حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد؛

تاثیر بالای خانواده و والدین بر تربیت فرزندان 

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: کودکان تا سن دو سالگی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما با گذشتن از این سن معمولا خلقیات آن‌ها متفاوت می‌شود که این تفاوت در اثر شرایط خانوادگی و تربیت آن‌ها ایجاد می‌شود.
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشست با مجموعه‌ای از والدین نوجوانان در استان، اظهار کرد: برخی خانواده‌ها با توجه به رفتار والدین موجب برهم خوردن تربیت فرزندان می‌شوند.

وی افزود: کودکان تا سن دو سالگی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما با گذشتن از این سن معمولا خلقیات آن‌ها متفاوت می‌شود که این تفاوت در اثر شرایط خانوادگی و تربیت آن‌ها ایجاد می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خانواده‌هایی که تربیت فرزندان و درنتیجه آینده آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند انواع گوناگونی دارند که خانواده غیرفعال، سلطه‌گر و نالان بخشی از آن‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به اینکه اصل تربیت فرزندان باید فطرت‌گرا باشد، عنوان کرد: در خانواده‌های غیرفعال معمولا فرزندان رشد غریضه‌گرا دارند درنتیجه مفهوم خوبی را درک نمی‌کنند و تنها میل به خوردن، خوابیدن و بازی کردن دارند.

وی اضافه کرد: کودکان غریضه‌گرا معمولا توقع بسیار بالایی دارند و به توان والدین در تامین این توقعات نیز توجه نمی‌کنند، اما موضوع مهم این است که با بالا رفتن سن کودکان تربیت آن‌ها نیز دشوارتر می‌شود بنابراین اگر این کودکان در زمان مناسب تربیت صحیح را دریافت نکنند در سنین بالاتر به زمان بیشتری برای اصلاح نیاز دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کودکان در سن پایین تاثیرپذیری بالایی دارند بنابراین لازم است موضوعات مهمی همچون حق‌الناس در همین سنین به آن‌ها آموزش داده شود و اگر والدین چنین مواردی را در سن کودکی و نوجوانی به فرزندان خود آموزش ندهند آن‌ها با رسیدن به سن جوانی دچار مشکلات جدی خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به نوع تربیت فرزندان در خانواده‌های سلطه‌گر، یادآور شد: معمولا در چنین خانواده‌هایی خودشیفته بودن یکی از خصوصیات اخلاقی پدر یا مادر است که به علت وجود همین ویژگی، والد توجهی به نیاز‌های حقیقی فرزندان خود ندارد.

وی بیان کرد: در خانواده‌های سلطه‌گر گفتگو بین اعضا وجود ندارد بلکه تمامی افراد باید گوش به فرمان پدر یا مادر باشند و درحقیقت خانواده تک کلامی می‌شود؛ در چنین محیطی فرزندان از امنیت روانی، اعتماد به نفس بالا و توانایی تصمیم‌گیری برخوردار نیستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: افراد دارای خانواده سلطه‌گر با قدرت پیدا کردن از والدین خود نافرمانی کرده و حتی به سخنان مثبت آن‌ها نیز توجه نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: با توجه به اینکه افراد در خانواده سلطه‌گر تنها دو مدل فرد سلطه‌گر و سلطه پذیر را مشاهده می‌کنند در بزرگسالی همواره به دنبال این هستند که بر دیگران تسلط داشته باشند و اگر موفق نشدند تحت سلطه دیگران قرار خواهند گرفت چراکه این افراد از قدرت گفتگو برخوردار نیستند.

وی عنوان کرد: راهکار حل مشکل خانواده‌های سلطه‌گر تغییر رفتار والدین است یعنی والدین باید سلطه‌گری را کنار گذاشته و به وسیله محبت کردن به فرزندان و گوش دادن به سخنان آن‌ها سعی کنند مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در مدل سوم یعنی خانواده‌های نالان والدین همواره از شرایط زندگی خود ناراضی هستند و درنتیجه فرزندان خود را دچار حال ناخوشایند و ناامیدی می‌کنند، افرادی که در چنین خانواده‌هایی پرورش پیدا می‌کنند نیز در آینده انسان‌هایی نالان و ناراضی خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد: انسان‌های نالان افرادی هستند که در زندگی خود برنامه مشخصی ندارند و همواره به دنبال جلب ترحم دیگران هستند، اما این بی‌برنامه بودن تربیت فرزندان آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس و عزت نفس پایین همچنین نداشتن قدرت حل مسئله سه مورد از مهم‌ترین مشکلاتی است که فرزندان دارای والدین نالان در آینده با آن‌ها درگیر خواهند شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار