کد خبر: ۲۴۰۱

پایان ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر

مراسم پایانی ویژه‌برنامه هنری آیینی شب‌های ماه مبارک رمضان و هفته هنر انقلاب در مؤسسه آنای بهشهر برگزار شد.
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

پایان ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر

 

روابط عمومی حوزه هنری مازندران، همزمان با ایام شهادت مولای متقیان امام علی(ع) شامگاه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، مراسم پایانی ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر برگزار شد.

ضیافت اهل دلان ویژه‌برنامه‌ای هنری-آیینی-مذهبی شامل «اجرای نمایش»، «ترنا بازی، بهار صلوات»، «نقالی و تعزیه»، « نمایشنامه‌خوانی»، «رونمایی از کتاب»، «آیین گهواره‌گردانی»، «شاهنامه‌خوانی» و «‌مراسم احیای شب‌های قدر» است که با هدف بازخوانی و احیای آیین‌های رایج شب‌های ماه مبارک رمضان در مازندران و پاسداشت هفته هنر انقلاب اجرا شد.

رئیس حوزه هنری مازندران در این مراسم با اشاره به لزوم پرداختن به آیین‌ها و سنت‌های ویژه ماه رمضان در مازندران اظهار کرد: احیای آداب گذشتگان بخشی از مسیر تعالی و جوشش شور زندگی در جامعه‌ای اخلاق‌مدار است و امری ضروری محسوب می‌شود. به همین دلیل باید با شیوه‌های هنری بویژه هنر نمایش به آیین‌ها پرداخت و نسل امروز را با سبک زندگی پیشرو و معنوی آشنا ساخت.

مهدی معصومی گرجی افزود: بسیاری از رسوم و آیین‌های این سرزمین از منظر وجوهات پهلوانی و حماسه، اخلاق‌گرایی، دینداری، روحیه مردمداری، گذشت و ایثار راهی برای رستگاری و تعالی انسان بوده و بازخوانی و تحلیل آن امروز بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول با بیان این‌که حوزه هنری مازندران به دنبال ایجاد هسته‌های هنر انقلاب در شهرهای مختلف استان است، خاطرنشان کرد:  با توجه به پیشینه فعالیت‌های فرهنگی هنری و نمایشی مهیار هزارجریبی مدیر مؤسسه  آنا در زمینه آثار آیینی، مذهبی و دفاع مقدسی، ما می‌توانیم این مرکز را به عنوان یکی از هسته‌های هنری حوزه هنری مازندران در شرق مازندران تعیین کرده و از این طریق اهداف خود را در زمینه تربیت هنرمندان متعهد، تولید آثار فاخر هنری و فعالیت‌های جریان‌ساز دنبال کنیم.

  جهانگیر نصری اشرفی پژوهشگر برجسته فرهنگ عامه ایران نیز در این مراسم نکاتی را درباره شکل  گرفتن آیین‌ها در جامعه، برخی آداب و سنن مذهبی مازندران و ارتباط دین با آیین مطرح کرد و در ادامه مهدی روحی هنرمند عرصه نقالی به اجرای نقالی یتیم‌نوازی امام علی(ع) پرداخت.

ضیافت اهل دلان که با محفل قرآن به سر آغاز شد و با برنامه‌هایی مانند اجرای نمایش سوگ امام علی(ع) توسط هنرمندان نوجوان موسسه آنا، تبری‌خوانی(آواز مقام‌های مازندران)، قطعه کوتاه شبیه‌خوانی ابن ملجم توسط یکی از پیشکسوتان تعزیه مازندران، تشریح و اجرای ترنابازی و در نهایت رونمایی از کتاب نمایشنامه «زنان بیشه‌گل» نوشته مهیار هزارجریبی و گهواره‌گردانی با اجرای گروه نمایشی به سرپرستی سارا یزدانی پایان گرفت.

ویژه‌برنامه ضیافت اهل دلان از ۲۸ فروردین تا ۲ اردیبهشت با برنامه‌های متنوع  آیینی مذهبی از جمله برگزاری مراسم ویژه شب‌های قدر برگزار شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار