کد خبر: ۱۲۸۴۸
بنیاد رسانه‌ای سپهر | یک کارشناس زیباسازی شهری عنوان کرد:

دیوارنگاره‌ها، ابزاری تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه

کارشناس زیباسازی شهری گفت: شکل‌گیری فرهنگ جمعی و احیای هویت شهری نیاز به طراحی‌های مناسب دارد. دیوارنگاره‌های بی‌هویتی که برگرفته از ذهن طراح است قطعاً نمی‌تواند در شکل‌گیری فرهنگ جمعی و احیای هویت شهری اثرگذار باشد.
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، سیدرضا حسینی لاهیجی، با ۳۲سال سابقه در سازمان زیباسازی شهری درباره شکل‌گیری فرهنگ جمعی و احیای هویت شهری توسط دیوارنگاره‌های شهر گفت: دیوارنگاره‌ها، هنر شهری هستند. هنر شهری، آثار هنری هستند که توسط هنرمندان تولید می‌شوند و پشت سر این‌ها داستانی وجود دارد که معمولاً این داستان‌ها از فرهنگ خود مردم و کشور گرفته می‌شود و غالباً برگرفته از داستان‌هایی شبیه شاهنامه، اسطوره‌ای و یا براساس قصه‌های معاصر، مانند رفتار‌های پهلوانی، مانند نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و امثال آن است؛ به همین خاطر این آثار هنری دارای ارزش هستند و نقششان مثل تابلو‌هایی است که ما در خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم.

لاهیجی از دیوارنگاره‌ها به‌عنوان یک ابزار تأثیرگذار بر کیفیت بصری فضای شهری یادکرد و افزود: همه ما سعی می‌کنیم در خانه‌هایمان تابلو‌هایی استفاده کنیم که هم باعث زیبایی منزلمان شود و هم دارای یک خلاقیت و نوآوری برگرفته از فرهنگ خودمان باشد. این آثار در صورت استفاده درست و به جا باعث می‌شود تا چشم مردم به هنر آشنا شده و به آن‌ها یاد می‌دهد که زیبایی‌شناسی چیست و حفظ زیبایی چه احساس قشنگی می‌دهد.

او ادامه داد: دیوارنگاره‌ها کمک می‌کند تا مردم به‌جای اینکه فقط در موزه‌ها آثار هنری را ببینند، با قدم‌زدن در شهر بتوانند آثار هنری را مشاهده کنند. در واقع، هدف اصلی و فلسفه دیوارنگاره‌ها در تمام شهر‌ها «زیباسازی شهر» است و این‌ها به مردم انگیزه می‌دهد تا با رغبت بیشتری در شهر قدم بردارند و نسبت به دیوارنگاره‌ها توجه بیشتری نشان دهند.

دیوارنگاره‌ها، ابزاری تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه

لاهیجی دررابطه‌با اهمیت محتوای دیوارنگاره‌ها توضیح داد: شکل‌گیری فرهنگ جمعی و احیای هویت شهری نیاز به طراحی‌های مناسب دارد. دیوارنگاره‌های بی‌هویتی که برگرفته از ذهن طراح است قطعاً نمی‌تواند در شکل‌گیری فرهنگ جمعی و احیای هویت شهری اثرگذار باشد.

 لاهیجی اثرگذاری دیوارنگاره‌ها را منوط به کمک گرفتن از متخصصان هنرمند کشور دانست و افزود: برای اثرگذاری هرچه بیشتر دیوارنگاره‌ها لازم است تا طرح مورد‌نظر توسط متخصصین و هنرمندان قدیمی کشور در شورای هنری سازمان زیباسازی شهری مورد تأیید قرار بگیرد و سپس بر روی دیوار‌های شهر نصب شود.

این کارشناس زیباسازی شهری، یکی دیگر از راه‌های اثرگذاری دیوارنگاره‌ها را انتخاب محتوای متناسب باسلیقه مردم عنوان کرد و گفت: زمانی دیوارنگاره‌ها اثرگذاری بیشتری بر مردم خواهد داشت که متناسب باسلیقه آن‌ها انتخاب شود. سلیقه مردم ما برگرفته از هنر ملی خودمان است؛ لذا به‌منظور اثرگذاری بیشتر ما باید حرف‌هایمان را در قالب هنر‌های ملی چندهزارساله بگوییم؛ اما اگر بخواهیم یک چیزی را به‌زور به خوردِ مردم دهیم، هر چقدر هم که آن محتوا و طراحی خوب باشد، نتیجه معکوس خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار