کد خبر: ۱۰۳۱۷
حجت الاسلام حسنی:

باید کار‌ها و اقدامات در زمینه اوقات و فراغت هدفمند باشد

رئیس اداره امور قرآنی استان گفت: طبق روایات قرآنی، برنامه‌های اوقات فراغت باید به تناسب گروه هدف در نظر گرفته شود، این موضوع برای مسوولان و به ویژه خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد و باید آن را جدی بگیرند.
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

به گزارش پایگاه خبری نهضت؛  با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و ضرورت پرداختن به برنامه‌های اوقات فراغت، با عنوان نقش دستگاه‌های متولی امر در این زمینه با حضور حجت الاسلام حمید حسنی رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان، حسین میرزایی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، حمیدرضا اسماعیلی سرپرست امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان و علی ذوالقدر جامعه شناس برگزار شد.

حجت الاسلام حسنی در این میزگرد گفت: طبق روایات قرآنی، برنامه‌های اوقات فراغت باید به تناسب گروه هدف در نظر گرفته شود، این موضوع برای مسوولان و به ویژه خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد و باید آن را جدی بگیرند، مهمترین مولفه تحقق آن نیز داشتن برنامه ریزی مناسب، ارزیابی و پایش‌های لازم است و همچنین نیاز‌های گروه‌های هدف باید احصا و بر مبنای آن جهت گیری شود.

رئیس اداره امور قرآنی افزود: ارائه گزارش و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با برنامه‌های اوقات فراغت هرچند خوب است، اما کافی نیست، بلکه باید کار‌ها و اقدامات در این زمینه هدفمند باشد، چون هر کدام از این دستگاه‌ها در زمینه اوقات فراغت سبد مخاطبان خاص خود را دارند و باید برنامه ریری منسجم در این زمینه انجام گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان از چند ماه گذشته طرحی مردمی را در حاشیه شهر‌ها با عنوان محله همدل آغاز و نسبت به شبکه سازی مبادرت کرده و در واقع نیازسنجی لازم را انجام داده است، چون با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی بسیاری از مشکلات حل می‌شود و این کار، گام بزرگی در این زمینه است.

حجت الاسلام حسنی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی ها، حدود ۷۵۰ کلاس در مقاطع مختلف سنی و با عناوین مختلف در تابستان تشکیل خواهد شد که از مهمترین این کلاس‌ها می‌توان به کلاس‌های آموزش روخوانی و روانخوانی، آموزش تجوید، آموزش مفاهیم و آموزش حفظ در همه مقاطع سنی با هدف استعدادیابی اشاره کرد و همچنین دوره‌های تخصصی و تربیت کادر متخصص برای برگزاری برنامه‌های اردویی و نشست‌های بصیرتی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در استان زنجان ۴۰ مؤسسه و بیش از ۲۰۰ خانه قرآن شهری و روستایی تحت پوشش اداره تبلیغات اسلامی فعالیت دارند که این مراکز در سال‌های گذشته و در قالب طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوان تحت پوشش برنامه‌ها و کلاس‌های تابستانی قرار گرفتند.

این کارشناس مسائل فرهنگی خاطر نشان کرد: بزرگترین چالش پیش روی برنامه‌های اوقات فراغت نبود نیاز سنجی و استعدادیابی است و در این ارتباط آموزش و پرورش وظیفه سنگینی را بر عهده دارد و باید برای برنامه ریزی بهتر در زمینه اوقات فراغت قرارگاه فرهنگی قبل از ورود به فصل تابستان شکل بگیرد، به این دلیل که امکان تقسیم کار بهتری وجود داشته باشد. بزرگترین چالش پیش روی برنامه‌های اوقات فراغت نبود نیازسنجی و استعدادیابی است و در این ارتباط آموزش و پرورش وظیفه سنگینی را بر عهده دارد و باید برای برنامه ریزی بهتر در زمینه اوقات فراغت، قرارگاه فرهنگی قبل از ورود به فصل تابستان شکل بگیرد، به این دلیل که امکان تقسیم کار بهتری وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: طبق آمار‌های ارائه شده در سال ۱۴۰۰، ۳۴ میلیون گیمر در کشور وجود دارد، سوالی که وجود دارد این است چه برنامه ریزی برای مخاطبان این حوزه انجام گرفته و چه دستگاه‌هایی متولی امر هستند البته در این ارتباط آموزش و پرورش باید پایش اولیه و هر نهاد هم به موازات آن کار‌های عملیاتی را انجام دهند.

ارسال نظر