کد خبر: ۹۰۵۲
مدیر بخش فرا هیئت مهرواره «هوای نو»:

فلسفه «هوای نو»؛ حمایت متمرکز از هنرمندان و هیئت‌های مذهبی پیشران است

حجت‌الاسلام وافی با اشاره به اینکه فلسفه مهرواره «هوای نو» گفت: مهرواره «هوای نو» زمینه حمایت‌های متمرکز و پشتیبانی جدی از هیأت‌های مذهبی را فراهم کرده و جریان آموزشی، تغذیه فکری، نمادسازی مذهبی برای هیأت‌ها به وجود می‌آورد.
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

فلسفه «هوای نو»؛ حمایت متمرکز از هنرمندان و هیئات مذهبی پیشران استبه گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مرتضی وافی، مدیر بخش فرا هیأت مهرواره «هوای نو» با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی از گذشته تاکنون به دنبال پشتیبانی و حمایت و شبکه‌سازی هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های دینی مذهبی بوده و هیچ‌گاه به دنبال تصدی‌گری و تولی گری نبوده است اظهار کرد: رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی و به‌ویژه سازمان هیأت و تشکل‌های دینی همواره این بوده تا در مسیر جریان و شبکه‌سازی مجموعه‌ها و تشکل‌های دینی و هیأت‌های مذهبی؛ ارتباط و تعاملی وثیق میان این مجموعه‌ها ایجاد کنند و زمینه‌ای فراهم سازد که هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی دینی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و حرکت‌های یکدیگر در این عرصه، مطلع شوند و برای حرکت به سمت تعالی فرهنگ جامعه از ایده‌ها، ابتکارات، محصولات و برنامه‌های یکدیگر استفاده و الگوگیری کنند.

وی ادامه داد: سازمان هیأت و تشکل‌های دینی به دنبال این بود که مجموعه‌های دینی پیشران که به‌عنوان الگو و نمادهای حرکت روبه‌جلو، اتفاقات محوری را شکل می‌دهند مورد حمایت قرار دهد، با این چشم‌انداز مهرواره «هوای نو» شکل گرفت و طی اولین دوره خود این مهرواره موفق شد با ایجاد جریانی ملی و منسجم، هیأت‌ها، مجموعه‌ها و فعالان مذهبی سراسر کشور را که آثار فاخری به وجود می‌آورند و یا اتفاقات مبارکی را رقم‌زده‌اند؛ شناسایی و کنار یکدیگر جمع کرده تا از طریق ساماندهی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های متمرکز، یک اتفاق باشکوه و باعظمت را شکل دهد.

«هوای نو» زمینه حمایت‌های متمرکز و پشتیبانی جدی از هیأت‌های مذهبی را فراهم کرده است

مدیر بخش فرا هیأت مهرواره «هوای نو» افزود: «هوای نو» نیز مانند جشنواره فیلم فجر به دنبال این است تا ظرفیت‌ها را شناسایی کند همچنین شرایطی فراهم سازد تا فعالیت‌ها و آثار فاخر هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی دینی از دریچه‌ای به نام مهرواره «هوای نو» بهتر دیده شوند لذا هوای نو آمایشی با محوریت هیئت برای جریان هیئت و فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

وافی با اشاره به اینکه «هوای نو» در گام اول خود حدود شش هزار نفر از سراسر کشور که اتفاقات مبارکی را در حوزه هیأت رقم‌زده‌اند؛ شناسایی کرد اظهار کرد: در «هوای نو» سه اتفاق «شبکه‌سازی، تعامل و ارتباط» میان هیأت‌ها و مجموعه‌های مذهبی شکل می‌گیرد تا زمینه حمایت‌های متمرکز و پشتیبانی جدی از این مجموعه‌ها فراهم‌شده و یک جریان آموزشی، تغذیه فکری، نمادسازی مذهبی برای هیأت‌ها به وجود آید. مهرواره «هوای نو»، زمینه‌ای فراهم می‌سازد تا زمینه تبادل و تبیین ایده‌ها، نوآوری‌ها و ابتکارات نخبگان و اساتید حوزه هیئت و فرهنگ ایجاد شود

حجت‌الاسلام وافی گفت: نکتهٔ دوم این است که از طریق این مهرواره مجموعه‌ای از خواص، اساتید، نخبگان و اهل نظران این حوزه در شورای برنامه‌ریزی مهرواره «هوای نو» در کنار یکدیگر جمع می‌شوند یعنی هوای نو در کنار شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها بستر شبکه‌سازی نخبگان این عرصه را نیز ایجاد می‌کند. این در حالی است که حول محور برنامه‌ریزی‌های مهرواره «هوای نو»، زمینه‌ای فراهم می‌شود که پنجاه نخبه و استاد حوزه هیئت و فرهنگ با یکدیگر آشنا شده و زمینه تبادل و تبیین ایده‌ها، نوآوری‌ها و ابتکارات آن‌ها فراهم می‌شود.

مدیر بخش فرا هیأت مهرواره «هوای نو» به این مطلب که حلقه سومی به نام شورای برنامه‌ریزی با جریان هوای نو شکل می‌گیرد اشاره و عنوان کرد: وظیفه این شورا این است که، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های بخش‌های مهرواره را انجام دهد و پس از این مرحله، کار به بخش داوران می‌رسد. داوران اشخاصی هستند که در حوزه هیأت و تشکل‌های دینی مسئولیتی داشته و در ادوار مختلف در این حوزه اتفاق‌هایی را رقم‌زده و تحولاتی را ایجاد کرده‌اند و یا اینکه صاحب اثر، گفتمان ساز و ایده پرداز بوده‌اند.

حجت‌الاسلام وافی بیان کرد: داوران نیز به‌عنوان یکی از حلقه‌های جریان «هوای نو»، گرد هم می‌آیند یعنی سه شبکه «مجریان و راهبران، جریان شورای برنامه‌ریزی و شبکه داوران» هم‌زمان با حضور بیش از شش هزار شرکت‌کننده در «هوای نو»، شکل می‌گیرند که این اتفاق به‌نوبه خود منحصربه‌فرد است. لذا برای جریان سنتی ریشه‌دار دینی با تمام اصالت‌ها، فرهنگ‌ها، نگاه‌های بومی و قومی، مدار جدیدی پدید می‌آید و حیاتی نو به این جریان سنتی بخشیده می‌شود که مهم‌ترین اتفاقی است که در «هوای نو» شکل می‌گیرد.

مدیر بخش فرا هیأت مهرواره «هوای نو» با تأکید بر اینکه «هوای نو»؛ بازشناسی هویت هیأت است تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی برای شکل‌گیری انقلاب و دوران دفاع مقدس، اتفاقات بزرگی را رقم‌زده‌اند لذا در این سال‌ها که هجمه‌های دشمن در تمام ابعاد به فرهنگ اسلامی صورت می‌گیرد، هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی باید جایگاه، حقیقت و هویت دوباره خود را بازخوانی و کارکرد آن‌ها را بازتعریف کنند.

حجت‌الاسلام مرتضی وافی بابیان اینکه چهار بخش «نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و فرا هیأت» در مهرواره «هوای نو» موردتوجه قرارگرفته‌اند اذعان کرد: اولین بخش این مهرواره که نهاد هیأت نام دارد، پررنگ‌ترین و مهم‌ترین بخش مهرواره به شمار می‌رود البته باید به این نکته اشاره کرد که نهاد هیأت؛ موضوع، مفهوم و مقوله‌ای است که بسیاری از موضوعات پیرامون آن شکل می‌گیرند و معنا پیدا می‌کنند و مفهومشان مشخص می‌شود در حقیقت نهاد هیئت یک مجموعه، موسسه و سازمان نیست بلکه حقیقت نهاد هیأت یک مفهوم چندوجهی است که بسیاری از مسائل دین، رسانه، شریعت، عرفان و عقلانیت پیرامون این بخش تعریف می‌شوند لذا برای این بخش نام نهاد را انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بخش نهاد هیأت اضلاع گوناگون و برگزیدگانی دارد که در حوزه‌های مختلف هیأت ورود پیداکرده و موضوعاتی مانند «خانواده، رسانه، محیط‌زیست و خدمات اجتماعی» را موردتوجه قرار داده‌اند و در این بخش‌ها اتفاقات مهمی را رقم‌زده‌اند عنوان داشت: چهل محور، ذیل بخش نهاد هیأت تعریف می‌شوند. البته باید به این موضوع توجه داشت که برخی هیأت‌های مذهبی از ساختار، تشکیلات و نظام دقیقی برخوردارند و ساختار تشکیلاتی، برنامه و چشم‌اندازهای خوبی برای خودشان تنظیم و ترسیم کرده‌اند حتی برنامه‌های برخی از این هیأت‌ها، متناسب با اسناد کلان کشور و بیانیه گام دوم انقلاب، تنظیم و تعریف‌شده است این ویژگی‌ها، ملاک‌هایی هستند که در دومین دوره هوای نو به‌طور ویژه به آن‌ها پرداخته‌شده است.

مدیر بخش فرا هیأت مهرواره «هوای نو» گفت: در این دوره «هوای نو» به موضوعاتی مانند «قرآن مداری، کودک و نوجوان، طبیعت، محیط‌زیست و بانوان» توجه ویژه‌ای شده و حتی برای حوزه بانوان هم در بخش‌های «داوران، شورای برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی» برنامه‌ریزی‌شده است. همچنین بخش دوم مهرواره «هوای نو» «ارکان هیأت» نام دارد و متعلق به عناصر و مجموعه‌های تأثیرگذار این حوزه؛ یعنی «خادمان، مدیران، قاریان، مسئله‌گویان و تبیین‌کنندگان احکام شرعی، منبری‌ها، شاعران و مداحان» است.

وافی گفت: بخش سوم مهرواره، اختصاص به تولیدات هیأت دارد بیان کرد: این بخش، بسیار اهمیت دارد و تولیدات و محصولاتی را موردبررسی قرار می‌دهد که یا از دل هیأت درآمده یا برای هیأت تولیدشده‌اند به‌عنوان مثال جشنواره‌ای برگزار و محصولاتی توسط مجموعه‌های تولیدشده که لزوماً هیأت نیستند اما هیأت‌های مذهبی از خروجی و فعالیت‌های آن‌ها، بهره‌مند شده‌اند. در حقیقت این بخش مربوط به مجموعه و مؤسساتی می‌شود که تولیدات و محصولاتشان در حوزه‌هایی مانند «رسانه، بازی و سرگرمی، سکوها و فضای مجازی، کتاب هیأت و مکتوبات دیگر، فضاسازی‌ها و آرایه‌های بصری» مورداستفاده هیأت‌های مذهبی قرارگرفته است.

مدیر بخش فرا هیأت مهرواره «هوای نو» ابراز کرد: بخش چهارم مهرواره «هوای نو» «فراهیأت» نام دارد و امسال به این مهرواره اضافه‌شده این بخش از دو محور اصلی «رویدادها» و «حامیان و بانیان» تشکیل شده است. در این بخش؛ «فراخوان‌ها، پویش‌ها و ویژه‌برنامه‌ها» ذیل محور رویدادها تعریف می‌شوند همچنین «خدمات هنری رسانه‌ای، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی پشتیبانی و خدمات سازماندهی و تشکیلاتی» ذیل بخش «حامیان و بانیان» قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام وافی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه بخش «فراهیأت» برخلاف بخش‌های قبلی مربوط به مسائل و محورها و موضوعاتی است که پیرامون جریان هیأت به وجود می‌آیند خاطرنشان کرد: این بخش به جریان و الگوسازی توجه دارد در این بخش به اشخاص و مجموعه‌هایی که با ابتکار، خلاقیت و نواندیشی؛ زمینه تحول، تعالی و رشد هیأت‌های مذهبی را فراهم ساخته و منشأ اثر هستند توجه دارد. در حقیقت این اشخاص و مجموعه‌ها ذیل رشته خود توانسته‌اند، الگوی موفقی ارائه دهند در این بخش حتی از کسانیکه در قید حیات نیستند اما به‌عنوان یک الگوی موفق و منشأ تأثیرات خیر برای هیأت‌ها بوده‌اند تجلیل خواهد شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار