کد خبر: ۱۱۵۳۷
حوزه هنری|

بازدید از نمایشگاه‌های هنری، بدون پول و با یک کلیک

با پیشرفت دنیای دیجیتال، حضور در نمایشگاه‌ها حتی از فواصل دور هم امکان پذیر شده است.
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

بازدید از نمایشگاه‌های هنری، بدون پول و با یک کلیکبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نمایشگاه‌ها همیشه یکی از پاتوق‌های مهم هنرمندان و هنردوستان هستند که در روز‌های همه‌گیری ویروس کرونا، حتی این لذت هم از اهالی هنر گرفته شد. دقیقا همان روز‌هایی که ریشه‌های سایت مجازی نگارستان حوزه هنری تنیده شد و محصول آن نمایشگاه‌های مجازی بودند که حتی بعد از تمام شدن دوران قرنطینه به امتیازی برای هنرمندان تبدیل شد.

در ادامه این گزارش با راضیه صادق‌پور مدیر نگارستان حوزه هنری مصاحبه‌ای کرده‌ایم تا درباره فعالیت‌های این سامانه مجازی اطلاعاتی کسب کنیم؛ در ادامه مصاحبه را می‌خوانید:

ایده نمایشگاه مجازی از کجا به ذهنتان رسید و فرایند ایجاد چنین نمایشگاهی از کجا آغاز شد؟

با شیوع بیماری کرونا، هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی و عرضه آثارشان دچار مشکل شده بودند. پلتفرم‌های موجود مثل اینستاگرام و وبسایت‌ها نیز امکان انتقال حس و حال گالری‌گردی را نداشتند. از این رو در حوزه هنری برای حل این مسئله تلاش‌هایی در مسیر تحقیق و توسعه صورت گرفت تا راهی که تکنولوژی پیشنهاد می‌کند، کشف شود. بالاخره با روی آوردن به تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) امکان طراحی و یا شبیه‌سازی یک نمایشگاه طبق خواست هنرمند فراهم و مشکل پیش رو به این شیوه حل شد.

بدین منظور در بهمن ۱۳۹۹ نگارستان با رسالت برگزاری نمایشگاه‌های حوزه هنری تهران راه‌اندازی شد. اما مأموریت نگارستان تنها به اینجا ختم نشد و در ادامه فعالیت و راه‌اندازی وبسایت نگارستان در آذر ۱۴۰۰، سرویس گالری‌های استانی نیز راه‌اندازی و توسعه یافت. هم‌چنین برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندانی که در راستای هنر انقلاب به تولید اثر پرداخته‌اند در دستور کار نگارستان قرار گرفت.

در حال حاضر هم نگارستان این سرویس را برای سازمان‌های راه اندازی کرده به گونه‌ای که هر یک با داشتن صفحه‌ای اختصاصی در سایت نگارستان امکان ارائه نمایشگاه‌های خود را طبق درخواست و سلیقه‌شان دارند.

علاوه بر طراحی نمایشگاه‌ها، نگارستان توانایی ارائه گالری‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی عکاسی ۳۶۰ درجه را نیز داراست؛ به طوری که در زمستان ۱۴۰۰ تور مجازی حوزه هنری مرکز انجام و در سایت حوزه هنری بارگذاری شد.

از زمانی که شروع کردید چقدر طول کشید تا به نتیجه برسید و اولین گالری را روی سایت نگارستان افتتاح کنید؟

بعد از اینکه در مورد تکنولوژی واقعیت مجازی و کاربرد آن برای هدفمان به قطعیت رسیدیم، حدود ده روز زمان برد تا بتوانیم اولین نمایشگاه با عنوان «قطره دریاست» را ارائه بدهیم. این نمایشگاه، مجموعه‌ای از عکس‌های آخرین پیاده روی اربعین قبل از شیوع کروناست. البته نمایشگاه‌های ابتدایی ما فقط یک آدرس داشتند و بعد از راه اندازی سایت، صفحه‌های مختلف مربوط به هر مجموعه را ایجاد کردیم و در هر صفحه گالری‌ها بارگذاری شدند. نکته قابل توجه تفاوت کیفیت بین نمایشگاه‌های ابتدایی و نمایشگاه‌های اخیر نگارستان بوده که نشان دهنده رشد و ارتقاء آن‌ها از لحاظ کیفی است. البته تیم نگارستان همچنان بهبود کیفیت بصری و ایجاد تجربه هر چه بهتر گالری‌گردی را برای مخاطبان در دستور کار خود دارد.

تا کنون چند نمایشگاه مجازی روی سایت نگارستان به نمایش گذاشته شده و میزان استقبال از این نمایشگاه‌ها چطور بوده؟

تاکنون ۱۱۵ نمایشگاه در نگارستان برپا شده که آمار بازدید از آن‌ها حاکی از استقبال مخاطبان است. طبق این آمار، تا این لحظه تعداد ۷۴,۷۳۶ نفر از نمایشگاه‌های نگارستان بازدید کرده‌اند که متوسط بازدید هر نمایشگاه به ۶۵۰ نفر می‌رسد.

فعالیت‌های سایت شما فقط برای حوزه هنری است یا هر هنرمندی از سراسر کشور می‌تواند در نگارستان نمایشگاه ایجاد کند؟

مجموعه نگارستان میزبان نمایشگاه‌هایی است که از نظر کیفیت و محتوا مورد تأیید مرکز تجسمی حوزه هنری قرار بگیرند، در این زمینه فرقی ندارد که هنرمندان از چه استان یا شهرستانی آثار خود را به نمایش می‌گذارند. همچنین آثار عکس هم باید از لحاظ حق کپی‌رایتر و محتوا از سوی کارشناسان خانه عکاسان حوزه هنری مورد تایید قرار گیرند. در مرحله بعد آثار با کیفیت مناسب در اختیار تیم نگارستان قرار می‌گیرند و فرایند طراحی نمایشگاه آغاز می‌شود.

درباره شاخص‌ترین نمایشگاه‌هایی که در سایت نگارستان در دسترس قرار گرفته‌اند، توضیح دهید؟

بیشترین استقبال از مجموعه نمایشگاه‌های چهاردهمین سوگواره عاشورایی با تعداد بازدید ۲۴ هزار نفر بوده است که می‌توان از نظر میزان استقبال، این نمایشگاه را یکی از آثار شاخص ارائه شده در سایت نگارستان دانست.

به طور کلی استقبال از سبک کار نمایشگاه مجازی چطور بوده؟

با توجه به اینکه در بازدید‌های آنلاین مخاطبان با محدودیت‌ها و مشکلات بازدید حضوری مواجه نیستند، آمار بازدید‌ها بسیار بالاتر از نمایشگاه حضوری بوده و دایره آدم‌هایی که به لینک نمایشگاه دسترسی دارند بسیار بیشتر است. به طور کلی از این سبک کار استقبال خوبی شده و همین امر مجموعه نگارستان را برای فعالیت بیشتر و با کیفیت‌تر در این زمینه مصمم‌تر می‌کند.

با توجه به اینکه نمایشگاه فیزیکی می‌تواند برای هنرمند آورده مالی داشته باشد، ولی در نمایشگاه مجازی این امکان وجود ندارد؛ هنرمندان برای بحث مالی اینطور نمایشگاه‌ها انتقادی نداشتند؟ یا این موضوع باعث نشده که استقبال هنرمندان برای نمایش دادن آثارشان به صورت مجازی کم شود؟

اتفاقا نمایشگاه مجازی هم برای هنرمندان آورده مالی دارد و برای این موضوع هم تدابیری اندیشیده شده است. آثار هر نمایشگاه امکان اتصال به صفحه فروش در سایت‌های فروش آثار هنری را دارند و، چون آدم‌های بیشتری امکان دسترسی به نمایشگاه مجازی را دارند پس نه تنها آسیبی به میزان فروش آثار وارد نمی‌شود بلکه احتمال فروش برای اثر هنری بیشتر هم می‌شود.

جدای از این به طور کلی من نمایشگاه مجازی را رقیبی برای نمایشگاه حضوری نمی‌بینم بلکه مکمل اون می‌دانم. حتی اگر کسی بخواهد یک اثر را به صورت حضوری بخرد از قبل آن را در فضای مجازی جستجو می‌کند و این هنر ماست که با ارائه درست، مخاطب را مجاب به خرید حضوری کنیم پس تفکیک این دو سبک از ارائه آثار درست نیست.

پذیرش دنیای دیجیتال توسط هنرمندان هم در دنیای امروزی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر هنرمندان باور کنند روش‌های سنتی مانند گذشته به تنهایی کارایی ندارند و نیاز است تا قدرت فضای مجازی را در شکل گیری ارتباطات و فروش دست کم نگیرند خودشان واقف به این امر می‌شوند که برپایی نمایشگاه مجازی برایشان بسیار سودمند است.

یک هنرمند برای برگزاری یک نمایشگاه فیزیکی باید هزینه‌های گزافی را متحمل شود و آثارش را هم در معرض خطر قرار دهد، پس انتخاب یک گالری مجازی برای او انتخاب هوشمندانه‌ای است که البته نیاز به کار رسانه‌ای قوی و باور خود هنرمند دارد. هرچند گالری‌های مجازی جایگزینی برای گالری‌های فیزیکی نیستند، ولی در دنیای امروز باید فضا‌های دیجیتال را به عنوان یک نیاز ضروری برای ارتباط گسترده‌تر و بهتر دیده شدن بپذیریم.

چطور تیمتان را دور هم جمع کردید و متشکل از چه متخصصایی است؟

تیم نگارستان متشکل از تعدادی متخصص جوان است که خوشبختانه با همت و تلاشی که داشتند خیلی زود توانستند پیشرفت کنند و با انگیزه و پشتکاری که دارند هیچ وقت از شکست هایشان ناامید نشدند. مهندس معمار، برنامه نویس و طراح گرافیست از جمله تخصص‌های مورد نیاز بود که بحمدالله عزیزان در نگارستان به خوبی با ما همکاری دارند.

به نظرتان اولین حوزه‌ای که نگارستان باید در آن پیشرفت جدی کند چیست؟ نقطه قوت خودتان را هم بگویید؟

در فاز بعدی توسعه نگارستان، در نظر داریم تا گالری‌ها را به دنیای متاورس ببریم که البته با توجه به اقدامات تحقیق و توسعه‌ای انجام شده در این زمینه، نسبت به نتایج آن بسیار امیدوار و خوشبین هستیم.

اینکه مجموعه نگارستان توانسته‌اند موقعیتی را فراهم کنند که کاربر از هرجای ایران با یک کلیک بتواند همه گالری‌های شهر‌ها و استان‌های دیگر را ببیند و محدودیت زمان و مکان ندارد نقطه قوت مجموعه نگارستان محسوب می‌شود. یکی دیگر از نقاط قوت این سایت هم چیدمان و تنظیم فضای نمایشگاه متناسب با سلیقه هنرمند است و بعد از آن هم می‌تواند نمایشگاهش را تا فراتر از مرز‌های ایران معرفی کند.

منبع: صبا

ارسال نظر