرفته است. رویکرد محتوایی در این ایام نیز اخوت و حضور میلیونی در رویداد غدیر و انتخابات است که مایه یأس دشمنان خواهد شد و این حرکت، زندگی با این آیه‌ها است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به فراز متناسب با ایام محرم گفت: برای ماه محرم نیز آیه بیست‌وسوم از سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، محور قرارگرفت که رویکرد محتوایی آن استقامت و مقاومت صادقانه پای عهد با خدا است.

وی افزود: فراز متناسب با ایام اربعین نیز آیه دوم سوره مبارکه مائده یعنی «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» محور قرار خواهد گرفت. رویکرد محتوایی این آیه نیز تبیین برکات و آثار همکاری و همدلی در مسیر تعالی فردی و اجتماعی است.

دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» با بیان اینکه فراز متناسب با ایام هفته وحدت و میلاد پیامبر(ص) نیز آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح یعنی «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم»‏‍ است، اضافه کرد: رویکرد محتوایی این آیه نیز ادامه مسیر پیامبر(ص) با تخلق به دو ویژگی بارز همراهان پیامبر است. همچنین پنج فراز محوری که برای تثبیت فراز‌های محوری ماه مبارک رمضان نیز در نظر گرفته شده است شامل آیات ۱۳۹ سوره آل عمران «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین» و آیه ۴۶ سوره مبارکه سبأ «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى» است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همچنین آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»، آیه ۱۶۲ سوره انعام «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیای وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» و آیه ۴۱ سوره مبارکه عنکبوت «مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کمَثَلِ الْعَنْکبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیوتِ لَبَیتُ الْعَنْکبُوتِ»‌ از دیگر فراز محوری است که برای تثبیت فراز‌های محوری ماه مبارک انتخاب شده‌اند.

تقی‌زاده با بیان اینکه در ایام محرم با توجه به ظرفیت مجالس عزاداری، علاوه بر این آیه‌ها که برای کار‌های گفتمانی و رسانه‌ای انتخاب شده‌اند، ۱۰ آیه با محور محتوایی «مقاومت و پیشرفت» انتخاب شده است،‌ گفت: بر اساس این آیات کتاب منبر برای محتوای منبر قرآنی مجالس عزاداری و کتاب تلاوت تدبری برای تلاوت اول مجالس عزاداری، تدوین و منتشر خواهدشد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار