کد خبر: ۱۰۲۸۶
در گفتگو با حمید بهمنی بیان شد

«عید غدیر»؛ شاخصه‌ای شادی آور با مفاهیم دینی

حمید بهمنی، کارگردان سینمای ایران بر این باور است «واقعه غدیر» آنقدر برای مسلمانان مهم است که می‌توان از عید غدیر به عنوان شاخصه شادی آفرینی با مفاهیم دینی یاد کرد.
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

«عید غدیر»؛ شاخصه‌ای شادی آور با مفاهیم دینی


به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حمید بهمنی کارگردان سینما و مدیرعامل اسبق موسسه شهید آوینی در گفتگو با خبرنگار ما، وظیفه هنرمندان حوزه طنز و کمدی را مهم عنوان کرد و گفت: هنرمندی که قرار است درشادی جامعه، نقش آفرینی داشته باشد نباید در پی شادی‌های زودگذر و تنها به فکر فتح گیشه و مخاطب باشد؛ در حوزه سینما دیده شده هر چه شادی در سطح باشد به همان نسبت نیز، تاثیرگذاری آن کوتاه تراست. اما هنگامی که طنز در سینما، تلویزیون و رسانه خانگی به درستی طراحی شده باشد، ماندگاری آن هم عمیق‌تر خواهد بود. مصداق این سخن، فیلم‌هایی همچون «لیلی با من است» و «اخراجی‌های ۱» است که همچنان تاثیرگذار هستند.

کارگردان فیلم‌های سینمایی آخرین نبرد و گلوگاه شیطان افزود: هم اکنون ما شاهد ساخت فیلم‌های طنز زیادی در سینما هستیم که حتی نامشان با آمدن فیلم‌های بعدی از یاد می‌روند و جایگاه خودشان را در نزد مخاطب از دست می‌دهند در حالی که اگر این فیلم‌ها تاثیرگذار باشند حتما به این زودی به فراموشی سپرده نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در حوزه دین هم، اگر شادی آفرینی را جستجو کنیم متوجه می‌شویم که دین اسلام نه تنها با شادی آفرینی و شاد کردن دیگران، مشکلی ندارد بلکه آن را ترویج هم می‌کند؛ اما شادی که دین به آن توصیه می‌کند حتما با شادی‌هایی که فیلم‌ها به مخاطب تزریق می‌کنند، متفاوت خواهد بود. مثلا در دین ما آمده «اگر مسلمانی بتواند دل فردی را شاد و شرایط سخت زندگی را برای او آسان کند؛ ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت او خواهد بود».

حمید بهمنی با بیان اینکه متاسفانه شادی در برخی از فیلم‌های طنز، زیبنده ملت ما نیست اظهار داشت: سابقه طنز در ادبیات کشورما از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است. اما طنز در سینما به دم دستی‌ترین نوع آن رسیده و به مفاهیم درونی آن توجه نمی‌شود و لازم است که این روند توسط مدیران کلان فرهنگی و هنرمندان متعهد اصلاح شود.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» با اشاره به رسانه ملی گفت: اگر چه صدا و سیما برای ترویج طنز سالم تلاش کرده است، اما همچنان در این مقوله سردرگم است. مثلا برنامه خندوانه اگر چه به ظاهر شادی آور است، اما بلافاصله هم از یاد می‌رود.

به گفته حمید بهمنی، برنامه «محفل» که - در ماه رمضان از تلویزیون پخش شد - یکی از برنامه‌های خوب همراه با طنز درونی و شوخی‌های لطیف است که هیچ خط قرمزی را رد نکرد و به سمت سطحی نگری هم، نزدیک نشده است و علاوه بر شادی آور بودن بر مفاهیم دینی و اجتماعی هم تاکید داشته است.

این کارگردان و فیلمنامه نویس کشورمان در پایان با اشاره به «راهپیمایی ۱۰ کیلومتری غدیر» اظهار داشت: قبل از اینکه ما به بحث شاد بودن واقعه غدیر فکر کنیم باید به مفهوم اصلی غدیر بیندیشیم و از این جهت که مولای ما توسط پیامبر اکرم (ص) معرفی شده است باید خوشحال باشیم؛ لذا واقعه غدیر آنقدر برای مسلمانان مهم است که می‌توان از عید غدیر به عنوان شاخصه شادی آفرینی با مفاهیم دینی یاد کرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار