کد خبر: ۱۰۴۷۴
رئیس سازمان دارالقرآن مطرح کرد:

تبيين راهبرد حجاب در قرآن کریم

رئیس سازمان دارالقرآن گفت: دوری ما از قرآن و عدم تدبر و انس با قرآن باعث می‌شود تصویرها، تبیین‌ها و توضیح‌هایی که خداوند متعال به صورت بسیار شفاف در زمینه مباحث کلیدی مثل حجاب و عفاف و لباس دارد، درست متوجه نشویم و برخورد صحیح نداشته باشیم.
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

راهبرد حجاب در قرآن کریمبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم در اهمیت موضوع حجاب گفت: تقریر‌هایی که طی ماه‌های گذشته در رابطه با مسئله حجاب انجام شده است، متمرکز بر نگاه فقهی بوده و به عنوان یکی از فروعات فقه به آن نگاه شده. از این رو تأثیری که باید در اقناع و همراه کردن مخاطب داشته باشد، حائز اهمیت است. چرا که ابتدا، باید مخاطب مذهبی را نسبت به اهمیت این مسئله آگاه کرد تا به تدریج کنش مطلوب را از او انتظار داشته باشیم، چه این مخاطب مسئول یا جزو بدنه مردمی باشد که وظایف مهمی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه این تبیین و اقناع با نگاه راهبردی قرآنی انجام نشده است، افزود: وقتی ما به قرآن کریم رجوع می‌کنیم، علاوه بر آیاتی که به اصل حجاب در سور مبارکه احزاب و نور اشاره دارد، خداوند متعال در داستان حضرت آدم و تمرد ابلیس که پرتکرارترین داستان قرآن کریم است، در اوج مباحث راهبردی از طرح ابلیس در فضای اغوا و وسوسه حضرت آدم و حوا پرده‌برداری می‌کند و برای محقق شدن دغدغه ابلیس که نرسیدن انسان‌ها به هدف و مقصد خودشان است که خداوند هم از آفرینش بنی آدم، همان هدف را دنبال می‌کرد، شروع به طراحی می‌کند که محوریت این طراحی این است که زشتی‌های انسان را آشکار کند و او را به لختی و عریانی بکشاند و این لختی و عریانی تا درگیرشدن به مسائل خاکی و پست شهوانی باعث شود که به اهداف و مقاصد عالی خود توجه نکند.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده ادامه داد:در آیه ۲۰ سوره اعراف ابلیس موفق می‌شود که حضرت آدم و حوا را بلغزاند و موقعی که این اتفاق می‌افتد، عملاً زشتی‌ها آشکار می‌شود و حضرت آدم و حوا شروع به پوشاندن زشتی‌های خود با برگ‌های بهشتی می‌کنند. بعد از اینکه این داستان تمام می‌شود و خداوند آدم و حوا را توبیخ می‌کند، سپس ادامه مسیر و راه برگشت را برای آن‌ها ترسیم می‌کند و رو به جامعه انسانی کرده و در آیه‌های ۲۶ و ۲۷ سوره اعراف می‌فرماید؛ «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا»؛ بنی آدم از این داستان مهم خلقت آدم و وسوسه ابلیس و طرحی که از زمینی شدن شما دارد، این را برای شما به ارمغان می‌آورم که حواستان باشد، ما برای شما لباس فرستادیم؛ بنابراین بحث لباس در راهبردی‌تر‌ین شکل ممکن در قرآن کریم طرح شده است.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۲۷ سوره اعراف می‌فرماید؛ «یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ»؛ حواستان باشد، شیطان آنطور که باعث اخراج پدر و مادرتان از بهشت شد، باعث خروج و هبوط شما نشود. می‌توانست لباس‌هایشان را در آورد و زشتی‌هایشان را به آن‌ها نشان دهد. این طرح ابلیس برای خروج بنی آدم از بهشت و مقام اشرفیتی است که خداوند در بین مخلوقین برای او قرار داده است و آن هم عریانی و برهنگی و بردن جامعه به سمتی است که در فضای لباس، زشتی‌ها و آنچه باید پوشیده شود، پوشیده نشود.

رئیس دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته درباره تعابیری نظیر شبیخون و ناتوی فرهنگی بیان کرد: حضرت آقا تصریح کردند که طرح غرب برای زمین زدن جمهوری اسلامی ایران، آندلسی کردن جمهوری اسلامی ایران است، یعنی بتواند با همان طرحی که در سده‌های قبل در اروپا جامعه اسلامی را در آندلس با اشاعه فحشا، برهنگی و مسائل جنسی جوانان و نیرو‌های محرکه انسانی که بزرگترین ظرفیت یک جامعه هستند، درگیر فضای جنسی کنند و از اهداف خود بازداشتند و توانستند اسلام را از آن سرزمین خارج و مردم آن سرزمین را از اسلام دور کنند.

وی افزود: این طرحی است که امروز دنبال می‌شود و به نظر می‌رسد دوری ما از قرآن کریم و عدم تدبر و انس با قرآن باعث می‌شود تصویرها، تبیین‌ها و توضیح‌هایی که خداوند متعال به صورت بسیار شفاف در زمینه مباحث کلیدی مثل حجاب و عفاف و لباس دارد، درست متوجه نشویم و برخورد صحیح نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده در پایان گفت: این بحث راهبردی عمیقی که خداوند متعال در سوره‌هایی که نازل کرده است، با محوریت این موضوع و نحوه اقامه فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه توضیح داده شده است، و سوره مبارکه نور که به ابعاد گوناگون این مسئله می‌پردازد، گام‌های راهبردی و عملیاتی را برای اقامه فرهنگ عفاف و حجاب به جامعه مؤمنین توصیه می‌کند و جامعه ما بیش از هر وقت نیازمند توجه به این سوره و سوره‌های دیگر است که نیاز واقعی ما را پاسخی وحیانی و آسمانی می‌دهد و امیدواریم که خداوند متعال به ما کمک کند با رجوع جدی به قرآن کریم گام‌های جدی‌تر و راهبردی‌تری برای حل مسائل فرهنگی جامعه از جمله حجاب و عفاف برداریم.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار