کد خبر: ۱۰۶۲۸
دبیر باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ»:

«بانوی فرهنگ» و معجزه نوشتن

باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ» یکی از مجموعه‌های ادبی از جنس بانوان نویسنده است که به یاری صاحب نظران این قشر که فرصت پرورش استعداد خود را نیافته‌اند آمده است.
۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

«بانوی فرهنگ» و معجزه نوشتنبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اگر کلمات نبودند و کاتبان درباره واقعه عاشورا نمی‌نوشتند، شاید امروزه کمتر کسی به سمت ادبیات عاشورایی سوق پیدا می‌کرد و مجذوب دست‌نویس‌های سیدبن طاووس، کتاب لهوف می‌شد.

نوشتن یکی از ابتدایی‌ترین روش‌هایی است که وظیفه انتقال پیام به ویژه مفاهیم فرهنگی را برعهده دارد و هنوز هم کارایی خود را حفظ کرده است حتی در جا‌هایی که تصاویر از دستشان کاری ساخته نیست، این کلمات هستند که برای نجات بیننده یا خواننده می‌آید.

در این میان تعداد زیادی از بانوان صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف به نوشتن علاقه‌مند هستند، ولی هیچ گاه فرصت پرورش این استعداد را نیافته‌اند، چون آن‌ها وظیفه همسری و مادری را هم بر عهده دارند که همین موضوع شرکت در دوره‌های مختلف یا فعالیت بیرون از خانه به مدت طولانی را برایشان سخت می‌کند.

باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ» یکی از مجموعه‌های ادبی از جنس بانوان نویسنده است و توانسته برای استفاده درست از استعداد نوشتن به این قشر کمک کند. این باشگاه با این رویکرد توانسته در مسیر اهل‌بیت (ع) نیز قدم بردارد و در کتاب «ده» خرده روایت‌های واقعه کربلا را با نگاهی مادرانه مطرح کند.

سارا عرفانی، مدیر مجموعه «بانوی فرهنگ» درباره این محفل و جمع فرهنگی، توضیحات مفصل‌تری ارائه کرده است.

هدف از شکل‌گیری مجموعه «بانوی فرهنگ» چه بود و چرا این رویداد را منحصراً برای بانوان در نظر گرفتید؟

هدف مجموعه «بانوی فرهنگ» هم افزایی و هم‌گرایی بانوان نویسنده است؛ اینکه ما بتوانیم خانم‌های نویسنده را در عرصه‌های مختلف دور هم جمع کنیم و با همکاری هم بقیه علاقه‌مندان و مستعدان این حوزه را حمایت و به تولید آثار خوب و تربیت نویسندگان خوب بپردازیم، مهم‌ترین رویکردی است که مجموعه بانوی فرهنگ دنبال می‌کند. در حال حاضر ۳۰۰ نفر از بانوانی که نویسنده هستند یا به این حوزه علاقه دارند، در «بانوی فرهنگ» عضو هستند و توانسته‌اند تقریبا ۱۰ اثر را به چاپ برسانند. تعداد بسیار زیادی از آثار نیز در دست نگارش یا در مرحله چاپ هستند که در این زمینه درحال پیگیری از ناشران هستیم.

مجموعه «بانوی فرهنگ»، رویدادی یکساله است یا به گفته شما محفلی است برای بانوان نویسنده کشورمان؟

بانوی فرهنگ هرساله فراخوان جذب عضو دارد و بانوان از طریق آن عضو «بانوی فرهنگ» می‌شوند. در این مجموعه کلاس‌های مختلف، عناصر مقدماتی و پیشرفته، کارگاه‌های دیگری مثل کهن الگو‌های زن در شاهنامه، درست نویسی، مکاتب ادبی وسرفصل‌هایی از این دست را برای توانمندسازی نویسندگان در زمینه اطلاعات و دانش کارگاهی، برگزار می‌کنیم تا پس از آن مدتی بتوانند کار کنند و بعد به طرح رمانی برسند. اگر طرح رمان و نثرشان تایید شد یک مربی در اختیارشان قرار می‌گیرد که بتوانند با راهنمایی‎های آن مربی، رمانشان را بنویسند.

تا امروز چند اثر در مجموعه «بانوی فرهنگ» متولد شده است؟

داستان‎هایی درمورد زندگی امام علی (ع) موضوع کتاب «آسنا و راز کنیسه» و «در اسارت نفرت» است که به طور کامل در گروه نوجوان بانوی فرهنگ زیر نظر خانم مالک به چاپ رسیده‌اند. دو مجموعه داستان کوتاه کوتاه «ده» از تجمیع داستانک‌هایی که نویسندگان در مسابقه ده نوشته‌اند نیز به چاپ رسیده است. نویسنده‌های مختلفی هم هستند که دوست دارند کتاب‌هایشان را از طریق بانوی فرهنگ منتشر کنند، زیرا نویسندگان با هر سطحی که عضو این مجموعه شوند می‌توانند از مربیانی که از سطح خودشان بالاتر هستند ارتباط گرفته و برای نوشتن اثرشان از آن‌ها کمک بگیرند. موضوعات اجتماعی، دینی، تاریخی، تاریخ زندگی ائمه و انقلاب از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که نویسندگان بانوی فرهنگ درباره آن‌ها کتاب می‌نویسند.

با اشاره به اینکه بانوان حاضر در مجموعه «بانوی فرهنگ» از قشر زنان شاغل و خانه‌دار هستند، هماهنگی دوره‌های آموزشی چگونه انجام می‌شود؟

حضور خانم‌ها در مجامع و نشست‌ها و کارگاه‌ها به دلیل مسئولیتی که در خانواده دارند سخت‌تر است و تلاش ما این است که این سختی و مشقت را مقداری کمتر کنیم. در کلاس‌های «بانوی فرهنگ» خانم‌ها می‌توانند با فرزندانشان حضور یابند و دغدغه این موضوع را نداشته باشند. کلاس‌ها را به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می‌کنیم تا برای یک مادر و همسر که امکان حضور در کلاس برایش سخت‌تر است شرایطی فراهم شود که بتواند از استعداد‌های خود استفاده کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر