کد خبر: ۱۵۶۵۱
امیر کبیر | در حاشیه بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب؛

کتاب‌هایی که در غرفه انتشارات امیرکبیر موردتوجه رهبر انقلاب قرار گرفت

در جریان بازدید رهبر انقلاب از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، ایشان با حضور در غرفه انتشارات امیرکبیر ضمن بازدید از کتاب‌های این نشر قدیمی، برخی از آثار را تورق کردند.
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

کتاب‌هایی که در غرفه انتشارات امیرکبیر موردتوجه رهبر انقلاب قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در بازدید رهبر انقلاب از غرفه انتشارات امیرکبیر تازه‌های نشر امیرکبیر به ایشان معرفی شد. معظم له در بازدید از بخش کتاب‌های ادبیات داستانی خارجی نشر امیرکبیر به «پاپیون» اشاره کردند و فرمودند این اثر را در زندان مطالعه کرده‌اند و محوریت آن فرار از زندان است. همچنین درباره مجموعه «گنجینه فرهنگ مردم» نوشته سید ابوالقاسم انجوی شیرازی جویای میزان شمارگان از این اثر پس از تجدید چاپ شدند. ایشان همچنین بعد از دیدن سایر آثار منتشر شده با گفتن این جمله که «در بازآفرینی موفق بوده‌اید» انتشارات امیرکبیر را مورد تفقد قراردادند. ایشان همچنین برخی کتاب‌های این نشر قدیمی را تورق کردند. این آثار عبارت‌اند از:

کتاب «افسانه‌ هوش مصنوعی» ماجرای جاروجنجال تبلیغاتی شکل‌گرفته پیرامون هوش مصنوعی و اغراق درباره‌ توانمندی‌های آن را روایت می‌کند. این کتاب به قلم اریک لارسون، از فعالان این حوزه، و با ترجمه محمد مظفر پور در انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

کتاب‌هایی که در غرفه انتشارات امیرکبیر موردتوجه رهبر انقلاب قرار گرفت

کتاب «تاریخ مردم ایران» به قلم دکتر عبدالحسین زرین‌کوب به تاریخ و تحولات ایران در دوران قبل از اسلام پرداخته است. مباحث این کتاب در ۱۰ بخش سامان یافته و امسال چاپ نوزدهم آن روانه نمایشگاه کتاب تهران شد.

ارکان حکومت پهلوی دوم، کانون نویسندگان ایران را از بدو تأسیس «غیرقانونی» خواند، اما نویسندگان و شاعرانی که دور هم جمع شده بودند تا تشکلی صنفی و سیاسی برای دفاع از قلم داشته باشند، خود را «قانونی» می‌دانستند. به همین دلیل، ساواک به طور مداوم سعی داشت این دورهم نشینی را از بین ببرد و در مقابل، نویسندگان سعی داشتند همراه با نبض حركات اجتماعی ایران، حرکت اعتراضی خود را به دستگاه حکومت پهلوی ابراز کنند. کتاب «نمايندگان امر، نمايندگان كلام»، روایتی است از این برخوردها؛ روایتی که بر اساس اسناد حکومت پهلوی، خاطرات، گفته‌ها و نوشته‌های اعضای کانون نویسندگان ایران از آن روزها تعریف می‌شود.

کتاب‌هایی که در غرفه انتشارات امیرکبیر موردتوجه رهبر انقلاب قرار گرفت

 کتاب «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» که به قلم آراز بارسقیان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده، مخاطب را به سفری ۱۲ ساله همراه کانون نویسندگان ایران دعوت می‌کند. روایات این کتاب از ارزیابی خاطرات اعضای کانون نویسندگان ایران به دست آمده و برای تعیین تاریخچه کانون تا سال ۵۷ مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل سال به سال وضعیت کانون نویسندگان ایران، از دوران فقدان چنین مرکزی تا آخرین روز‌های سرنگونی رژیم پهلوی، سبب شده تا آراز بارسقیان در نمایندگان امر، نمایندگان کلام، در کنار سیر رویداد‌های درونی کانون نویسندگان ایران، به وقایع اجتماعی و سیاسی آن روزگار نیز بپردازد. حادثه سیاهکل، که به طور مستقیم و غیرمستقیم این تشکل را تحت تاثیر قرار داد، یکی از این حوادث است و سرنوشت بسیاری از اعضای کانون نویسندگان ایران، با این رویداد تغییر کرد. نمایندگان امر، نمایندگان کلام با بحث در مورد یکی از نزاع‌های تعیین‌کننده در کانون نویسندگان ایران به پایان می‌رسد.

کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به قلم مرحوم مهدی آذریزدی اثر پرآوازه‌ انتشارات امیرکبیر است که داستان‌های کهن فارسی را به زبان کودکان و نوجوانان بازخوانی می‌کند و چاپ نود و نهم آن در نمایشگاه عرضه شده است. رهبر انقلاب در بازدید از غرفه انتشارات امیرکبیر  یک نسخه از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را به یادگار امضا کردند.ایشان پیش از این نیز درباره‌ این کتاب گفته بودند: «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم... در سطح شعاع ارتباطات فامیلی و دوستانه، هرجا دستم رسید و فرزندی داشتند که مناسب بود با این قضیه، این کتاب ایشان را معرفی کردم.»

ارسال نظر