کد خبر: ۱۰۴۸۹
به همت سازمان دارالقرآن الکریم و براساس سوره مباركه نور صورت گرفت

انتشار كتابی ويژه مبلغين برای تثبيت فرهنگ عفاف در جامعه

کتاب «فرآیند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» ویژه مبلغین قرآنی در ماه محرم و براساس سوره مباركه نور منتشر شد.
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

«فرآیند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه»به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،  حجت‌الاسلام محمود خانی، دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: در راستای تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد همه جانبه تبیین و تقویت اتحاد و انسجام ملی، بر آن شدیم تا مسأله سبک زندگی و موضوع عفاف و حجاب که یکی از چالش‌های مهم امروز جامعه ما است و در تذکرات و بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تاکید قرار گرفته است، با خوانشی قرآنی مورد تدبر و مطالعه قرار دهیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: خوانش تدبری و سوره محور قرآن کریم، از رویکردهای نوین فهم قرآن کریم است. در این رویکرد با تامل و تفکر در ظواهر کتاب به دنبال کشف ارتباط سیاق‌ها، آیات و جملات قرآن کریم است تا به اندازه وسع خود و با توجه به اصول و ضوابط فهم قرآن، پرده از باطن این ظاهر بردارد و به معنایی نو دست یابد.

حجت‌الاسلام محمود خانی افزود: نوشتار حاضر بر اساس سوره مبارکه نور روش تدبر در قرآن و برگرفته از مباحث ارائه شده بر محوریت سوره مبارکه نور تهیه شده است.

وی افزود: هدف از نوشتار حاضر صرف رویکرد علمی و پژوهشی به مسأله عفاف و حجاب نبوده است، بلکه به دنبال این بودیم تا در راستای جهاد تبیین، با رویکردی تبلیغی به این مسأله با محوریت سوره مبارکه نور بپردازیم و آن را در ده جلسه با ادبیات عمومی برای ارائه در کرسی‌های تفسیر و منبرهای قرآنی با مخاطب عام آماده سازیم. دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مورد ویژگی های این کتاب ادامه داد: این کتاب در ۱۰ جلسه و در ۲۱۲ صفحه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد ابراهیمی تدوین شده است که در این ده جلسه به دنبال این هستیم، طرح عفاف و حجاب سوره مبارکه نور را تبیین نماییم؛ طرحی که سبب ایجاد تمدنی عفیف و نورانی می‌شود.

او ادامه داد: سوره مبارکه نور دارای دو فصل است: فصل اول از آیه 1 تا 33 و فصل دوم از آیه 34 تا 64، که در این نوشتار صرفا پیرامون فصل اول سوره گفتگو شده است و طرح عفاف و حجاب سوره در قالب شش گام، در شش سیاق سوره مورد بررسی قرار گرفته است. گام اول: از آیه 1 تا 10 سوره که با مشخص‌کردن مجازات سخت زناکاران به فضاسازی جهت اجرای طرح عفاف و حجاب اشاره می‌کند. گام دوم: از آیه 11 تا 20 سوره که به فتنه افک و جریان سازی‌های عصبه برای مقابله با فضای اجرای حدود الاهی اشاره می‌کند. گام سوم: از آیه 21 تا 26 سوره که به تبعیت مومنین از شیطان برای رمی زنان پاکدامن و کوتاهی آن‌ها در انفاق و دستگیری از آن‌ها اشاره می‌کند. گام چهارم: از آیه 27 تا 29 سوره که به نهادینه‌کردن و فرهنگ‌سازی حفظ حریم خصوصی توجه می‌دهد. گام پنجم: از آیه 30 تا 31 سوره که به رعایت کنترل نگاه، حفظ دامن و نحوه پوشش دستور می‌دهد. و گام ششم: از آیه 32 تا 33 سوره که به جنبش اجتماعی ازدواج برای جوانان مجرد اشاره می‌کند. و در پایان ارتباط این گام‌ها با جامعه و تمدن نورانی حول محور بیوت نور صحبت شده است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار