کد خبر: ۱۳۹۲۵
محمد علی عباسی از اساتید قرآنی استان زنجان:

جریان و فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب قطعاً در مسیر رشد بوده و تاثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشته است

در راستای بررسی فعالیت های قرآنی استان زنجان و بررسی و آسیب شناسی این فعالیت ها در زمان حاضر، در این بخش با محمد علی عباسی از فعالان قرآنی استان زنجان به گفتگو نشسته ایم تا شرایط قرآنی این دوران را از کلام ایشان بشنویم. وی از فعالان قرآنی استان زنجان بوده و سالها در زمینه آموزش قرآن، مشغول به فعالیت می باشد.
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در راستای بررسی فعالیت‌های قرآنی استان زنجان و بررسی و آسیب شناسی این فعالیت‌ها در زمان حاضر، در این بخش با محمد علی عباسی از فعالان قرآنی استان زنجان به گفتگو نشسته ایم تا شرایط قرآنی این دوران را از کلام ایشان بشنویم. وی از فعالان قرآنی استان زنجان بوده و سال‌ها در زمینه آموزش قرآن، مشغول به فعالیت می‌باشد.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که یادگیری قرآن را از کجا شروع کردید و اساتید شما چه کسانی بودند؟  

محمدعلی عباسی هستم متولد سال ۱۳۴۰ در زنجان و در کوچه احمدیه نزدیک دبیرستان امیرکبیر زنجان متولد شده ام. از سن ۸ سالگی اقدام به فراگیری و یادگیری قرآن کردم و از آنجا که برادر بزرگم از قراء آن زمان بحساب می‌آمدند و در حال حاضر معمم هستند من نیز به قرآن علاقمند شدم و از ایشان یاد گرفتم و در جلسات مختلفی که در شهر زنجان بصورت هفتگی برگزار میشد شرکت کردم.

از خاطرات قرآنی خود از زمان فراگیری و آموزش قرآن و سختی‌هایی که متحمل می‌شدید بیان کنید.

البته بخشی از خاطرات من به دوران نوجوانی و جوانی برمی گردد که من در اکثر جلسات قرآنی که در سطح شهر زنجان برگزار می‌شد شرکت می‌کردم. در واقع تمام ایام هفته را در جلسات قرآن حضور داشتم حتی جمعه‌ها صبح یک جلسه و عصر نیز یک جلسه قرآن شرکت  می‌کردم. حضور من در جلسات قرآنی در آن دوران با دوچرخه بود که حتی در جلساتی که فاصله بسیار زیادی هم با منزل ما داشت حضور می‌یافتم برخی جلسات قرآنی هم در منازل برگزار می‌شد که شرکت می‌کردم. در جلسات قرآن پس از اینکه کم کم دیگر به قول معروف مقداری سیراب شدم، از جلسات زنجان به جلسات قرآنی شهر تهران علاقمند شدم که این هم بخاطر فاصله زیاد این دو شهر با سختی‌هایی همراه بود. با قطار یا با اتوبوس به سمت تهران حرکت می‌کردم که گا‌ها در جلسات عصر و گا‌ها نیز در جلسات قرآنی از جمله جلسات استاد خدام حسینی و یا سایر جلسات که شبانه برگزار میشد حضور پیدا می‌کردم و سپس شبانه به زنجان برمی گشتم این طی مسافت واقعا خیلی سخت بود و بخاطر مشقت رفت و آمد من از اساتید تهران درخواست کردم که تلاوت خودم را ضبط کرده و خدمت اساتید پست می‌کردم تا به دست ایشان می‌رسید و اشکالات تلاوت‌های ارسالی من را بیان می‌کردند و در کل آموزش قرآن در آن دوران با سختی‌ها و مشکلات زیادی همراه بود.

 پس از یادگیری قرآن؛ فعالیت‌های قرآنی خود را از چه زمانی و در کجا آغاز کردید؟

فعالیت‌های قرآنی من به سنین حول و حوش ۱۲ سالگی با هم سن و سالانم که در اطراف مسجد احمدیه در کوچه احمدیه با هم بودیم برمی گردد. شب‌های یکشنبه جلسات هفتگی تشکیل دادیم و از همانجا قرآن را شروع کردم و جلسات قرآنی یکشنبه‌ها را ادامه دادم و حتی الان هم بعد از چهل و چند سال همین جلسات یکشنبه را باز ادامه داده ایم و به حمدالله به حول و  قوه الهی فعلا همین جلسات تا به امروز ادامه داشته است.  غیر از جلسات هفتگی که حقیر دارم عمدتاً در داوری مسابقات شهرستانی و استانی و همچنین در زمینه تدریس در مراکز مختلف قرآنی و ادارات و ارگان‌ها کماکان فعالیت دارم.

به نظر خودتان تاکنون چند شاگرد در محضر قرآن تربیت کرده اید و آیا با شاگردان خود در ارتباط هستید؟

بله از آنجایی که اینجانب علاقه بسیار زیادی در امر تدریس قرآن داشته و دارم افراد بسیار زیادی در جلسات قرآنی من شرکت می‌کردند و در کلاس‌ها در خدمت قرآن آموزان بودم. تعداد افراد زیاد است و ممکن است چند صد نفر از ابتدای آموزش روخوانی روانخوانی، آموزش تجوید و قرائت و آموزش صوت و لحن در کلاس‌های آموزشی من حضور داشته اند و هم اکنون نیز باز در خدمت خیلی از دوستان هستم و به حمدالله ارتباط بسیار صمیمی با قرآن آموزان دارم.

در حال حاضر در چه حوزه‌ای از قرآن فعالیت می‌کنید؟

فعالیت‌هایی که هم اکنون در زمینه قرآن دارم بیشتر در زمینه تدریس مخصوصا دوره‌های تربیت آموزشیار روخوانی و روانخوانی و تدریس در ادارات و ارگان‌ها می‌باشد؛ و همچنین در جلسات هفتگی در خدمت علاقمندان به قرآن کریم هستم.

به نظر خودتان چرا مردم شما را به عنوان فعال قرآنی شاخص استان می‌شناسند و رمز موفقیت شما در این مسیر چیست؟

بنده به عنوان فعال قرآن قرآنی شاخص نیستم برای اینکه در راه قرآن هر چقدر کار کنم کم است یعنی واقعاً این فعالیت‌های که بنده داشتم به نظر خودم چندین سال یعنی حدود ۴۰ یا ۵۰ سال در خدمت قرآن بودم با اینحال واقعیت امر این است که نتونسته ام ادای دین به ساحت قرآن بکنم، ولی تا حدی که در توان داشتم به حمدالله در این مسیر قدم برداشته ام و رمز موفقیت هر فعال قرآنی و هر استاد قرآن عمدتاً اخلاق قرآنی است که بسیار مهم است و هر مربی و مدرس قرآن می‌بایست با قرآن آموزان خود ارتباط صمیمی داشته باشد و آنچه در توان دارد قربه الی الله به قرآن آموزان یاد دهد.

به نظر شما تأثیر انقلاب بر روی فعالیت‌های قرآنی چگونه بوده است و رویکرد جلسات و برنامه‌های قرآنی پس از انقلاب چه تغییری داشته اند؟ و آیا می‌توان گفت جریان فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب در مسیر رشد و تأثیرگذاری در جامعه بوده است؟

تاثیر انقلاب قطعاً بر روی فعالیت‌های قرآنی بسیار چشمگیر بوده است پس از انقلاب فعالیت‌های قرآنی چند صد برابر شده و فعالیت‌ها برنامه محور انجام گرفته است؛ و مخصوصاً تاکیداتی که مقام معظم رهبری بر فعالیت‌های قرآنی داشتند برنامه‌های قرآنی در این سمت و سو قرار گرفته است. جریان و فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب قطعاً در مسیر رشد بوده و تاثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشته است. من یک خاطره‌ای  خدمتتان عرض می‌کنم؛ یک سال قبل از انقلاب مسابقات قرآنی از سوی اوقاف استان زنجان برگزار شد که من نیز در این مسابقات حضور داشتم. در رشته قرائت و تلاوت قرآن تعداد بسیار کمی از عزیزان شرکت داشتند و در رشته حفظ نیز فقط یک نفر به عنوان حافظ کل حضور داشت و، چون قرار بود یک نفر در رشته حفظ به مرحله کشوری راه یابد و با اینکه این فرد تسلط کافی بر حفظ نداشت با این حال به عنوان نفر برنده به مرحله کشوری راه یافت و در واقع بدون اینکه رقابتی اتفاق بیفتد به مرحله بعد راه یافت.  ولی همانگونه که امروزه شاهد هستیم پس از پیروزی انقلاب طی این چند سال چند صد نفر از هر استان در مسابقات مختلف و رشته‌های مختلف حضور می‌یابند و این بیانگر رشد فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب می‌باشد.

از خاطرات قرآنی خود از زمان قبل انقلاب و اوایل انقلاب و جبهه بیان کنید.

خاطراتی که در مباحث قرآنی زمان انقلاب و اوایل انقلاب می‌توان بیان کرد این است که پس از انقلاب مردم به صورت چشمگیر و وصف ناپذیر در جلسات و محافل قرآن شرکت می‌کنند. قبل از انقلاب چنین برنامه‌هایی بسیار نادر و کم بود و حتی در جبهه‌ها وقتی که عزیزان قراء و حفاظ در  جبهه‌ها و در سنگر‌ها حضور می‌یافتند و  محافل قرآنی برگزار میشد شرکت کنندگان با علاقه وافر شرکت می‌کردند و یک روحیه بسیار نشاط آوری را در بین رزمندگان ایجاد می‌کردند و با تلاوت و استماع قرآن  معنویت خاصی بین رزمندگان بوجود می‌آمد.

چه پیشنهاداتی برای توسعه و ترویج بیشترفرهنگ قرآنی و انس بیشتر عموم جامعه با قرآن کریم به ویژه جوانان و نوجوانان در سطح استان دارید؟

به نظر من برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و انس بیشتر عموم جامعه با قرآن علیرغم اینکه مسئولین وظایف سنگینی دارند فعالان قرآنی نیز باید تمام هم و غم خود را رشد و توسعه معارف قرآنی قرار دهند و بیشتر تلاش کنند. من فکر می‌کنم عمدتاً کسانی که خودشون را مسئول میدانند اعم از قاری، حافظ، مترجم و هر فرد قرآنی کلاس‌های آموزشی را در سطح جامعه برگزار کند و مکان این جلسات می‌تواند مسجد یا هیئت و هر جایی از محله باشد تا بتوانند آموخته‌های خود را به دیگران ارائه دهند و این امر باعث گسترش و رونق فعالیت‌های قرآنی در هر منطقه خواهد شد.

 شما چقدر جریانات مردمی و فعالیت‌های مردمی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی مؤثر می‌دانید؟ اینکه می‌گویند فعالیت‌های قرآنی باید مردمی باشد به چه معناست؟ به نظر شما مردم چه کمکی می‌توانند در این مسیر داشته باشند؟

مهمترین مساله در مباحث قرآنی مردمی محور بودن آن می‌باشد و الحمدلله فعالیت‌های قرآنی در کشور ما مردمی محور هست. منتها هر فرد قرآنی باید خود را مسئول بداند تا بتواند قرآن را در سطح جامعه گسترش دهد. به عنوان مثال یک سخنران وقتی مطالب خود را ارائه می‌دهد باید با محوریت قرآن و مباجث قرآنی مطالب را به مخاطب بیان کند. قاریان و حافظان قرآن می‌توانند در محله‌ها و مساجد فعالیت‌های قرآنی خودشان را گسترش دهند و  واقعیت این است که ما مسلمان هستیم و بایستی مسئولیت قرآنی خودمان را نیز ایفا کنیم.

 فعالیت‌های قرآنی در استان خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت‌های قرآنی در استان زنجان خوب است. جلسات قرآن در مراکز آموزش و حفظ و مساجد و مراکز قرآنی بسیار زیاد است، ولی همانطور که عرض کردم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و هر چقدر کار کنیم کم است.  من فکر می‌کنم به این حد نباید بسنده کرد و نهاد‌های مردمی و غیرمردمی باید فعالیتهایشان را چندین برابر کنند تا تا ان شاءالله در امر آموزش و فعالیت‌های قرآنی به نقطه مطلوب برسیم.

 به نظر شما ظرفیت‌ها و نقاط قوت جامعه قرآنی استان و شهرستان زنجان چیست؟

من فکر می‌کنم ظرفیت‌ها و نقاط قوت بسیار زیادی در جامعه قرآنی زنجان وجود دارد. استعداد قرآنی در بین قاریان و حافظان جوان و نوجوان که علاقه به تلاوت قرآن و حفظ قرآن دارند بسیار زیاد و استعداد سرشاری دارند و این از نقاط قوت جامعه قرآنی زنجان است که از استعداد خوبی به حمدالله برخوردار است چه در امر حفظ چه در امر قرائت قرآن و همچنین در امر ترجمه و ترجمه و مفاهیم قرآنی فعالیت‌های خوبی انجام گرفته که می‌بایست تقویت شود.

به نظر شما چه آسیب‌ها و خلاء‌هایی در بحث قرآنی استان و شهرستان وجود دارد؟

از خلاء‌هایی که در بحث قرآنی استان زنجان می‌توان اشاره کرد همین گسترش جلسات قرآنی در رشته‌های مختلف است البته من صرفاً نظرم این نیست که حتماً بایستی مسئولین یا یک نهادی بخواهد این کار را انجام دهد. درست است که نهاد‌ها و ارگان‌ها بایست کمک کار این گسترش و عمومیت قرآن باشند و باید راهکار برای این امر ارائه دهند، اما عمده نظر من این است که هر فرد و هر کسی که در هر رشته از حوزه قرآن فعالیت دارد و خودش به جایی رسیده می‌بایست در حوزه‌های مختلف مروج قرآن کریم باشد. در تفسیر قرآن، ترجمه قرآن بخش ترتیل خوانی بخش قرائت قرآن بخش حفظ هر کسی باید خودش را ملزم کند تا جلسات قرآنی را برای عموم مردم برگزار کند تا فعالیت‌های قرآنی گسترش یابد.

 انتظار شما از مسئولین استان در زمینه قرآن چیست؟

انتظاری که از مسئولین استان دارم این است که درست است که یک سری برنامه‌هایی از مرکز ابلاغ می‌شود و بایستی طبق برنامه اجرا شود، ولی گا‌ها احساس می‌شود برنامه‌هایی که به ادارات و ارگان‌ها ابلاغ می‌شود هدف این نهاد‌ها و ارگان‌ها صرفا اجرای برنامه بوده و چه بسا مسئولیت خاصی برای خودشان قائل نیستند که این امر بیانگر این است که مسئولین استان باید با جان و دل برنامه ریزی کنند و با علاقه پای کار باشند و با جدیت دنبال یک سری فعالیت‌های قرآنی در استان باشند نه اینکه صرفا برنامه‌هایی که از مرکز ابلاغ می‌شود را برگزار کنند. صرف انجام سوری این کار به نظر من درست نیست بلکه مسئولین باید وظیفه خودشان بدانند و اهتمام جدی برای برنامه ریزی و ارتقای سطح قرآنی استان داشته باشند و به این نکته توجه داشته باشند امر مسئولیت زمان بسیار کوتاهی است و گذراست و یک مسئول باید تمامی وظیفه قانونی و دینی خود را در زمان مسئولیت خود به نحو احسن انجام دهد.

اگر مطلب و نکته خاصی دارید که در سوالات به آن اشاره نشد، در انتها بفرمایید.

مطلب و نکته خاصی ندارم و تقدیر و تشکر می‌کنم از وقتی که اختصاص دادید و اینجانب با زبان الکن و با ذهنیتی که داشتم مطالبی را خدمتتان عرض کردم.

با تشکر که در این مصاحبه شرکت داشتید.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار