کد خبر: ۱۰۴۸۷

کتاب «نوزده نود و نه» رونمایی شد

کتاب «نوزده نود و نه» که نمایشنامه‌ای چاپ شده از دوران پر التهاب کرونا بود، رونمایی شد.
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

کتاب «نوزده نود و نه» رونمایی شدمراسم رونمایی کتاب «نوزده نود و نه» که نمایشنامه‌ای از ایوب آقاخانی است، با حضور نویسنده، فرهاد قائمیان و هلیا امامی و جمعی دیگر از هنرمندان در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

افشین ناظری معاون مدیرکل هنر‌های نمایشی حوزه هنری در این جلسه گفت: بحث «نوزده نود و نه» در اوج کرونا اتفاق افتاد؛ در آن زمان که مقام معظم رهبری تاکید داشتند مراکز مختلف کتاب‌هایی با مضامین متناسب با کرونا تولید کنند. در همان زمان ایوب آقاخانی پیشنهاد کوروش زارعی مدیرمرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری را اجابت کرد و مشغول نگارش این نمایشنامه شد.

وی با تاکید بر اینکه نوشتن از کرونا در دوره‌ای که درگیر این ویروس بودیم کار بسیار سختی بود اظهار کرد: در دوره کرونا آثار متعددی نوشته شده بود، اما چون عجله‌ای بودند کیفیت چندان بالایی نداشتند، اما «نوزده نود و نه» با سعه صدر ایوب آقاخانی کتاب خوبی شد.

ایوب آقاخانی در ادامه این جلسه گفت: در این نمایشنامه بجای نمایش ایثارگری کادر درمان با محوریت هراس ناخوانده زاده در زندگی‌مان طراحی شد که خود به خود به مرز‌های جدیدی از نظر ژانر رسید یعنی نمایش گروتسک خاصی شد که خیلی محور داستان‌گویی عمیقا رئالیستی را تعقیب نمیکند، اما از نظر خط روایی وام‌دار رئالیسم جدی است.

وی با اشاره به جایگاه کتاب تصریح کرد: در تمام ادوار بشری و با وجود تمام پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی‌هایی که تجربه می‌کنیم و آیندگان تجربه می‌کنند که فراتر از هوش مصنوعی در زمان معاصر است، کتاب ماندگارترین چیزی است که بشر می‌تواند در هستی به جای گذارد.

آقاخانی با یادآوری اینکه تاکنون ۴۲ عنوان کتاب از وی به چاپ رسیده اظهار کرد: نشر سوره مهر برایم جایگاه والایی دارد به نظر من سوره مهر از قدرت کافی در حوزه نشر کتاب‌ها برخوردار است. برای این ۴۲ عنوان کتابی که چاپ کردم با شاعرانی بسیار زیادی همکاری داشتم که کتاب‌ها را بسیار هم نفیس چاپ کردند اما به دلیل نداشتن اقتدار و استراتژی در حوزه نشر فقط در اندازه‌های چاپ شده باقی ماندند و آنگونه که دوست داشتم هموطنانم در گوشه کنار این سرزمین آن را بخوانند اتفاق نیوفتاد.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه کار با نشر‌های مختلف در ۴۲ عنوان کتاب، می‌توان گفت که شمار ناشرانی که از عهده وظایف واقعی انتشارات برآیند کمتر از انگشتان دست است. من به انتشارات سوره مهر بخاطر پخش شایسته‌اش خوش‌بین هستم که علاقه‌مندان به تئاتر در سرتاسر کشور «نوزده نود و نه» را بخوانند.

این نمایشنامه‌نویس درباره روند نگارش «نوزده نود و نه» تشریح کرد: فروردین نحس سال ۱۳۹۹ بود که کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری گفت می‌خواهیم نمایشنامه‌ای درباره کرونا بنویسیم و من از دی ماه ۱۳۹۸ طرح در خانه بمانیم و رعایت پروتکل بهداشتی را پیش از اعلان عمومی دولت در منزلم آغاز کرده بودم، اما از اسفندماه ۱۳۹۸ که به صورت رسمی خبر شیوع ویروس اعلام شد، هراس ما از این اتفاق رنگ خیلی واقعی‌تری به خود گرفت.

وی افزود: در زمان مطرح شدن این پیشنهاد تمام هراسی که تجربه کردیم از ماجرای ماسک و الکل گرفته تا ماجرای مافیای رساندن ماسک و الکل به جامعه و پانومی که مردم تجربه می‌کردند را بیشتر از هر چیز به یاد داشتم و وقتی هم که ذهن من برای نوشتن نمایشنامه فعال شد جز هراس چیزی در یادم نبود.

نویسنده «نوزده نود و نه» با بیان اینکه اعتقاد راسخش این است که هیچ چیزی را نباید زود نوشت همانطور که بدترین آثار حوزه دفاع مقدس در سال‌های آغازین جنگ نوشته شده بنابراین برای نوشتن و تولید اثری ماندگار نیاز به زمان است، تاکید کرد: تجربه آثار دفاع مقدسی نشان داده ذهن برای تولید نمی‌تواند مثل مایکروفر سریع عمل کند و برای رسیدن به تحلیل درستی که پایدار بماند، حق نداریم به سرعت دست به هیچ قضاوتی بزنیم بلکه باید اجازه دهیم همه چیز با گذر زمان پخته شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از افراد در زمان کرونا به سرعت دست به قلم شدند و در رسانه و رادیو و... کار‌هایی تولید کردند. به عقیده من در چنین آثاری به یکسری نوشته‌های سانتیمانتال رسیدیم که ته ایده آن به حضور ایثارگرانه کادر درمان در خط مقدم جنگ نابرابر با کرونا اشاره داشت و این همان اتفاقی است که در سینمای جنگ از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳ رخ داد.

آقاخانی با اشاره به اینکه قصد دارد این نمایشنامه را روی صحنه ببرد بیان کرد: «نوزده نود و نه» نمایشنامه‌ای است که از ابتدا طوری نوشته شد که حتی وقتی هم تمام شد باز بتوان به سمتش رفت و این تنها امتیاز و بردی است که باعث وجد من می‌شود.

در بخش پایانی این جلسه کتاب «نوزده نود و نه» توسط هلیا امامی، فرهاد قائمیان، حسین مسافرآستانه، طهماسبی، و جمعی از هنرمندان و حاضران در نشست رونمایی شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار