کد خبر: ۱۰۷۸

دورخیز دانشگاه سوره برای صدر نشینی در خاورمیانه

دکتر «محمدحسین ساعی» چند ماه پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، به‌عنوان ریاست دانشگاه سوره انتخاب شد و به‌تازگی عضو شورای انقلاب فرهنگی شده است. او تجربه‌هایی مانند معاونت پژوهشی دفتـر مـطالعـات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و عضویت شورای علمی گروه فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را نیز در کارنامه خود دارد. آنچه از دوره مدیریت او مشاهده می‌شود، پیشرفت دانشگاه سوره و قرارگرفتن آن در کنار پنج دانشگاه برتر هنر در کشور است. دکتر ساعی معتقد است در این دوران نه‌تن‌ها تعداد دانشجویان دانشگاه سوره کاهش نیافته است، بلکه رکورد‌های جمعیت دانشجویی دانشگاه در همین سال‌ها به دست آمده است که می‌تواند بیانگر جایگاه کم‌نظیر دانشگاه سوره در میان داوطلبان حضور در رشته‌های دانشگاهی باشد.
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی ، دانشگاه سوره از دانشگاه‌های غیرانتفاعی معتبر کشور محسوب می‌شود. آنچه سبب شده این دانشگاه مشهور شود و بسیاری از جوانان جویای نام به آن اقبال نشان دهند، خروجی‌های موفق این دانشگاه است؛ طوری‌که بیشتر دانشجویان فعال این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی در خود دانشگاه جذب می‌شوند و از همان ابتدای دانشجویی انگیزه فعالیت‌های آن‌ها دوچندان می‌شود؛ از این‌رو دانشجویان، دانشگاه را خانه خودشان می‌دانند. دکتر ساعی درباره اهمیت و پیشرفت دانشگاه سوره طی چند سال گذشته و البته در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها می‌گوید: «دانشگاه سوره در مقایسه با اصلی‌ترین رقبای دانشگاهی کشور، دانشگاه جوانی محسوب می‌شود. این دانشگاه از منابع دولتی در حد کمک‌های بسیار محدود استفاده می‌کند، ولی توانسته است در همین مدت محدود، موفقیت‌های چشمگیری را در کارنامه خود داشته باشد و نام و نشان خود را در بالاترین رتبه‌ها در مبحث آموزش دانشگاهی کشور در حوزه هنر، فرهنگ، معماری و رسانه مطرح کند».

جهش و پیشرفت اتفاقی نیست 

با بررسی اجمالی جشنواره‌هایی که در سطح بین‌المللی برگزار شده و دانشجویان و استادانی که نامشان در این جشنواره‌ها درخشیده است، می‌توان به فعالیت زیاد این دانشگاه پی برد؛ به‌طوری‌که دکتر ساعی درباره پیشرفت دانشجویان و استادان دانشگاه سوره مهر توضیح می‌دهد: «این جهش و پیشرفت اتفاقی نیست و  در این زمینه بسیار زحمت کشیده شده است. مدیران و استادان دانشگاه سوره و همه متصدیان امر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌ها نیز به این امر اذعان دارند. البته جایگاه‌های برجسته دانش‌آموختگان دانشگاه سوره در همه حوزه‌های حرفه‌ای هنر، فرهنگ، معماری و رسانه نیز مطرح است که کمتر دانشگاهی در کشور در این حد قرار دارد. همچنین جوایز کم‌نظیر دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و جهانی مؤید این امر است».

اندیشه ارتقای دانشگاه در دوران کرونا

با وجود اینکه در دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص اقتصادی سبب کاهش انگیزه تحصیل در برخی دانشجویان شده بود، اما دانشگاه سوره از این شرایط به نفع گسترش خود استفاده کرد؛ درنتیجه با تلاش استادان و مدیریت دانشگاه پیشرفت فراوانی از نظر کیفی و کمی مشهود بود. مدیریت دانشگاه سوره با اشاره به اینکه محدودیت‌ها برای ما فرصت بود، می‌گوید: «این دو سال که جامعه درگیر ویروس کرونا بود، تمام هم و غم خود را گذاشته بودیم تا بتوانیم دانشجویان را امیدوار نگه داریم. در این میان، نه‌تنها تعداد دانشجویان دانشگاه سوره کاهش نیافته، بلکه رکوردهای جمعیت دانشجویی دانشگاه در همین سال‌ها به دست آمده است که می‌تواند بیانگر جایگاه کم‌نظیر دانشگاه سوره در میان داوطلبان حضور در رشته‌های دانشگاهی حوزه‌های هنر، فرهنگ، معماری و رسانه در محیطی به‌شدت رقابتی باشد. با این همه در سال‌های اخیر دانشگاه سوره، لحظه به لحظه در اندیشه ارتقای فرایندها و کیفیت‌های آموزش و پژوهش دانشگاه بوده است».
اداره دانشگاه‌ها در وزارت علوم یکسان بوده است و همه دانشگاه‌ها براساس بخش‌نامه‌هایی که وزارت علوم صادر می‌کرد، می‌توانستند کلاس‌های حضوری داشته باشند، اما در این شرایط باز هم دانشگاه سوره با همه توانش توانست کیفیت آموزشی را در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها در سطح بالایی حفظ کند. این یکی از کلیدی‌ترین مباحثی بود که با رئیس دانشگاه سوره مطرح می‌شود و او در این باره توضیح می‌دهد: «استقرار نظام آموزش مجازی دانشگاه، برگزاری رویدادها و جشنواره‌های موفق مجازی و حضوری فرهنگی و دانشجویی حتی در دوران کرونا، برقراری ارتباطات علمی و پژوهشی با سازمان‌های مشابه دیگر، برگزاری چندین همایش و سمپوزیوم علمی با حضور استادان داخلی و خارجی، برگزاری صدها نشست علمی مرتبط با موضوعات روز حوزه‌های علمی و ده‌ها فعالیت از این دست، برای پیشرفت روزافزون دانشگاه سوره برنامه‌ریزی و اجرا شد که عمده آن‌ها با استقبال بسیار خوب دانشجویان، علاقه‌مندان و استادان داخل و خارج از ایران مواجه شد. همه سعی مدیران، استادان و همکاران من در دانشگاه سوره این است که این موفقیت‌ها و نشاط علمی در بالاترین سطح تثبیت شود و برای سال‌ها ادامه پیدا کند».

هیئت علمی فرهیخته و دانشجویانی متعهد

 دکتر ساعی به پیشرفت و اهداف غایی این دانشگاه و درک جدیدی از تغییـــرات ملـــی و جهانـــی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای رسیدن به این اهداف باید ارتبــاط خــود را بــا دانشگاه‌های داخلــی و خارجــی و شرکت در رقابتـی مسـتمر و پویـا بـا دانشگاه‌های ایـران و منطقـه افزایش دهیم و دانشگاه را بـه دانشـگاهی نمونـه بـا محوریـت آمـوزش همـراه بـا پژوهـش، تولیـد و توسـعه دانـش و ارائـه خدمـات علمـی، فرهنگـی و هنـری تبدیل کنیم. 
ما این‌طور برنامه‌ریزی کردیم که این دانشــگاه در ســال 1414 در دســتیابی بــه آرمان‌های بلنــد نظــام مقــدس جمهــوری اســـلامی ایـــران، محیـــط علمـــی و فرهنگـــی پویـــا بـــرای رشـــد و شـــکوفایی اســـتعدادهای دانشـجویان، اعضـای هیئت‌علمی و کارکنـان خـود در زمینه علمـی- پژوهشـی، کارآفرینـی، مدیریتـــی، اجتماعـــی، اعتقـــادی و اخلاقــی به‌عنوان یکـــی از دانشگاه‌های برتـــر منطقـــه خاورمیانه مطرح شود».

 عضو جوان شورای عالی انقلاب فرهنگی

دکتر «محمدحسین ساعی» در آستانه 41 سالگی به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد. او یکی از نمادهای جوان‌گرایی در عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و یکی از چهره‌های علمی است که در شورای انقلاب مأموریت دارد. او با توجه به اینکه از چهره‌های علمی و رئیس دانشگاه سوره بوده است، درباره مأموریتش در شورای عالی انقلاب می‌گوید: «مأموریت‌های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو حوزه فرهنگ و دانش است. اگرچه ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت می‌کنیم، عملاً هدایت کلان عرصه دانش کشور هم به این شورا سپرده شده و بسیاری از جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلانی که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور دنبال می‌کنند، براساس تصمیم‌گیری‌های اصلی و خط‌مشی کلانی است که در این شورا نهاده می‌شود. درنهایت اینکه تلاش می‌شود رده جهانی دانشگاه‌های ما برجسته‌تر شود و دست‌کم در یک دهه آینده حداقل پنج دانشگاه ما در رده صد دانشگاه برتر جهان باشند و این امر شدنی است».

آینده‌پژوهی و توسعه پایدار دانشگاه سوره در سطح ملی

 کشور ما، ایران، به‌عنوان کشوری درحال‌توسعه شهرت دارد. بحث توسـعه کشـور در تمام دوره‌ها در گـرو آمـوزش و پژوهش‌اندیشـی قرار گرفته است و بستر توسعه در نهـاد آمـوزش عالـی و دانشـگاه فعـال خواهـد شـد. یکی از اتفاقات برجسته دانشگاه سوره برگزاری همایش در سطح ملی با عنوان «همایش آینده‌پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار در سه رشته هنر، معماری و فرهنگ و ارتباطات» است. دکتر ساعی درباره دستاوردها و اهداف این همایش به نکات قابل‌تأملی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی، این همایش را با همراهی اسـتادان برجسـته برگزار می‌کند. ایـن همایش تنها بـه دانشگاه‌های شهر تهـران مرتبـط نبوده و در سطح ملـی اسـت و درنهایت قرار است به توسـعه پایدار در سـطح کلان برسد. در این میان، رشته‌های هنر با رشـته معماری و شهرسازی و ارتباطـات پیونـد داده می‌شود و فضایی میان‌رشته‌ای ایجـاد می‌کند و می‌تواند طراحی سـند و چشم‌اندازی قابل‌اجرا باشد. اتفـاق دیگـری کـه بـه آن اعتبـار بخشـیده است، گـذر روند اجرایـی از فیلتر شـورای تخصصـی و شـورای علمـی است. در این میان، مقاله‌هایی که دانشجویان نگارش می‌کنند، در چنـد مرحله داوری علمـی می‌شود. ایـن همایش بـا رویکـرد ملـی و تأثیرگـذاری در جنبه‌های مختلـف، مذاکراتـی را بـا سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجـام داده است و خوشـبختانه از سوی معاونت وزارت فرهنگ و ارشـاد اسلامی، انجمن سـواد رسانه‌ای ایـران، انجمـن هنرهـای تجسـمی، انجمـن قطب علمی دانشـگاه تهـران و... تأیید شده و همکاری صورت گرفته است».

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار