کد خبر: ۲۴۱۶
در سالروز شهادت امیر مؤمنان

عزاداري مختص كاشمر «آیین قنبر خوانی» در اين شهرستان برگزار شد

همزمان با ۲۱ ماه رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان امیر مؤمنان حضرت علی (ع) آیین فرهنگی قنبر خوانی توسط هیئت مذهبی حیدری شهرستان کاشمر برگزار شد.
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی،حسين سركشيكي سرپرست هیئت مذهبی حیدری کاشمر  وابسته به سازمان تبليغات اسلامي  با اشاره به اينكه همزمان با ۲۱ ماه رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان امیر مؤمنان حضرت علی (ع) آیین فرهنگی قنبر خوانی توسط هیئت مذهبی حیدری شهرستان کاشمر برگزار شد. گفت: قنبرخوانی به‌ عنوان یکی از عزاداری‌های باشکوه مردم کاشمر در بهمن‌ ۱۳۹۱ در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور به ثبت رسیده است.
حسین سر کشیکی افزود: بنا به روایات «قنبر» غلام وفادار امام علی (ع)‌ بوده است و قنبرخوانی نوعی تعزیه است که هر ساله در روز ۲۱ ماه رمضان و همزمان با سالروز شهادت امام علی(ع) در کاشمر برپا می‌شود.
وی عنوان کرد: بر اساس آنچه در روایات آمده زمانی که غلام امام علی (ع)‌ از ضربت خوردن آن حضرت به دست ابن ملجم آگاه می‌شود، پشت در خانه امام (ع) خشت‌های خانه را به سر می‌کوبد و به ندبه و عزاداری می‌پردازد، چنانکه از حال رفته و بی‌هوش می‌شود.
در ادامه رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به گذشت یک دهه از ثبت آیین قنبرخوانی کاشمر در زمره آیین های معنوی ملی، گفت: قنبرخوانی نوعی نمایش موسیقیایی _ آیینی در اشکال آوازی به شمار می‌رود که در آن قنبر از ابتدای حرکت به سمت منزل امام علی(ع) اشعاری در مدح و منقبت سیدالاوصیا می‌خواند و حاضران نیز با ذکر صلوات و نیز تکرار برخی ابیات، او را همراهی می‌کنند و نهایتاً با رسیدن به در خانه امیرالمؤمنین (ع) با حالتی ویژه به دیدار و ملاقات حضرت، که پس از ضربت خوردن در بستر بیماری افتاده است، می‌شتابد.
یوسفی اظهار داشت: آنچه مسلم است پس از آل‌بویه این نوع عزاداری در ماه‌های رمضان برگزار می‌شد و در دوره صفوی رواج بیشتری یافت.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار