کد خبر: ۱۳۵۷۰
رییس تبلیغات اسلامی حاجی آباد:

زندگی حضرت امام جواد (ع) سراسر حکمت و بصیرت بود

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان حاجی‌آباد گفت: زندگاني امام جواد(عليه السلام) سراسر حكمت و بصيرت بود.
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام محمد خانجانی، یکم بهمن ماه سال جاری گفت: حضرت جوادالائمه (ع) در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری متولد شد، وی ملقب به ابوجعفر ثانى‏، مختار، متوکل، متقى، زکى، تقى، منتجب، مرتضى، قانع، عالم و جواد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد افزود: امام رضا (ع) اوصاف امام جواد (ع) را چنین بیان می‌کنند: او راستگو، صبور و بردبار و دارای فضیلت، و نور چشم مؤمنان و مایه خشم کفار است.

وی با بیان اینکه امام محمدتقی (ع) هشت ساله بود که پدر بزرگوارشان به شهادت رسید خاطرنشان کرد: از آنجا که اراده الهی برآن بود که رشته امامت نگسلد لذا آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام رضا (ع) در خردسالی زمام قافله امامت را به دست گرفت و به امامت رسید. ایشان نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسید و از حکمت برخوردار شد، لذا این مسئله از طرفی موجب حیرت و سرگردانی برخی از شیعیان که از دسترسی به آن حضرت محروم بودند شد و از سویی آنان را با تنش و اضطراب فکری مواجه کرد.

حجت الاسلام خانجانی بیان داشت: مأمون با زیرکی و جسارت تمام بر آن شد که از مسئله خردسالی امام جواد (ع) بهانه‌ای برای برهم ریختن نظام تفکر شیعه بیابد و شکست خویش را در مبارزه با حضرت رضا (ع) جبران کند؛ بنابراین مأمون به‌دنبال یافتن راهی بود تا بتواند قداست مقام حضرت جواد (ع) را در میان مردم از میان ببرد.

وی گفت: مأمون در نخستین اقدامش تلاش کرد دخترش را به اجبار به همسری آن حضرت درآورد تا شاید از این راه امام را زیر نظر داشته باشد و از حرکت‌ها و تلاش‌های حضرت در رهبری امت آگاهی یابد؛ هر چند این ازدواج تحمیلی در ظاهر معنای دیگری یافته بود، اما در واقع راهی برای پوشاندن خیانت مأمون نسبت به امام هشتم و اظهار ارادت منافقانه به مقام رفیع امامت محسوب می‌شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد ابراز کرد: توطئه دیگری که مأمون به زعم باطل خود برای اهانت به حریم عصمت امام به کار گرفت، تشویق و ترغیب عالمان و دانشمندان آن روزگار به بحث و جدل علمی با حضرت بود تا خردسالی امام مانع پاسخ درست و جامع شود و در مرحله‌ای فراتر در اعتقاد شیعیان خلل ایجاد کند.

حجت الاسلام خانجانی ادامه داد: مأمون که بار‌ها علم و معرفت ربانی حضرت امام رضا (ع) را در مجالس بحث و مناظره مشاهده کرده بود این بار گمان می‌کرد که شاید امام جواد (ع) که کودکی بیش نیست در پاسخ مسائل علمی فرومانده و مردم از گرد وجود آسمانی آن حضرت پراکنده شوند، اما تمامی بحث‌ها و مناظره‌های علمی عاقبت به برتری و درخشش مقام باعظمت امام محمدتقی (ع) پایان می‌گرفت.

وی تصریح داشت: این شکست‌های نافرجام در نهایت منجر به این شد که ام فضل دختر مأمون با نیرنگ و به فرمان معتصم عباسی به امام جواد (ع) زهر خوراند و او را به شهادت رساند؛ لذا امام درآخر ماه ذیقعده سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

رییس اداره تبلیغات اسلامی حاجی آباد در پایان تاکید کرد: همانطور که ملاحظه می‌کنیم زندگانی حضرت جوادالائمه (ع) طولانی نبوده، اما وجود مقدس آن امام همام در آن مقطع زمانی، روشنی‌بخش روح و جان شیعیان بود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار