کد خبر: ۱۱۵۵۲

استقبال از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه (س) به قم

مراسم استقبال از کاروان نمادین حضرت فاطمه معصومه (س) در سالروز ورود آن حضرت به قم همانند سال‌های گذشته با استقبال گسترده مردم از میدان معصومیه (س) تا حرم مطهر برگزار شد.
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، این مراسم از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه با حضور هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی از میدان معصومیه، جایی که حضرت فاطمه معصومه(س) از این منطقه وارد شهر قم شده بود، آغاز شد و شمار زیادی از علاقه‌مندان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خود را به محل آغاز حرکت رساندند تا این کاروان را همراهی کنند.

خادمان رسمی آستان مقدس حضرت معصومه (س) در حالی که لباس‌های خادمی بر تن کرده بودند در جلوی این کاروان قرار داشتند و پشت سر آنان نیز خادمان افتخاری با پیراهن‌های سفیدی که بر تن داشتند افراد سالمند و بیمار را با ویلچر حمل و مسیر میدان معصومیه تا حرم مطهر را طی طریق کردند.

اقشار مختلف مردم قم نیز در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند؛ پشت سر خادمان کریمه اهل بیت (ع) حرکت کرده و «شعار دسته گل محمدی به شهر قم خوش آمدی» سر می‌دادند.

در طول مسیر مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در وصف خواهر خورشید مدیحه‌سرایی و مولودی خوانی کردند و ایستگاه‌های صلواتی مردمی در طول مسیر از زائران پذیرایی می‌کردند.

استقبال از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به قم

حضور پررنگ بانوان و دختران

حضور بانوان و دختران در این مراسم چشمگیر بود و برخی از خانم‌ها نیز بسته‌های شکلات تهیه کرده بودند و در بین کودکان و زائران توزیع می‌کردند.

این کاروان نمادین ورود حضرت معصومه (س) شامل تعدادی شتر و اسب نیز بود و اهالی قم با این صحنه‌ها به یاد استقبال تاریخی مردم قم از بانوی کرامت در آن زمان می‌افتادند که موسی بن خزرج از بزرگان قم جلودار این کاروان بود و ناقه حضرت را به دست داشت تا ایشان در محل بیت النور فعلی اقامت کنند.

برخی از بانوان قمی نیز طبق یک رسم قدیمی از قبل سبزه گذاشته بودند و حالا که سبز شده بود با خود به این مراسم آوردند؛ سبزه‌هایی که انسان را بیشتر به یاد لحظه سال تحویل و عید نوروز می‌اندخت هر چند که برای اهالی قم آمدن دختر باب الحوائج به این کویر تف دیده؛ کمتر از آمدن بهار نبود و کریمه اهل بیت (ع) با آمدنشان به این سرزمین برکت و خیرات فراوانی را با خود به همراه آوردند.

علاوه بر اهالی قم، تعدادی مردم از روستاها و شهرهای اطراف قم و همچنین برخی از طلاب خواهر از کشورهای مختلف به خصوص از کشورهای آفریقایی که در شهر قم مشغول به تحصیل علوم دینی هستند نیز در این مراسم حضور داشتند.

استقبال از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به قم

با نزدیک شدن کاروان نمادین حضرت معصومه(س) به حرم مطهر بر انبوه جمعیت در میدان آستانه نیز افزوده می‌شد و چشمان بسیاری از حاضران نیز بارانی می‌شد آنگاه که مداح این استقبال را با استقبال شامیان از یک خواهر امام مقایسه می‌کرد که چه کردند قمی‌ها در میزبانی از اخت الرضا(ع).

حاضران در این مراسم در حالی که شاخه‌های گل را به سمت گنبد حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) بالا نگه می‌داشتند، وارد صحن امام رضا (ع) شدند.

نقاره زنی خادمان از بالا گلدسته صحن امام رضا(ع) نخستین برنامه تجمع کنندگان کاروان نمادین استقبال از حضرت معصومه (س) در این صحن بود.

استقبال از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به قم

حضور تعدادی از زائران با پرچم‌های فلسطین و ایران و حزب الله لبنان

تعدادی از زائران پرچم‌های فلسطین و ایران و حزب الله لبنان نیز در دست داشتند که مجری برنامه با دیدن این پرچم‌ها از حاضران خواست تا شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی سر دهند و پیروزی‌های رزمندگان جبهه مقاومت را تبریک بگویند.

در ادامه، سید مهدی میرداماد از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مدح بانوی کرامت اشعاری خواند و در ادامه آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در سخنان کوتاهی با تقدیر از برپایی کاروان استقبال نمادین از حضرت معصومه(س) در سالروز ورود آن حضرت به قم این مراسم را با شکوه‌تر از سال‌های قبل عنوان کرد.

وی همچنین جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را محکوم کرد و بیان داشت: امید است پیروزی‌هایی که رزمندگان مقاومت در این روزها به دست آوردند در نهایت به آزادی قدس شریف ختم شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار