کد خبر: ۱۴۹۹۵
حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها | حجت‌الاسلام تقی‌زاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر مطرح کرد

۱۸ میلیون مخاطب، با پویش «زندگی با آیه‌ها» ارتباط گرفتند

حجت الاسلام علی تقی زاده، دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها گفت: هدف اصلی از تمامی فعالیت‌های قرآنی این است که بتوانیم مفاهیم اصلی قرآن را در زندگی افراد جامعه، ساری و جاری کنیم.
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام علی تقی زاده دبیر نهضت ملی زندگی با آیه ها مهمان برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر ۲۵ فروردین بود. این برنامه با موضوع «نهضت زندگی با آیه‌ها؛ از روند اجرا تا چشم انداز‌ها» به روی آنتن رفت که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را در می‌خوانید:

چه شد که رفتید سراغ نهضت زندگی با آیه‌ها، کجای زندگی امروز را خواستید که رنگ و لعاب بهتر  و قوام بیشتری ببخشید؟ 

حجت الاسلام علی تقی زاده: ما همه معتقدیم که قرآن کریم کتاب زندگی است، یعنی ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی نیاز‌های مختلف را پاسخ می‌دهد. فعالیت‌های مختلف قرآنی از تلاوت و قرائت و حفظ مقدمه‌ای می‌شود برای انس با قرآن کریم، انس خودش مقدمه‌ای است برای فهم و تدبر و تدبر در قرآن مقدمه‌ای است برای عمل، آن هدف اصلی از تمامی این فعالیت‌های قرآنی این است که ما بتوانیم مفاهیم اصلی قرآن را در زندگی خودمان ساری و جاری کنیم. 

روی بحث حفظ موضوعی ما متمرکز شدیم

تقی زاده: طرح زندگی با آیه‌ها با این محوریت شکل گرفت که ما بتوانیم یک تعدادی از آیات قرآن کریم که در بردارنده‌ی نیاز‌های واقعی امروز جامعه هست را برای قشر‌های مختلف از کودک، نوجوان، خانم‌ها، آقایان، طیف‌های مختلف با ادبیات خودشان توضیح بدهیم تا بتوانند مفاهیم زندگی ساز قرآنی را در فضای نیاز‌های خودشان جاری کنند، با این هدف این طرح شکل گرفت. روی بحث حفظ موضوعی ما متمرکز شدیم یعنی این که ما آیات قرآن را اول بتوانیم بخوانیم، بعد آنها را بفهمیم، حفظ کنیم تا مقدمه‌ی بهتری بشود برای عمل این طرح بر روی همچنین مفاهیمی شکل گرفت. 

سوال: اولین ماه مبارکی بود که آغاز کردید؟ 

تقی زاده: بله 

سوال: به صورت آزمایشی سال گذشته پاییز یک مواردی را  انجام دادید کدام موارد بود؟ چه موضوعاتی را در این نهضت چکش کاری کردید؟ 

تقی زاده: در فصل پاییز ما روی مباحث عفاف و حجاب متمرکز شدیم و ۱۲ تا آیه‌ای که مسائل و نیاز‌های جامعه را در زمینه‌ی حجاب و عفاف پاسخ می‌داد که خیلی موثر بود و اقبال زیادی شد، امید پیدا کردیم که با جدیت بیشتری بتوانیم یک طرح چند ساله‌ای که از ماه رمضان امسال شروع شد را پی بگیریم و ماه رمضان شد عملا شروع اصلی این طرح و گام اول آن. 

سوال: قرار است به صورت مستمر ادامه پیدا کند یا نه بازه زمانی خاصی را برای اجرا در نظر گرفتید مثلا در طی یک بازه‌ی زمانی ۳-۴ یا ۵ ساله؟ 

تقی زاده: ما ذهنیت مان این است که حدود ۱۵۰ آیه‌ی قرآن می‌تواند یک تصویر خوبی از مباحث مختلفی که مورد نیاز مخاطب است از مباحث فردی، اجتماعی، سیاسی، نیاز‌هایی که در خانواده وجود دارد، نیاز‌هایی که در مشاغل و کار‌های افراد وجود دارد، این ۱۵۰ تا آیه در بسته‌های محتوایی جذاب فکر می‌کنیم در حدود همان ۴-۵ سال نیاز دارد زمان این که بتوانیم این را در جامعه به یک حدی پیش ببریم و یک انس اولیه‌ای با مفاهیم آن و مضامین آن برای مخاطب شکل بگیرد. 

سوال: در بین صحبت هایتان اشاره می‌کنید به یک اعدادی از آیه‌های قرآن کریم که در دستور کار نهضت زندگی با آیه‌ها است، پاییز سال گذشته خاصه برای بانوان و در حوزه‌ی حجاب و عفاف ۱۲ آیه، در ماه مبارک همزمان با آغاز رسمی این طرح که اولین دوره است ۳۰ آیه، در دستور کارتان هست ۱۵۰ آیه، علت انتخاب این اعداد چیست؟ می‌خواهم اشاره کنید به ضرورت آن چیزی که در دستور کار است بعنوان هدف اصلی اجرای طرح نهضت زندگی با آیه‌ها. 

تقی زاده: من خوب است به این نکته اشاره کنم که ما قبل از این که این طرح را شروع کنیم با استفاده از مراکز معتبر نظرسنجی و افکار سنجی شروع کردیم، یک بررسی دقیقی روی نیاز‌های مخاطبین. آمار‌های جالبی آنجا به دست آمد این گزاره‌ای که ما پیوسته در ذهن مان بود که مردم خیلی به قرآن اقبال و علاقه دارند با این نظرسنجی‌ها دقیق شد، در برخی از محور‌های نظرسنجی‌ها بالغ بر ۷۵ درصد مردم جامعه‌ی ما افرادی که به سوالات پاسخ داده بودند، از این که قرآن را حفظ نیستند حسرت می‌خوردند. یا مثلا بالغ بر ۷۰ درصد مردم اعلام می‌کردند که حاضرند مبالغ قابل توجهی را برای آموزش قرآن و یادگیری قرآن هزینه کنند بالغ بر ۹۲ درصد افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند تمایل داشتند که فهم و تدبر در قر آن را پیش ببرند.

 

باید حداقل یک تعداد آیه‌ای حدود این ۱۵۰ تا به جامعه عرضه بشود

تقی زاده : این‌ها سرمایه‌هایی شد که با بررسی دقیق آن و بعد هم یک کار عمیق پژوهشی از بررسی صحبت‌های بزرگان، آیاتی که مورد تاکید قرار گرفته بود در صحبت هایشان، آیاتی که توجه داده بودند که این‌ها قرر آیات است آیات کلیدی است، این‌ها باید برای جامعه توضیح داده بشود، با قشر‌های مختلف یعنی با تیم‌های رسانه‌ای و هنری و تیم‌های محتوایی و علمی گفتگو‌هایی شد، این عددی که خدمت شما عرض می‌کنم، ۱۵۰ تا آیه تقریبا نتیجه‌ی مباحثاتی است که شکل گرفت و به این جمع بندی رسیدیم اگر بخواهد یک تصویر اولیه از محور‌های مختلفی که در قرآن کریم برای امروز جامعه مطرح شد باید حداقل یک تعداد آیه‌ حدود این ۱۵۰ تا به جامعه عرضه بشود. 

 

سوال: حالا که الان اشاره می‌کنید به این عدد و رقم، میزان تلاش‌ها برای حفظ آیات قرآن کریم مخصوصا آیاتی که کاربردی هستند و روزمره‌ی ما را جواب می‌دهند رهبر معظم انقلاب اسلامی یک مطالبه‌ای دارند ۱۰ میلیون حافظ، فکر می‌کنید که در راستای تحقق مطالبه‌ی رهبری چقدر این خط مشی، این نهضت و این تربیت و این تعداد آیه میتواند کمک کند؟ 

تقی زاده: حفظ کل قرآن کریم که مقام معظم رهبری بعنوان یک آرمان مطرح کردند که در جامعه ۱۰ میلیون نفر حافظ کل باشند، نیاز به طراحی گام‌هایی دارد ما فکر می‌کنیم این نهضت زندگی با آیه‌ها و تمرکز بر حفظ موضوعی که ویژگی آن این است که افراد، چون با توجه به کاربرد و معنا آیات قرآن کریم را حفظ می‌کنند به این راحتی از ذهن شان دور نمی‌شود و آن حلاوت و شیرینی امتداد قرآن در زندگی را احساس می‌کنند کمک می‌کند که ما گستره‌ی زیادی خصوصا در قشر دانش آموز، نوجوان را بتوانیم به سمت انس و حفظ قرآن بیاوریم، حالا از این تعدادی که می‌آیند طبیعتا امید داریم یک تعدادی شان را بتوانیم سوق بدهیم به این که شروع بکنند حفظ قرآن، یک جزء، ۵ جزء، ۱۰ جزء تا برسند به حفظ کل فلذا ما این طرح را در راستای کمک به آن دغدغه و عملا پیشبرد آن دغدغه مقام معظم رهبری هم می‌دانیم. 

 

سوال: چه برای ۱۲ چه برای ۳۰، چه برای ۱۵۰ آیه و مراحلی که در دستور کار شما هست در اجرای نهضت زندگی با آیه‌ها، شما جامعه‌ی هدف خاصی را انتخاب می‌کنید، چون الان اشاره کردید مثلا در پاییز سال گذشته بنابر اقتضائات و بنابر آن چیزی که در فضای جامعه بود رفتید سراغ قشر بانوان و حالا در کنار آن موضوع دانش آموزان را هم بود. در ماه مبارک رمضان چطور؟ در مراحل بعدی چگونه است؟ 

تقی زاده: طبیعتا انس با مفاهیم قرآنی باید برای کل جامعه شکل بگیرد، منتها وقتی ما می‌خواهیم یک طرحی را پیش ببریم با توجه به همان نیازسنجی مخاطب اولویت‌هایی در مخاطب قرار می‌دهیم ما برای کل این طرح اولویت اولمان نوجوان و کودک است و در پس آن بانوان، یعنی مخاطبین اصلی این طرح، منتها این به این معنا نیست که اقشار دیگر مورد هدف نیستند، طبیعتا اولویت پایین تری دارند ما برای این که بتوانیم در این مخاطبین اصلی مان  را پیش ببریم، تولیدات متناسب با آنها را در دستور کار قرار دادیم، مثلا برای کودکان در همین ماه مبارک رمضان که قرین تعطیلات عید هم شده بود ما پیک شادی داشتیم پیک شادی که با محوریت این آیات بود کلیپ‌های جذابی برای کودکان داشتیم یا نماهنگ‌هایی داشتیم که کودکان مثلا بتوانند با تکرار آن و انس با آن به این مفاهیم قرآنی دسترسی پیدا کنند یا برای نوجوان باز تولیدات رسانه‌ای جذاب خودش را داشتیم فلذا مخاطب نوجوان و بانوان در سایر مخاطبین برای ما اولویت بیشتری دارد. 

 

سوال: امسال چند نفر در طرح شما شرکت کرده بودند؟ میزان و مطلوب کجاست؟ شما در کجای راه هستید؟ اطلاع رسانی‌ها چقدر به شما کمک می‌کند اطلاع رسانی‌ها کافی بود یا نه؟ و باید چه کار بکنیم برای این موضوع که هم جمعیت شما اضافه‌تر بشود؟ چون الان به یک نظرسنجی اشاره کردید که میزان اقبال مردم به قرآن کریم با توجه به جایگاه آن در خانواده‌های ایرانی بسیار زیاد و بسیار مطلوب هست شما باید چه کار بکنید؟ 

تقی زاده: ما در همین ماه مبارک رمضان هم تلاش کردیم که اضلاع مختلفی را در این پویش کنار هم قرار بدهیم تا بتوانیم بیشترین جامعه مخاطب خودمان را متاثر از مفاهیم و معارف این آیات کنیم ما از یک طرف تبلیغات محیطی گسترده‌ای داشتیم بالغ بر ۵ هزار سازه‌ی تبلیغی در تهران و شهرستان‌های مختلف از بیلبورد و عرشه‌های پل تا امور دیگری که باعث بشود به چشم افراد بخورد ایات قرآن، انس پیدا بکنند، در بحث فضای مجازی از تمامی پلتفرم‌ها از روبیکا، تلوبیون، شاد، بله، باد صبا، مجموعه‌ی زیرساخت‌هایی که وجود داشت که ما بیش از ۷۰۰ میلیون ویو در فضای مجازی محصولات مختلفی که تولید شده بود در این ماه مبارک رمضان داشت. 

 

سوال: یعنی به زعم شما مخاطبان شما طرح شما را دیدند؟ 

تقی زاده: بله حجم زیادی دیده شد منتها افرادی که به صورت ویژه درگیر شدند و یک اقدامی انجام دادند یعنی مثلا اگر یک لینکی آمده بود وارد آن لینک شدند و با ایات سعی کردند ارتباط بگیرند حدود ۱۸ میلیون بودند و افرادی که فرای یک اقدام ساده وارد یک مسابقه‌ای شدند و تا انتهای آن مسابقه رفتند بالغ بر ۱۰ میلیون نفر بودند. 

 

سوال: عدد قابل قبولی است برای اجرای یک طرح تازه متولد شده که اشاره می‌کنید که امسال اولین دوره آن است. 

تقی زاده: بله یکی از آن محور‌های ویژه‌ای که روی آن سرمایه گذاری شد خود صدا و سیما بود صدا و سیما علاوه بر برنامه‌ی پربیننده محفل که یک برنامه قرآنی بود که امسال هم سعی شده بود بحث‌های محتوایی آن بحث‌هایی که نشان بدهد قرآن واقعا زندگی‌ها را سامان می‌دهد بیشتر بشود یک سرریزی هم به سمت این زندگی با آیه‌ها داشت، حدود ۱۸ تا برنامه تلویزیونی در شبکه‌های مختلف برنامه‌های افطاری برنامه‌های سحری، حدود ۴۵۰۰ دقیقه مسابقات تلویزیونی که با عنوان زندگی با ایه‌ها با شبکه‌های مختلف برگزار شد باعث شد یک حجم زیادی از مخاطب با این حرکت و با این نهضت یک ارتباطی بگیرند و در مسابقات مختلف آن شرکت کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه قرآنی کشور به جمع ما اضافه شدند، آقای حسینی به‌عنوان دبیر شورای توسعه قرآنی کشوری اجرای این طرح را در ماه مبارک رمضان در کشور چطور می‌بینید چقدر متناسب با پیش‌بینی‌ها و ظرفیت‌هایی که اندیشیده بودید پیش رفت؟
حسینی: همان‌طور که در سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب پخش کردید ماه رمضان امسال انصافاً فعالیت‌های قرآنی خیلی پر فروغ‌تر نسبت به سال‌های گذشته الحمد الله با اهتمام خادمان قرآن اجرا شد و خوب این عملیات هم افزای قرآنی که بدون نام و نشان دستگاه خاصی با مشارکت همه مجموعه‌های فرهنگی کشور چه بخش‌های حاکمیتی چه بخش‌های مردمی برگزارشد یک اتفاق جدیدی بود یعنی سابقه نداشت که در ماه رمضان ما یک چنین کار هم افزایی را داشته باشیم و اتفاق خوبی افتاد، اما خوب ما در ابتدای این مسیر هستیم طبعاً همان‌طور که در خلال این گفتگو هم اشاره شد ان‌شاءالله امید می‌رود با هماهنگی‌های بیشتری برای فاز‌های بعدی و مراحل بعدی طرح زندگی با آیه‌ها که ان‌شاءالله منتهی خواهد شد به ماه رمضان آینده نواقصی که حالا اشاره شد در گزارش‌ها هم رفع بشود و برای آینده با هماهنگی بهتر و بیشتر این طرح اجرا بشود، اما خوب الحمد الله این حد از مشارکت را ضمن اینکه در برنامه‌ریزی امید داشتیم که این مشارکت ده میلیونی شکل بگیرد، اما خوب خیلی دست‌یافتنی نمی‌دیدیم که الحمدالله با مشارکت خیلی خوب رسانه ملی و مجموعه‌های مختلف الحمدالله این هدف محقق شد.


سوال: شما و دیگر همکاران دائماً رصد می‌کنید و موضوع را چه به لحاظ نقاط قوت و استمرار آنها و چه به لحاظ نقاط ضعف و رفع آنها رصد می کنید  بفرمایید که در اجرا در مرحله نخست حالا اگر پایلوت سال گذشته پاییز هزار و چهارصد دو را کنار بگذاریم در اولین اجرای رسمی که ماه مبارک رمضان امسال بود چه نقاط قوتی داشت چه نقاط ضعفی داشت که شما و همکارانتان در اجرای مستمر آن در تلاش هستید آن‌ها را برطرف کنید یا تقویت کنید؟
حسینی:از نقاط بسیار برجسته همین مشارکت و هم افزایی خیلی خوبی بود که مجموعه‌های مختلف حاضر شدند از خودگذشتگی به خرج بدهند و بدون اینکه به فکر نام و نشان و آرم و لوگو و هویت سازمانی خودشان باشند به این آرمان بزرگ در واقع هم که کار مشترک قرآنی را که یک مخاطب قابل توجهی را در بر بگیرد، ارائه بدهند این یک کار خیلی خوبی بود طراحی محتوایی بسیار خوبی که از ماه‌ها قبل صورت گرفت و اساساً تولیدات هنری و رسانه‌ای خیلی خوبی که انجام شد این هم در نوع خودش یا بی نظیر یا کم نظیر بود و تنوع برنامه‌ها و تشویق خیلی خوبی که در نظر گرفته شده بود حالا موارد دیگر را حاج آقای تقی‌زاده فرمودند، اما یکی از نقاطی که حالا شاید به عنوان نقاط ضعف مطرح می‌شد اینکه یک مقدار مخاطب شاید به دلیل تنوع خیلی زیاد در محتوا‌ها ممکن بود سر در گم بشود که حالا طبعاً ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حاج آقای تقی زاده و همکاران عزیزمان در دبیرخانه این نهضت ملی بایستی تلاش بکنیم یک مقدار روشن‌تر، شفاف‌تر، چکیده‌تر، خلاصه تر، روان‌تر از آنچه که امسال اجرا شد که همین هم الحمدالله خیلی خوب بود بتوانیم برای سال آینده اقدام بکنیم و برای مراحل بعدی و فاز‌های بعدی که در ماه‌های باقیمانده از بهار، تابستان و پاییز خواهیم داشت.


سوال یعنی آقای حسینی می‌رود تا سال آینده ماه مبارک رمضان یا نه  این طرح در قالب و شکل‌ها و محور‌های مختلف ادامه پیدا کند؟
حسینی: بله در همین روز‌های اندکی که از ماه مبارک رمضان گذشت  از جمله همین امروز ساعت‌ها جلسه با مجموعه‌های مختلف برگزار شد هم برای آسیب‌شناسی هم برای طراحی گام‌های بعدی و مراحل بعدی و همین جور که حالا دبیرخانه هم اعلام کرد ما در همین دو ماه باقی مانده از بهار مرحله بعدی را خواهیم داشت که منتهی به دهه کرامت می‌شود در تابستان که بحث ماه محرم را مخصوصاً ایام اربعین را داریم مرحله بعدی را خواهیم داشت در پاییز دوباره به همین ترتیب که دیگر کم کم برسیم به ماه رجب و شعبان و آماده بشویم برای ماه رمضان بعدی ان‌شاءالله این استمرار و تداوم را در این کار ویژه قرآنی که نهاد‌های فرهنگی قرآنی این را انتخاب کردند که در این زمینه گام‌هایی رو بردارند و ما ان‌شاءالله در طول سال خواهیم داشت.


سوال: آقای تقی زاده یک نکته حالا آیه‌ای که به ذهنم می‌رسد حالا انا لله و انا الیه راجعون می‌خواهم ببینم که آن چه که انتخاب شما بود با عنوان آیه‌های پرکاربرد چقدر طول می‌کشد تا مثل این آیه در ذهن ما و پس ذهن ما ماندگار شود؟
تقی زاده: خیلی سوال خوبی بود ما مسئله‌ای داریم و آن این است که این کلید واژه‌های قرآنی، عبارات و فراز‌های قرآنی گفتمان عمومی بشود، ورد زبان و ضرب‌المثل شود و در اتفاقات مختلف استفاده شود حالا مثالی که شما زدید این آیه شریفه گره خورده به بحث مثلاً فوت نزدیکان و اموات و اینها خود این گرهی که این آیه خورده، چون این آیه یکی از آیات بسیار کلیدی قرآن کریم است که در مفاهیم زیادی را منتقل می‌کند و باید به نحوی باشد که مسیری را پیش ببرد و مسائل را حل بکند یعنی خود نحوه گره خوردن این آیات هم مهم است حالا اینکه ما در طی این چهار پنج سال چه تعدادی از این صد و پنجاه تا آیه را به صورت خاص رویش متمرکز بشویم که این‌ها گفتمان عمومی شوند، چون حتماً صد و پنجاه تا تعداد خیلی زیادی است برای اینکه انتظار داشته باشیم حجم زیادی از جامعه آن را ورد زبان خودشان بکنند و در اتفاقات مختلف پیش ببرند طبیعتاً باید روی ده پانزده تا آیه‌ای که مسائل مختلف را دارد حل می‌کند متمرکز شویم و از ابزار‌های گوناگون استفاده کنیم که در طی زمان چند ساله‌ای به این نقطه برسیم که شبیه این آیه شریفه وقتی که اتفاقی می‌افتد افراد به آن توجه دهند و ازش استفاده بکنند.


سوال: آقای حسینی آقای تقی زاده اشاره کردند به استفاده از ابزار‌های مختلف برای تکرار و کاربردی کردن و روز مره کردن این آیه‌ها و اینکه این آیه‌ها بتواند با زندگی و دقایق زندگی ما گره بخورد شورای توسعه قرآنی برای اینکه این آیه‌ها پرکاربرد بشوند و گره‌گشا بشوند در زندگی ما مثل آیه‌ای که حالا من اشاره کردم و مورد تاکید حاج آقا تقی زاده هم بود چه ابزار‌هایی را بکار می‌گیرد چه برنامه‌ریزی‌هایی رادارد و چه مواردی را پیشنهاد می‌دهد؟
حسینی: یکی از مجموعه‌های اصلی ما و کمیسیون‌های اصلی ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کمیسیون آموزش عمومی است که وزارت آموزش و پرورش متولی این کمیسیون هست که در اجرای این طرح هم مشارکت بسیار جدی داشت و حالا ما در روز‌های پیش رو گفتگو‌هایی را خواهیم داشت با عزیزانمان در این وزارتخانه کما این که تا الان پای کار بودند مخصوصاً وزیر محترم که با اهتمام خاص آمدند و پای این کار ایستادند طبعاً اگر به مرور ما بتوانیم با استفاده از برنامه‌ریزی آموزشی متون آموزشی که در اختیار دانش آموزان عزیزمان است فوق برنامه‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش است که حالا آمار دقیق را طبعاً آقای تقی زاده ارائه دادند، اما یک عدد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در این طرح از طریق سکوی سامانه شاد در واقع در این برنامه مشارکت داشتند.


سوال: یعنی دانش‌آموزان؟
حسینی:بله ابزار بسیار خوبی در این مجموعه داریم باز یکی از کمیسیون‌های دیگر ما کمیسیون تبلیغ و ترویج است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه متولی است همینطور که امسال شعار نمایشگاه بین المللی قرآن هم می‌خوانمت برای زندگی با آیه‌ها بود و بخش قابل توجهی از ظرفیت نمایشگاه پای این حرکت هم‌افزا آمده رویداد‌هایی مثل نمایشگاه رویداد‌هایی مثل مسابقات سراسری، محافل قرآنی و باز همان طور که حضرت آقا تشکر کردند از مشارکت جدی رسانه ملی همان‌طور که شما در همین ماه مبارک می‌بینید همین که شبکه‌های مختلف پای کار آمدند و برخی از آیات بیش از آنچه که در قبا به سمع و نظر به مستمعین می‌رسید الحمدالله خوانده شد دیده شد، شنیده شد حالا ابزار خیلی فراوان است، اما از جمله مهم‌ترین ابزار همین در واقع ظرفیت آموزش و پرورش ظرفیت کمیسیون تبلیغ و ترویج، ظرفیت رسانه ملی و سامانه‌ها و سکو‌هایی که الحمدالله در ماه رمضان خوب پای کار آمدند بتوانیم همین جهات را تقویت بکنیم اگر چه حالا ظرفیت‌هایی که ما در ستاد راهبری حفظ مان داریم در ستاد تدبرمان داریم و کمیسیون‌های دیگر هم هر ظرفیتی که داریم پای این کار خواهیم آورد.


سوال: حاج‌آقا حسینی اشاره کردید در بخشی از صحبت‌هایتان که یکی از نقاط قوت اجرایی نهضت زندگی با آیه‌ها هم افزایی دستگاه‌های بدون اینکه حالا اسم و نشانی از اون‌ها آورده بشود در این طرح بوده و خیلی کمک کرد به موفقیت و جذب در واقع اهداف این طرح اگر بخواهیم بگویی که چرا شاید ده میلیون حافظ تربیت نشد شاید بخشیش را ببریم به این سمت که دستگاه‌ها اراده لازم یا هم افزایی لازم را نداشتند می‌شود از این تجربه در اون طرح هم استفاده کرد در اون هدف بزرگ؟
حسینی: قطعاً همین‌طور است البته من این را خدمت شما عرض بکنم در گذشته هم در ارتباط با برخی از طرح‌های قرآنی که اتفاقاً با محوریت رسانه ملی هم برگزار می‌شد مثل حالا طرحی که از چهارده چهل و یک آغاز شد با محوریت شبکه قرآن و معارف سیما در عموم شبکه‌ها بود که آن هم تجربه موفقی بود و همان‌طور که اشاره کردید در این مقطع زمانی این تجربه خیلی خوبی هم که ما به دست آوردیم یقیناً چه در عرصه حفظ در چه در عرصه نشر معارف و مخصوصاً عرصه تدبر این هم افزایی نقش بسیار مهمی را خواهد داشت.


سوال: حاج آقا تقی زاده پیش‌بینی‌ها از اجرای طرح اهدافی که باقی مانده و نکات کلیدی؟
تقی زاده: این نکته‌ای که دوست دارم حتما رویش تاکید کنم این بود که یکی که ویژگی‌های متمایز این طرح این بود که خود مردم خیلی جدی میدان داری کردند ما در زمینه محرم، مراسم عزاداری می‌بینیم که خود مردم همه جزئیات داستان از اینکه سخنران هماهنگ کنند از اینکه هزینه کنند همه اینها را خودشان دنبال می‌کنند و یه اتفاق ملی بزرگ رقم می‌خورد در فضای قرآنی امسال از مردم که در روستا‌ها بودند شهرستان‌ها بودند شهر‌های بزرگ بودند اقشار مختلف بودند خیلی جالب بود از طیف‌هایی مثل آتش نشان‌ها، پزشکان، چون برای ما حدود سی هزار محصول از سمت مردم آمد یعنی تولیداتی که مردمی که با این آیات انس گرفته بودند یا می‌خواندند مثلاً نوجوان‌ها فیلمش را بازی می‌کردند و فیلم برای ما میفرستادند این میدان داری مردم و یا اقشاری مثل مبلغین که امسال برای اولین بار در شب‌های قدر به عنوان ید بیضا قرآن در دست گرفتند و بر منابر سخنرانی قرآن را به مردم ارائه کردند اتفاقات متفاوتی بود که نشان می‌داد که این بار مردم به صورت ویژه خودشان داردن یک اتفاق قرآنی رقم می‌زند.

 

بالغ بر صد و هشتاد هزار نفر تا حدود یک هفته مانده به برگزاری این محفل ثبت‌نام کردند

تقی زاده: و همین محفل قرآنی امام حسنی ها که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و بالغ بر صد و هشتاد هزار نفر تا حدود یک هفته مانده به برگزاری این محفل ثبت‌نام کردند که دیگر ما ثبت نام را بستیم صد بیست هزار نفر به ورزشگاه آمدند و خوب یک اتفاق بزرگ و ویژه را شاید بگوییم بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام را شکل دادند و این نشان می‌دهد که مردم هم خیلی علاقه دارند هم خیلی رغبت دارند اساتید و فعالان قرآنی که میدان این اتفاق بودند خوب خیلی گسترده بود در شهر‌ها، در محیط‌های مختلف مؤسسات، خانه‌های قرآن مساجد جلسات خانگی این‌ها همه دارایی‌هایی بودند که دست به دست هم داد و نشان داد اگر یک هم‌افزایی و یک ذهنیت و طرح اولیه‌ای توسط بزرگان فضای قرآنی و فضای فرهنگی شکل بگیرد خود مردم حاضرند میدان داری کنند و اتفاقات بزرگی رقم بخورد این برای ادامه سرمایه اصلی ما هست یعنی ما متوجه شدیم که خوب مردم خیلی در میدان هستند و خیلی رغبت و اقبال به مباحث قرآنی دارند و با این سرمایه ان‌شاءالله می‌شود اتفاقات بزرگی رقم زد.


سوال: و مردم با شما برای اجرا یا درخواست یا محور‌های مختلف طرح به کجا مراجعه کنند چگونه ارتباط بگیرند؟
تقی زاده: ما یک سایت داریم به اسم زندگی با آیه‌ها که خوب اونجا می‌توانند ایده هایشان و ارتباط با ما داشته باشند مردمی هم که الان رغبت پیدا کردند برای اینکه در مراکز و مؤسسات قرآنی شرکت کنند یا فرزندانشان را به این مراکز سوق بدهند و فعالیت‌های قرآنی را استفاده بکنند. 

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار