کد خبر: ۳۶۸۱
حجت الاسلام احمدی در نشست خبری عنوان کرد:

نگاه ویژه‌ تبلیغات اسلامی به بحث رسانه و تولیدات محتوا

نشست خبری مدیر کل تبلیغات اسلامی زنجان به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام (ره) با اصحاب رسانه اين استان برگزارشد.
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

به گزارش روابط عمومی نهضت،نشست خبری مدیر کل تبلیغات اسلامی زنجان به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام (ره) با اصحاب رسانه اين استان برگزارشد.

حجت‌الاسلام سعید احمدی  در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه این سازمان در روز یکم تیرماه سال ۱۳۶۰ با پیام امام راحل تاسیس شد، افزود: رسالت این سازمان با رسالت و هدف اعتلای فرهنگ پربار اسلام‌ ناب محمدی در راستای تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج مسائل اعتقادی، اخلاقی چه ناظر به مناسبت‌های دینی و چه ناظر به مناسبت‌های ملی تاسیس شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار، رسالت سازمان در احیای شعائر دینی بیشتر مبتنی بر تبلیغ سنتی بود، لذا اعزام مبلغ در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان، محرم، صفر و ایام غدیر، یکی از رسالت‌ها و وظایف اولیه سازمان به شمار می‌رود، بود، تصریح کرد: به مرور زمان و با توجه به نیازهایی که در برخی از روستاها احساس شد، با کمک مردم و حاکمیت و دولت، بستری برای حضور روحانیون در روستاها با عنوان امام روستا و روحانی مستقر فراهم شد.

این مسئول با توصیح این مطلب که در حال حاضر تقریباً ۸۵ خانه عالم در روستاها وجود دارد، متذکر شد: در این خانه‌های عالم، روحانیون با خانواده خود مستقر بوده و به امورات شرعی دینی، فکری و اعتقادی مردم روستا رسیدگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه با مرور زمان که نوع مواجهه نظام با استکبار عوض شد، برخی از فعالیت‌ها نیز به فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی افزوده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تشکل‌های دینی در قالب هیئات مذهبی، کانون مداحان، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و انجمن‌های اسلامی اشاره کرد، ادامه داد: هر یک از این تشکل‌ها بنا به نیاز جامعه مشغول فعالیت هستند که ساماندهی این تشکل‌های دینی نیز بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

احمدی با یادآوری اینکه در حال حاضر در استان بالغ بر ۷۰۰ هیئت مذهبی در سامانه طوبی ثبت شده است که برخی از این هیئات جزو هیئت‌های شاخص هستند، اظهار کرد: برخی از این هیئات نیز محلی و مناسبتی بوده و برخی دیگر نیز در مساجد و در خانه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه امسال نیز انتخابات شورای هیئات مذهبی در استان در خردادماه برگزار شد، ادامه داد: نکته خوب این انتخابات این است که با ورود چهره‌های جوان و شاخص در شورای هیئات مذهبی، شورای خوبی را در استان و شهرستان‌ها شاهد هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با توضیح این مطلب که در استان زنجان بالغ بر ۲۵ کانون فرهنگی و تبلیغی داریم، عنوان کرد: اکثر اعضای این کانون‌ها جوان بوده و در اموراتی که در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای مشهود است، فعالیت می‌کنند که در ایام کرونا نیز شاهد فعالیت‌های خوبی از این جوانان بودیم.

این مسئول با اشاره به اینکه به مرور زمان فعالیت‌های سازمان به خصوص در سال‌های اخیر وارد عرصه‌های جدیدی شده است که از آن به عنوان تبلیغ نوین یا تبلیغ نو یاد می‌شود، افزود: طی این سال‌ها نگاه ویژه‌ای به بحث رسانه و تولیدات محتوا وجود دارد و از آنجایی که در هر برنامه باید پیوسته رسانه‌ای نیز در نظر گرفته شود، در خود مجموعه سازمان علاوه بر حوزه هنری که از زیر مجموعه‌های تبلیغات اسلامی به شمار می‌رود، بحث رسانه و تبلیغ نوین جدی گرفته شده است و در کنار کارهای فاخری که از حوزه هنری در سطح کشور شاهد هستیم، در سازمان نیز متناسب با گفتمان غالبی که در کشور وجود دارد، در حوزه رسانه پیگیر کارها هستیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت‌های تبلیغات اسلامی که به فراخور نیازهای جامعه و در سال‌های اخیر ایجاد شده، بحث نهضت پیشرفت بانوان است، اظهار کرد: این نهضت قبلاً در قالب بانوان فرهیخته فعالیت می‌کرد اما در رویکرد جدید از آن جهت که بانوان یکی از اقشار مهم تاثیرگذار جامعه هستند، سازمان به ارتقای بحث ساختار اداری قسمت بانوان اقدام کرده و علاوه بر بانوان فرهیخته، در راستای توسعه مخاطب گام برداشته است که در این زمینه نیز فعالیت‌های خوبی در حوزه عفاف و حجاب، حضور زن‌ مسلمان و معرفی زن تراز انقلاب اسلامی انجام شده است.

احمدی در ادامه گریزی به فعالیت مدارس صدرا در کشور زد و گفت: متاسفانه در استان زنجان و در این زمینه نتوانستیم هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی توسعه مدارس را داشته باشیم و تنها در دوره متوسطه دوم، مدرسه صدرای معارف را داریم که هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم از لحاظ نرم‌افزاری با یک سری از مشکلات مواجه است.

وی با اشاره اینکه طی رایزنی‌هایی که با اداره‌کل آموزش‌وپرورش انجام شده، اگر شرایط فراهم شود بنا داریم هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ کیفیت نسبت به تاسیس مدارس صدرا در دوره ابتدایی و متوسطه اول اقدام کنیم، تصریح کرد: با توجه به این موضوع امیدواریم که در سطح استان مدارس با نام مدارس معارف با جهت‌گیری تربیت نیروی فکری و انقلابی داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نیز حاکمیت نسبت به آسیب‌های مختلف اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد، بیان کرد: در کل کشور مجموعه‌های مختلف نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهند که در همین راستا اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان پایگاه‌های اجتماعی را در ۱۱ نقطه راه‌اندازی کرده و اولین گام نیز در این مسیر این بود که مساجد محلات فعال شود.

وی با توضیح این مطلب که در مرکز استان هشت پایگاه در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته و توان افزایش آن به ۱۰ پایگاه وجود دارد، عنوان کرد: برای موفقیت هر چه بیشتر این پایگاه‌ها در کنار مساجد، مقرر شد از ظرفیت هیئات مذهبی در این مناطق استفاده شود که با توجه به همین موضوع بنا شد برخی از هیئات به ویژه هیئات شاخص از لحاظ کمک‌های معیشتی، فکری و فرهنگی به مدد امامان جماعت بشتابند. همچنین در کنار این‌ها پایگاه‌های بسیج و معاونت اجتماعی سپاه نیز حضور خوبی در این مناطق دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان یادآور شد: سازمان در این مناطق بیشتر بحث‌های فکری، دینی و تربیتی را پیگیر بوده و حل مشکلات در این مناطق نیازمند حضور پررنگ همه مجموعه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً پیرو حکم مقام معظم رهبری که موضوع رصد را گوشزد و به سازمان تاکید کرده بودند، اتاق وضعیت و اتاق رصد در ستاد و نیز استان‌ها شکل گرفت، ادامه داد: رسالت اتاق وضعیت این است که در ۱۸ زیست‌بوم کنش و کنشگران این زیست‌بوم‌ها را رصد کند.

احمدی با اشاره به اینکه اعتبارات امسال ما از مرکز با افزایش ۸ درصدی همراه بوده، به طوری که ابلاغ امسال ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و ابلاغ پارسال ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان بود، تاکید کرد: این اعتبار در اعزام روحانی، هدیه روحانی مستقر، نهصت پیشرفت بانوان، رسانه، تشکل‌های دینی، آموزش اقشار تاثیرگذار و اتاق وضعیت توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه مجلس اعتبارات فرهنگی را افزایش داده است، با کمبود اعتبارات در استان‌ها مواجه هستیم، افزود: هر چند کار فرهنگی بودجه‌محور نیست و نگاه ما استفاده از طرفیت‌های مردمی در این حوزه است اما برای اقدامات اولیه نیاز به بودجه داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان از برگزاری دوره دختران‌ حاج قاسم در استان خبر داد و اظهار کرد: از کل استان ۱۸۰ نوجوان دختر دبیرستانی در این دوره‌ها حضور خواهند داشت که بنا است در احصا و کشف مسائل منطقه خود توانمند شده و فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت ما در استان باید به گونه‌ای باشد که تک‌تک آحاد مردم به عنوان مبلغ در جامعه حضور داشته باشند، یادآور شد: در حوزه رسانه چه در بحث تولید محتوا و چه در بحث تبیین نیز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه کار فرهنگی نیازمند هزینه است، خاطرنشان کرد: چالش‌های بودجه‌ای در حوزه فرهنگ در حالی است که دشمن در این عرصه حضوری بسیار پررنگ و فعال دارد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار