کد خبر: ۱۴۱۴۸
سازمان دارالقرآن | مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان خبر داد

کارگاهی برای توانمندسازی و آسیب‌شناسی حافظان قرآن

حجت‌الإسلام حردانیان، از برگزاری کارگاه توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قرآن با حضور استاد و حافظ بین‌المللی حفظ قرآن کریم «دکتر حاج شجاع زویدات» به همت دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان خبر داد.
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، حجت الإسلام سعید حردانیان، مسئول امور قرانی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان از برگزاری کارگاه توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قرآن با حضور استاد و حافظ بین‌المللی حفظ قرآن کریم «دکتر حاج شجاع زویدات» به همت دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان خبر داد.

حجت الإسلام حردانیان با اعلام این خبر افزود: «سال گذشته پس از برگزاری آزمون تخصصی قرآن کریم، از حفاظ قرآن دررابطه‌با این آزمون ارزیابی و نظرسنجی انجام شد تا به رفع نقاط ضعف پرداخته شود. بسیاری از حفاظ مخصوصاً بانوان حافظ نظرشان بر این بود که اولین‌بار است که در آزمون تخصصی شرکت می‌کنند و تاکنون نزد هیچ استادی آموزش ندیده‌اند. از آن زمان بود که درصدد برگزاری کارگاه توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قران افتادیم.»

او درباره موافقت کمیته فنی حفظ قران نسبت به برگزاری این کارگاه گفت: «کمیته فنی متشکل از اساتید حفظ استان و پیشکسوتان است و این افراد نیز با برگزاری کارگاه توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قران کاملاً موافق بودند. کمیته فنی حفظ قرآن به طور منظم هر ماه برگزار می‌شود و به هیئت اندیشه‌ورز حفظ قران تبدیل شده است.»

مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: «اولین دوره کارگاه توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قرآن سال گذشته با حضور اساتید بزرگوار استاد قره شیخ لو و استاد بحرالعلوم برگزار شد. با هماهنگی حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، دومین دوره کارگاه توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قرآن با حضور استاد و حافظ بین‌المللی حفظ قرآن کریم دکتر حاج شجاع زویدات که تسلط بالایی بر بحث آسیب‌شناسی حفظ دارند، برگزار می‌شود.»

او تأکید کرد: «قبل از آزمون تخصصی ۱۴۰۲، دوره حفظ قرآن در سه منطقه مرکز، شمال و جنوب خوزستان برگزار شد و بر همین اساس، شاهد چهار برابر شدن امار قبولی حفظ قرآن بوده‌ایم.»

حجت الإسلام حردانیان با اشاره به زمان و نحوه برگزاری این کارگاه عنوان کرد: «این کارگاه هر هفته در شهرستان‌های استان خوزستان برگزار می‌شود و با استقبال بی‌نظیری از سوی حافظان قرآن مواجه شده است. هر کارگاه در هر شهری نصف روز برگزار می‌شود و این ارتباط بعداً به‌صورت مجازی ادامه پیدا می‌کند.»

او ملاک شرکت در این کارگاه را میزان حفظ قرآن دانست و افزود: «نیازی به ثبت‌نام در این کارگاه نیست. هم‌زمان با برگزاری این کارگاه در هر شهر، حفاظ می‌توانند شرکت نمایند و از کارگاه استفاده کنند.»

او تأکید کرد: «حفاظ با شرکت در این کارگاه با نکات و اصول صحیح حفظ قران آشنا می‌شوند و استاد زویدات ضمن برگزاری کارگاه حضوری، به‌صورت مجازی با حافظان ارتباط برقرار می‌کنند و به رفع اشکالات آن‌ها می‌پردازد.»

کارگاهی برای توانمندسازی و آسیب‌شناسی حافظان قرآن

مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: «مخاطبین این دوره‌ها، حافظان نهایتاً ۱۰ جزء قران به بالا هستند که حفظشان تا به حال آسیب شناسی نشده است.»

او آسیب شناسی حفظ قرآن در این کارگاه را اینگونه تشریح کرد: «حفاظ غالباً به روش سنتی به حفظ قرآن می‌پردازند، اما این افراد در هنگام شرکت در مسابقه یا ارائه حفظ قران در مراسمی، ممکن است آیه‌ای را فراموش کنند؛ برگزاری این کارگاه‌ها کمک می‌کند تا حفاظ روش درست حفظ کردن آیات را از نظر علمی و تخصصی اموزش ببینند و برای شرکت در محفل انس با قرآن آماده شوند.»

حجت الإسلام حردانیان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اظهار داشت: «حفظ قران و حافظ قرآن بودن ازآن‌جهت مهم است که آن کسی که می‌خواهد قران را حفظ کند هر روز باید قرآن بخواند؛ این مجالست و خواندن قران باعث می‌شود تا فرد کم‌کم با قران انس پیدا کرده و مفاهیم نورانی قران وارد زندگی‌اش شود.»

او برگزاری این کارگاه را در ترویج و تقویت حفظ قرآن اثرگذار دانست و افزود: «برگزاری این کارگاه قطعاً در حفظ درست و اصولی قران اثرگذار است. خیلی از حافظان احساس عدم دیده‌شدن و عدم حمایت دارند درحالی‌که پیگیری کار حافظان از سوی مسئولین و کمک به رشد و پیشرفت آن‌ها باعث ایجاد انگیزه در حافظان می‌شود. قدردانی از حافظان و تجلیل از آن‌ها باعث می‌شود تا حافظان روحیه‌شان را به دیگران منتقل کنند و خودشان شاگردپروری نمایند.»

مدیر قرانی تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه برگزاری این کارگاه‌ها روشی برای ایجاد انگیزه در حافظان است، گفت: «برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و آسیب‌شناسی حفظ قرآن فضای مناسبی برای حافظان ایجاد کرده است و قطعاً امسال، آمار قبولی در آزمون تخصصی حفظ قرآن به سبب برگزاری این کارگاه بالاتر خواهد رفت. همچنین برگزاری این کارگاه‌ها زنجیره‌وار زمینه رشد حافظان مبتدی و جذب کسانی که حافظ نیستند را فراهم می‌کند.»

منبع: ایکنا

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار