کد خبر: ۱۳۸۶۴
یکی از اساتید قرآنی استان زنجان:

هر خانه می‌تواند یک موسسه قرآنی باشد

سهیلا رفیعی یگانه از پیشکسوتان قرآنی استان زنجان اظهار داشت: در زمان قبل از انقلاب اکثر کلاس‌ها و دورهمی‌های قرآنی به صورت مخفیانه و یا محدود بوده است ولی به برکت انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها گسترش پیدا کرده است.
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در راستای بررسی فعالیت‌های قرآنی استان زنجان و بررسی و آسیب شناسی این فعالیت‌ها در زمان حاضر، در این بخش با سهیلا رفیعی یگانه از فعالان قرآنی استان زنجان به گفتگو نشسته ایم تا شرایط قرآنی این دوران را از کلام ایشان بشنویم. وی از فعالان قرآنی استان زنجان بوده و سال‌ها در زمینه آموزش قرآن، مشغول به فعالیت می‌باشد. در این بخش متن گفتگو با وی تقدیم حضور می‌گردد:

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که یادگیری قرآن را از کجا شروع کردید و اساتید شما چه کسانی بودند؟

بسم الله الرحمن الرحیم بنده سهیلا رفیعی فعالیت خودم رو حدود سن ۹ سالگی یا ۱۰ سالگی که همراه خواهرم توی دارالقرآن حاج نوروزلر که در آن زمان، روز‌های جمعه کلاس برگزار می‌شد در خدمت خانم چهل امیرانی  شروع کردم و یک سری چیز‌ها رو از همون موقع آموزش دیدم، مثلاً یه سری از قواعد روخوانی رو یادگرفتم و بعد از اینکه دیپلم گرفتم کم کم وارد کلاس‌های دارالقرآن شده و از استاد چهل امیرانی و استاد قربانی بهره گرفتم و همون سال هم بلافاصله تدریس رو شروع کردم.

 از خاطرات قرآنی خود از زمان فراگیری و آموزش قرآن و سختی‌هایی که متحمل می‌شدید بیان کنید.

از خاطرات و سختی‌های اون زمان برای یادگیری قرآن این بود که راه دور بود و مسیری که من کوی فرهنگ تا دارالقران طی میکردم طولانی بود، وسایل نقلیه و اتوبوس همیشه در دسترس نبود و از خاطرات خوبم این بود که رفیقی داشتم که خودش وسیله نقلیه داشت و اکثراً ایشون منو به کلاس می‌بردند و می‌آوردند و طوری شده بود که ایشون از خود من بهتر زمان کلاس‌های من تو ذهنشون بود و این دوستی از برکت فعالیت قرآنی من بود و این رفاقت بعد از گذشت سال‌ها همچنان پابرجاست.

 پس از یادگیری قرآن؛ فعالیت‌های قرآنی خود را از چه زمانی و در کجا آغاز کردید؟

بنده از همون سال ۷۸ فعالیت خود را شروع کردم و برای اولین بار آقای علی صحبتلو از سازمان تبلیغات با من تماس گرفتند و از بنده خواستند تا در کلاسی که در منزل یکی از قرآن آموزان تشکیل شده بود شرکت کنم و من، چون قرآن آموزان آن کلاس سنین بزرگسال بودند و من خودم را در حد آموزش به آن‌ها نمیدانستم، امتناع کردم، ولی با اصرار آقای صحبتلو وارد کلاس شدم و دقیقاً سه ماه بعد در دارالقرآن کلاسی به بنده پیشنهاد داده شد و تدریس را ادامه دادم.

 به نظر خودتان تاکنون چند شاگرد در محضر قرآن تربیت کرده اید و آیا با شاگردان خود در ارتباط هستید؟

بنده از سال ۷۸ تا به امروز بیش از ۴۰۰ قرآن آموز  پرورش دادم که با اکثریت آن‌ها همچنان در ارتباط هستم حتی بسیاری از شاگردان من در حال حاضر در موسسات و جامعه القرآن همکار بنده هستند و از سال ۷۹ نیز در داوری رشته تجوید نیز فعالیت میکنم و در سال ۱۴۰۰ مدرک داور استانی خود را دریافت نمودم.

 در حال حاضر در چه حوزه‌ای از قرآن فعالیت می‌کنید؟

در حال حاضر در رشته تجوید تدریس میکنم و همینطور داور استانی این رشته تخصصی می‌باشم.

به نظر خودتان چرا مردم شما را به عنوان فعال قرآنی شاخص استان می‌شناسند و رمز موفقیت شما در این مسیر چیست؟

به نظرم علاقه به این کتاب آسمانی از مهمترین دلایل رمز موفقیت من می‌باشد و، چون شاگردان بنده از نحوه تدریس و کلاسداری ام راضی بودند و کلاس‌های بنده را به آشنایان و دوستان خود پیشنهاد می‌دادند همین امر موجب شد کلاس‌های بنده پربار باشد  و دلیل دیگر اینکه بنده با اکثر موسسات، سازمان‌ها و ارگان‌ها در خصوص تدریس قرآن و داوری مسابقات همکاری دارم و همین امر موجب شناخته شدن من در بین اکثر سازمان‌ها شده است.

به نظر شما تأثیر انقلاب بر روی فعالیت‌های قرآنی چگونه بوده است و رویکرد جلسات و برنامه‌های قرآنی پس از انقلاب چه تغییری داشته اند؟

در زمان قبل از انقلاب اکثر کلاس‌ها و دورهمی‌های قرآنی به صورت مخفیانه و یا محدود بوده است، ولی به برکت انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها گسترش پیدا کرده است و مردم با فعالیت‌های قرآنی زیادی آشنا شده‌اند از جمله اینکه در زمان قبل از انقلاب مردم در حد روخوانی قرائت می‌کردند و فعالیت در رشته‌های دیگر محدود بود، ولی بعد از انقلاب این فعالیت‌ها روز به روز گسترش پیدا کرد و پیشرفته‌تر شد؛ و آیا می‌توان گفت جریان فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب در مسیر رشد و تأثیرگذاری در جامعه بوده است؟

به نظر من بعد از انقلاب فعالیت‌های قرآنی رشد بسیار خوبی را داشته است، ولی از نظر تاثیرگذاری در جامعه احساس کمبود دارم یعنی در حال حاضر به نظرم تاثیر چندانی ندارد.

 از خاطرات قرآنی خود از زمان قبل انقلاب و اوایل انقلاب و جبهه بیان کنید.

بنده در زمان انقلاب یا اوایل انقلاب در سن کودکی بودم و چیزی در ذهنم نیست و هر آنچه به یاد دارم خاطراتی از بزرگتر‌ها در مورد سختی‌های آن زمان در خصوص برگزاری کلاس‌های قرآنی می‌باشد.

 چه پیشنهاداتی برای توسعه و ترویج بیشترفرهنگ قرآنی و انس بیشتر عموم جامعه با قرآن کریم به ویژه جوانان و نوجوانان در سطح استان دارید؟

به نظر من در وهله اول اینکه هزینه کلاس‌های قرآنی باید سهل گرفته شود و در وهله دوم و مهمتر اینکه در مدارس تدریس روخوانی به صورت صحیح انجام نمی‌شود و بچه‌هایی که هم در موسسات قرآنی شرکت می‌کنند هم در مدرسه با دوگانگی روش تدریس مواجه می‌شوند به نظر من باید آموزش و پرورش به این نحوه فعالیت تدبیری بیندیشد.

 شما چقدر جریانات مردمی و فعالیت‌های مردمی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی مؤثر می‌دانید؟ اینکه می‌گویند فعالیت‌های قرآنی باید مردمی باشد به چه معناست؟ به نظر شما مردم چه کمکی می‌توانند در این مسیر داشته باشند؟

همانطور که گفتم بنده اولین کلاس خود را در یک منزل شخصی شروع کردم به نظر من هر خانه می‌تواند خود یک موسسه قرآنی باشد و هرجا مردم پای کار بودند به پیشرفت نزدیکتر شدیم.

فعالیت‌های قرآنی در استان خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت‌های قرآنی در استان زنجان در حین قوی بودن نیاز به ارتقا هم دارد. ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که می‌بایست قرآنیان دست به دست هم داده و از این ظرفیت‌ها جهت ارتقای سطح قرآنی استان استفاده کنند.

به نظر شما ظرفیت‌ها و نقاط قوت جامعه قرآنی استان و شهرستان زنجان چیست؟

استان زنجان الحمدالله از نظر استاد و مربی قرآنی غنی و قوی است و شکر خدا ساختمان‌ها و موسسات قرآنی برای فعالیت گسترده وجود دارد. موسسه دارالقرآن و جامعه القرآن و همچنین موسسات تحت نظر تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی همه از ظرفیت‌های استان محسوب می‌شوند.

به نظر شما چه آسیب‌ها و خلاء‌هایی در بحث قرآنی استان و شهرستان وجود دارد؟

همانطور که عرض کردم خوشبختانه در استان زنجان مراکز قرآنی زیادی مشغول به فعالیت هستند، ولی هر موسسه و مرکز بیشتر از آنکه منفعت جامعه قرآنی را در نظر بگیرد به دنبال منفعت موسسه خود می‌باشد و این امر باعث ایجاد تضاد در فرهنگ سازی قرآنی می‌باشد؛ و همینطور موسسات قرآنی ما به پرورش بی‌رویه مربی قرآن میپردازند که جایی برای به کارگیری آن‌ها وجود ندارد و همینطور آن‌ها نیز به دلیل آموزش سطحی و سرعتی موسسات، تجربه کافی برای تدریس و مربیگری را ندارند.

 انتظار شما از مسئولین استان در زمینه قرآن چیست؟

به نظر من دولت باید از نظر بیمه و از نظر مالی حمایت بیشتری از  موسسات و یا مربیان و استادان انجام دهد تا مربیان عزیز با فراغ بال بیشتری بتوانند به فعالیت ادامه دهند.

اگر مطلب و نکته خاصی دارید که در سوالات به آن اشاره نشد، در انتها بفرمایید؛ و در پایان اینکه بنده از شما و از دست اندرکاران این فعالیت تشکر فراوان دارم و از خداوند متعال برای شما موفقیت و پیروزی را خواستارم. امیدوارم با پیگیری‌های مکرر شاهد رشد و شکوفایی سطح قرآنی در استان باشیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار