کد خبر: ۱۴۱۲۲
زنجان| ربابه ابوالفضلی:

انقلاب اسلامی محوریت دین اسلام را در بین مردم پررنگ‌تر کرد

یکی از اساتید قرآنی استان زنجان گفت: انقلاب اسلامی محوریت دین اسلام را در بین مردم پررنگ‌تر کرد.
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در راستای بررسی فعالیت‌های قرآنی استان زنجان و بررسی و آسیب شناسی این فعالیت‌ها در زمان حاضر، در این بخش با ربابه ابوالفضلی از فعالان قرآنی استان زنجان به گفتگو نشسته ایم تا شرایط قرآنی این دوران را از کلام ایشان بشنویم. وی از فعالان قرآنی استان زنجان بوده و سال‌ها در زمینه آموزش قرآن، مشغول به فعالیت می‌باشد. در این بخش متن گفتگو با وی تقدیم حضور می‌گردد:

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که یادگیری قرآن را از کجا شروع کردید و اساتید شما چه کسانی بودند؟

این جانب ربابه ابوالفصلی در سال ۱۳۵۱ دریک خانواده متوسط و مذهبی در شهر زنجان به دنیا آمدم و خوشبختانه شروع تحصیلات ابتدایی من همزمان با انقلاب اسلامی ایران بود و با شروع انقلاب اوضاع مدارس و مطالب درسی با تغییرات عمده‌ای همراه بود و از همان آغاز تحصیلات ابتدایی درس تعلیمات دینی و علوم قرآنی جزوه درسی مدارس شد و من با اشتیاق فراوان علاوه بر مدرسه در منزل نیز با خانواده و مخصوصاً با تشویق مادر عزیزم خواندن قرآن را پیگیری می‌کردیم. در سال سوم ابتدایی بودم که پدرم در جبهه حق علیه باطل به درجه شهادت نائل گردید و ما از آن جایی که جزو خانواده شهدا قرار گرفتیم مسائل دینی، مذهبی و قرآنی را بیش از پیش مورد توجه قرار دادیم. با ورود من به دبیرستان علاقه ام به قرائت قرآن و شرکت در مسابقات قرآنی به شکل مورد توجهی افزایش یافت و در دوره دبیرستان موفق به کسب مقام اول استانی شده و از دست امام جمعه سابق زنجان مرحوم آیت الله موسوی جایزه گرفتم و از آن به بعد نیز در حوزه‌های قرآنی حضور دارم و در زمینه قرائت تحقیق در سال ۱۳۸۰ حائز رتبه اول شاهد کشوری شدم بهترین مشوق و یکی از اساتید عزیز من که در این زمینه باعث موفقیت روز افزون من شدند، یک از چهره‌های شاخص قرآن استان زنجان، استاد چهل امیرانی بزرگوار را نام ببرم و همچنین به مدت محدودی از کلاس‌های سرکار خانم جمالی، استاد رنگرز، استاد خدام الحسینی و استادیار احمدی استفاده کردم.

از خاطرات قرآنی خود از زمان فراگیری و آموزش قرآن و سختی‌هایی که متحمل می‌شدید بیان کنید.

پس از انقلاب و قبل از آنکه دارالقرآن کریم زنجان تأسیس شود بانوانی که علاقه به تلاوت قرآن داشتند در تکیه حاج نوروز در ختم قرآن در ماه مبارک رمضان و هفته‌ای یکبار در طول سال شرکت میکردند و از محضر اساتید بهره می‌بردند تا اینکه دارالقرآن تأسیس شد و به عنوان کانون و مرکز اصلی فعالیت قرآنی در زنجان قرار گرفت، به خاطر علاقه‌ای که به قرآن داشتم گرمای تابستان و سرمای زمستان مخصوصاً در ماه مبارک رمضان و بُعد مکانی دارالقرآن از منزل ما و مشغله‌های خانه داری و بچه داری هیچ کدام مانع از فعالیت قرآنی اینجانب نشد.

پس از یادگیری قرآن؛ فعالیت‌های قرآنی خود را از چه زمانی و در کجا آغاز کردید؟

بنده از سال ۷۰ در جلسات قرآن و ختم قرآن ماه رمضان خانگی شرکت می‌کردم و در آنجا قرائت میکردم و با علاقه شدیدی که به قرآن داشتم دوره‌های مربیگری روخوانی، روانخوانی، تجوید، مترجمی زبان قرآن، دوره داوری گذراندم و تقریباً بیش از ۲۷ سال است که در این زمینه خدمت می‌کنم و در مؤسسات مختلف مشغول تدریس تجوید و تحقیق و ترتیل شدم. البته اولین تدریس ام را از دارالقرآن شروع کردم و خداوند متعال را شاکرم که توفیق خدمت به قرآن را هر چند ناچیز داشته و دارم و در حال حاضر خادم و مربی قرآن در رشته ترتیل هستم.

 به نظر خودتان تاکنون چند شاگرد در محضر قرآن تربیت کرده اید و آیا با شاگردان خود در ارتباط هستید؟

من تاکنون کلاس‌های متعددی داشتم و قرآن آموز نسبتاً زیادی داشتم؛ و هم اکنون با بسیاری از آن‌ها در ارتباط هستم و مثل یک دوست در کنار هم در جلسات قرآنی هستیم.

 در حال حاضر در چه حوزه‌ای از قرآن فعالیت می‌کنید؟

بنده در حال حاضر خادم و مربی قرآن در زمینه‌ی زیبا خوانی و ترتیل قرآن کریم هستم.

به نظر خودتان چرا مردم شما را به عنوان فعال قرآنی شاخص استان می‌شناسند و رمز موفقیت شما در این مسیر چیست؟

البته لطف و عنایت خدای متعال و دوستان هست که بنده را به عنوان فعال قرآنی میشناسند، به خاطر شرکت در جلسات مختلف قرآن و برگزاری کلاس‌های متعدد و قرائت قرآن در جلسات مختلف و شرکت در مسابقه‌های مختلف و ... و متوسل شدن به ساحت مقدس قرآن و اهل بیت (ع) رمز موفقیت من بوده است و می‌توانم بگویم که بنده هیچوقت به عنوان شغل به آموزش قرآن نگاه نکرده ام و هدفم این بوده و هست که کارم خالصانه و بخاطر رضایت خداوند باشد.

به نظر شما تأثیر انقلاب بر روی فعالیت‌های قرآنی چگونه بوده است و رویکرد جلسات و برنامه‌های قرآنی پس از انقلاب چه تغییری داشته اند؟

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی محوریت دین اسلام را در بین مردم پررنگ‌تر کرد و یکی از اهداف آن توسعه و پیشرفت جلسات و کلاس‌های قرآن و جذب مردم به سوی قرآن که کلام خداست بوده و هست رویکرد جلسات و برنامه‌های قرآنی پس از انقلاب بسیار افزایش یافته و گسترده‌تر شده است البته قبل از انقلاب نیز جلسات قرآنی متعددی در بین مردم برگزار می‌شد، اما بعد از انقلاب این کار به طور جدی‌تر و بسیار وسیع‌تر در رشته‌های گوناگون برگزار شد و هم چنین برگزاری مسابقات متعدد کشوری و بین المللی باعث تشویق مردم به سمت قرآن و آموزش قرآن شد.

 آیا می‌توان گفت جریان فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب در مسیر رشد و تأثیرگذاری در جامعه بوده است؟

بدون شک بعد از انقلاب تبلیغ و ترویج قرآن کریم در جامعه رشد خوبی داشته است و پیشرفت‌های چشم گیری را از مؤسسات قرآنی شاهد بودیم، اما اخیراً با کم کاری‌ها و نواقصات عدیده‌ای در جامعه در میان فعالان قرآنی روبرو هستیم و یکی از دلایل آن پیشرفت فیزیکی جامعه شهری که با وجود اینکه دارالقرآن و مؤسسات و مراکز قرآنی متعددی را در جامعه ایجاد کرده و نیز با توجه به رواج فرهنگ غرب از طریق فضای مجازی مخصوصاً در مدارس و بین نوجوانان و جوانان باید کار و فعالیت بیشتری را در این مکان‌ها انجام داد.

 از خاطرات قرآنی خود از زمان قبل انقلاب و اوایل انقلاب و جبهه بیان کنید.

سن من خیلی ایجاب نمی‌کند که از زمان انقلاب و قبل از انقلاب خاطره داشته باشم، اما از بزرگتر‌ها و والدینیم شنیدم که زمان قبل از انقلاب جلسات قرآن به شکل امروزی وجود نداشت و خیلی کمتر برگزار می‌شد و موانع زیادی هم سر راه قرآن آموزان قرار میگرفت و هم چنین در اوایل انقلاب فعالیت‌های قرآنی بسیار خالصانه‌تر و معنوی‌تر بود و با اعتقاد و ایمان قلبی بیشتری به جلسات قرآن می‌پرداختند، اما در حال حاضر متأسفانه با این که تعداد جلسات و کلاس‌ها افزایش یافته، اما دیگر حال و هوای جلسات آن دوران را ندارد.

چه پیشنهاداتی برای توسعه و ترویج بیشترفرهنگ قرآنی و انس بیشتر عموم جامعه با قرآن کریم به ویژه جوانان و نوجوانان در سطح استان دارید؟

در عصر حاضر متأسفانه تبلیغات فرهنگی از سوی دشمنان ایران و انقلاب چنان جوانان را در تنگنا قرار داده است که گویا مسائل دینی و مذهبی و مخصوصاً قرآن در انزوا قرار می‌گیرد. الان کمتر جوانی را می‌بینیم که در طول هفته چند ساعت مطالعه دینی و یا قرآنی داشته باشد و این تهدیدی بزرگ برای جوانان کشور به حساب می‌آید و با ورود اینستاگرام و شبکه‌های مجازی و شبکه‌های معاند دیگر برای جوانان فرصتی باقی نمی‌ماند که به مسائل دینی و قرآنی خود بپردازند و ما در خانواده‌ها شاهد هستیم یک نوجوان در هر روز چهار پنج ساعت با اینیستاگرام و شبکه‌های مجازی خودش را سرگرم می‌کند، اما نیم ساعت نیز به مطالعه و مسائل دینی و قرآنی نمی‌پردازد، و لذا به خانواده‌ها و همه مسئولان کشوری مخصوصاً آن‌هایی که با فرهنگ و تبلیغات دینی سروکار دارند تکلیف است که جوانان کشور را با آموزه‌های نوین به طرف مسائل دینی راهنمایی کنند و جوانان نیز باید بدانند که این تعلیمات هم برای رشد و تعالی این دنیا و هم ثمره‌ی آخرتشان مؤثر خواهد بود.

شما چقدر جریانات مردمی و فعالیت‌های مردمی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی مؤثر می‌دانید؟ اینکه می‌گویند فعالیت‌های قرآنی باید مردمی باشد به چه معناست؟ به نظر شما مردم چه کمکی می‌توانند در این مسیر داشته باشند؟

به نظر من تمامی مسائل فرهنگی که با اعتقادات مردم سر و کار دارد بایستی تک تک افراد جامعه در متن آن قرار گیرند فرهنگ یک جامعه بدون حضور و نقش مردم نمی‌تواند پویایی خود را حفظ کند. فعالیت در امور قرآنی چه در حوزه تلاوت، قرائت، تفسیر و معنا و تبلیغ و چه دیگر حوزه‌های مربوطه باید به صورت ساده و رسا در بین مردم رواج داده شود، با توجه به حدیث نبوی که می‌فرماید زکات علم نشر آن است و نیز بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران یاد بدهد و بر هر مسلمانی وظیفه است که به اندازه‌ی توان خود در جامعه فرهنگ قرآن را انتشار دهند؛ پس این وظیفه بر همه ما واجب است.

 فعالیت‌های قرآنی در استان خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه در استان زنجان مؤسسات قرآنی بسیاری وجود دارد و ما شاهد قرآن آموزان بسیاری در مراکز قرآنی هستیم، اما اگر بتوانیم سالانه از این تعداد پنجاه الی صد نفر را به درستی توسط معلمین قرآن تربیت کنیم و همانطور که می‌دانیم معلمان قرآن با تعلیم و تربیت نیکو می‌توانند قدرتمندانه مقابل تهاجم فرهنگی بایستند قدم بزرگی در این مسیر برداشته ایم و شاهد نتایج چشم گری بین قرآن آموزان خواهیم بود و هر کس با قرآن به معنای واقعی انس بگیرد منحرف نمی‌شود.

 به نظر شما ظرفیت‌ها و نقاط قوت جامعه قرآنی استان و شهرستان زنجان چیست؟

از نظر من در شهر زنجان فعالیت‌های مذهبی زیادی انجام می‌شود که این یکی از نقاط قوت این شهر محسوب می‌شود و مؤسسات زیادی در راستای این فعالیت‌ها وجود دارد و هم چنین مؤسسات قرآنی زیادی فعالیت دارند و کلاس‌ها و جلسات و برنامه‌های متنوعی برای آموزش و یادگیری قرآن کریم برگزار می‌کنند و هم چنین مربیان و قرآن آموزان زیادی وجود دارند، اما می‌توان گفت ظرفیت این موسسات بیشتر از این تعداد است و می‌توان تلاش کرد تا مخاطبین بیشتری به این مؤسسات جذب شوند.

 به نظر شما چه آسیب‌ها و خلاء‌هایی در بحث قرآنی استان و شهرستان وجود دارد؟

اولین مسئله در مورد آسیب‌های قرآنی این است که در شهر ما اتحاد بین عوامل قرآنی وجود ندارد، علاوه بر آن مکان‌هایی که در آنجا فعالیت‌های قرآنی انجام می‌گیرد ارتباط و انسجامی نداشته و هر کدام به صورت پراکنده مشغول کار خود می‌باشند و لذا مراکز قرآنی باید با هم در ارتباط باشند و در مورد فعالیت‌ها تبادل نظر و مشورت داشته باشند و یکی دیگر از خلاء‌ها کمبود استاد برای برخی از رشته‌های خاص مثل وقف و ابتدا است.

انتظار شما از مسئولین استان در زمینه قرآن چیست؟

برای فعالان قرآنی دوره‌های آموزشی و علمی برگزار کنند تا موجب ارتقاء سطح این عزیزان باشد. وقتی این افراد قوی باشند و با روش‌های نوین آشنا بشوند میتوانند تاثیر گذار باشند و مخاطبین زیادی مخصوصاً جوانان و نوجوانان را جذب قرآن کنند.

 اگر مطلب و نکته خاصی دارید که در سوالات به آن اشاره نشد، در انتها بفرمایید.

از حضور و پیگیری شما در عرصه قرآنی بسیار سپاسگزارم.

با تشکر که در این مصاحبه شرکت داشتید.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار