کد خبر: ۱۵۹۵۰
پژوهشکده باقرالعلوم(ع)| حجت الاسلام والمسلمین حیاتی مقدم مطرح کرد؛

ماجرای فلسطین مرز میان کفر و اسلام را نشان داد

حجت الاسلام والمسلمین حیاتی مقدم استاد حوزه و دانشگاه در وبینار علمی تحلیل و ارزیابی مواضع جریان‌های تکفیری در برابر مساله فلسطین گفت: ماجرای فلسطین مرز میان کفر و اسلام را نشان داد.
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، وبینار علمی تحلیل و ارزیابی مواضع جریان‌های تکفیری در برابر مساله فلسطین توسط دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه‌السلام)، مؤسسه سراج منیر توحید، اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی مفتاح در سالن اجتماعات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه‌السلام)، آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه اهل سنت آق قلا، آخوند محمد امین صفری امام جمعه شهر فراغی و حجت‌الاسلام والمسلمین حیاتی مقدم استاد حوزه و دانشگاه در این وبینار علمی حضور داشتند.

مساله فلسطین محک خوبی برای سنجیدن عیار جریانهای تکفیری بود

در ابتدای این وبینار حجت الاسلام کوثری گفت: طوفان الاقصی نقطه عطفی در جهان اسلام بود، هرچند رژیم صهیونیستی حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم غزه انجام داد و تعداد بسیاری از مسلمانان فلسطینی را به شهادت رساند، اما پیروزی قطعی نزدیک است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از خلا شهادت ریاست جمهوری ایران و همراهان شهیدش استفاده کرد و حملات جدیدی را در فلسطین در منطقه رفح انجام داد. جهان اسلام و خصوصا جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر اخبار شهادت پرواز اردیبهشت، کمتر به مساله جنایت رژیم صهیونیستی در رفح پرداختند.

مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: مساله فلسطین محک خوبی برای سنجیدن عیار جریانهای تکفیری بود که نشان داد اینها ابدا دغدغه مسلمانان و اسلام را ندارند و هیچ بیانیه‌ای از این‌ها به نفع فلسطین صادر نشد. مسلمانانی که تحت تاثیر جریانهای تکفیری بودند بعد از عملیات غرورآفرین وعده صادق، متوجه شدند که جمهوری اسلامی در قضیه فلسطین جدی و محکم پای کار ایستاده و مساله اصلی آن دفاع از اسلام است.

 

ماجرای فلسطین مرز میان کفر و اسلام را نشان داد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیاتی مقدم در ادامه وبینار مورد اشاره گفت: بر اساس قرآن کریم مسلمانان وظیفه دارند که از مستضعفان دفاع کنند. در جهان با سیاست‌های دوگانه‌ای روبه رو هستیم که از یک طرف نسبت به رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرند و اظهار ناراحتی می‌کنند، اما در میدان عمل کاری برای نجات مردم از ظلم صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند. اگر کشورها اسلامی، شریان‌های اقتصادی رژیم غاصب را می‌بستند این رژیم از بین می‌رفت، اما مسیرهای زمین و آسمان را برای ایادی این رژیم باز گذاشتند، با افرادی روبه رو هستیم که ادعای اصل و ریشه اسلام بودن دارند، اما برای دفاع از مسلمانان کاری انجام نمی‌دهند.

وی افزود: ماجرای فلسطین مرز میان کفر و اسلام را نشان داد، زمانی که حماس ضربه جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و نیاز به حمایت همه کشورهای مسلمان داشت، برخی از سران کشورهای اسلامی نه تنها کمک نکردند و بیانیه‌ای در حمایت ندادند، بلکه تشکیک کردند و گفتند این کار جهاد نیست و خودکشی است. این جریان حتی با بانیان ظلم به مردم فلسطین نیز گفت‌وگو و مذاکره کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نگاه ایدئولوژی به فلسطین دارند و آن‌ها را خارج از دایره اسلام می‌دانند و گفتمان اخوان را یک حرکت تروریستی و تندرو می‌خوانند، در حالی که این گفتمان به نفع اسلام و به ویژه اهل سنتی است که به دنبال نجات از دست استعمار است به همین خاطر هر جایی این گفتمان وارد شد با آن مخالفت کردند. ضربه‌ای که جریان تکفیر به حماس زد رژیم صهیونیستی نزد، زیرا رژیم غاصب زمین و خانه‌ها را می‌زند، اما این جریان فکر افراد را می‌زند و حماس را غیرمسلمان نشان می‌دهد.

کفار جهان به جز تکفیری ها نسبت به صهیونیست اعلام انزجار کرده‌اند

حاج آخوند محمد امین صفری از سخنرانان دیگر این وبینار گفت: پیروزی نهایی با طوفان‌الاقصی و مردم فلسطین است، شاید بعد از طوفان الاقصی احساس کنیم که مسلمانان و کودکان بسیاری آواره و شهید شدند و به نوعی شکست خوردند؛ اما در حقیقت پیروز هستند و همه اتفاقات به نفع مسلمانان است.

وی افزود: عامل اصلی شکست‌ مسلمانان در برابر جهان کفر عدم پایبندی و عمل به پیام‌های قرآن کریم است. فرقه‌های تکفیری برای مسلمانان دشمن خطرناک‌تری نسبت به صهیونیست‌ها هستند، جریان‌های تکفیری هم‌راستای صهیونیست‌ها و کفار هستند و اگر با همه کفار سازش کنند با مسلمانان و مذاهب اسلامی سازش نمی‌کنند.

امام‌ جمعه اهل سنت شهر فراغی در ادامه سخنان خود گفت: کفار جهان به جز تکفیری ها نسبت به صهیونیست اعلام انزجار کرده‌اند. عملکرد تکفیری‌ها را در جنگ‌های داخلی سوریه دیدیم که از هر جا برای برادرکشی و مسلمان‌کشی نیرو می‌فرستادند اما الآن که در غزه و فلسطین جنگ اسلام علیه کفر است نه نیرو اعزام می‌کنند و نه آن را محکوم می‌کنند. اینها عِرق اسلامی ندارند.

وی ادامه داد: جریان‌های تکفیری با هر کافری سازش می‌کنند اما با مذاهب اسلامی و برادران مسلمان سازش ندارند و در حالی که دانشجویان غیرمسلمان در دانشگاه‌های آمریکا با حمایت از مردم مظلوم غزه بازداشت و شکنجه می‌شوند، اما اینها نه نیرو برای کمک به غزه اعزام کرده‌اند و نه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

حاج آخوند صفری گفت: خداوند در آیه ۱۴۹ و ۱۵۰ آل عمران موضع مسلمانان در این شرایط را مشخص می‌کند و می‌فرماید:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلَیٰ أَعْقَابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ، بَلِ اللَّهُ مَوْلَاکُمْ ۖ وَهُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ؛ ای اهل ایمان، اگر پیروی کافران کنید شما را (از دین اسلام) باز به کفر برمی‌گردانند، آن‌گاه شما هم از زیانکاران خواهید گشت، (ای مسلمانان، کافران یار شما نیستند) بلکه خدا یار شماست و او بهترین یاری‌کنندگان است».

وی افزود: امروز برخی از سران کشورهای اسلامی از کفار اطاعت می‌کنند، همیشه اطاعات از کفار به معنی کفر بعد از اسلام نیست همین که سلطه کفار را اطاعت کنند و با ظلم و حیله آن‌ها هم‌رنگ باشند، اطاعت از کفر است. خداوند می‌فرماید عهد شکن نباشید، دشمن را تصدیق نکنید، با حیله‌های آن‌ها همرنگ نشوید و تصور نکنید که در بین کفار کسانی هستند که نسبت به مسلمانان به یکدیگر مهربان‌ترند.

امام‌ جمعه اهل سنت شهر فراغی شهرستان کلاله ادامه داد: باید سلاح تعصب و قومیت را کنار بگذاریم، خداوند را قلبا و صدقا مولای خود بدانیم و در برابر صهیونیست‌ها متحد شویم؛ خداوند وعده داده است که اگر مسلمانان خدا را مولای خود بدانند در هر جنگی علیه کفار آنان را یاری خواهد کرد و اگر چنین شود هیچ‌وقت کفار بر مسلمانان غلبه نمی‌کنند.

حاج آخوند صفری گفت: ادامه جنایت غیر قابل بخشش رژیم خبیث صهیونیستی در کشتار مردم و خصوصا مجروحان و کودکان، مظلومیت مردم فلسطین روز به روز بیشتر به جهانیان ثابت شد، این حملات وحشیانه به سبب غفلت مسلمانان است، باید توبه نصوح کرده و با خدا تجدید بیعت کنیم و در مسیری گام برداریم که قرآن به ما نشان داده است.

وی افزود: ما به عنوان یک مسلمان ایرانی از حمایت مردم مظلوم فلسطین دست بر نخواهیم داشت؛ امروز نیز وقت آن است که جهان اسلام به پا خیزد و با حمایت عملی از مردم مظلوم فلسطین، ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب، این غده سرطانی را از جهان اسلام پاک کند.

فرهنگ جریان های تکفیری مورد مقبول مجتهدان جامعه اسلامی نیست

حاج آخوند عبدالرزاق رهبر در ادامه وبینار مذکور گفت: هر فرهنگی غیر از فرهنگ اسلام ردّ است. خداوند کتاب آسمانی قرآن را به عنوان فرهنگ تعیین کرده است و هر کس غیر از دایره اسلام تمایل به ارتباط با فرهنگ‌های دیگر داشته باشد یا به آنها عمل کند، آن فرهنگ نزد خداوند مقبول نیست.

وی افزود: خدای متعال برای ما قرآن را به عنوان قانون الهی قرار داده است که تا روز قیامت نه کهنه می‌شود و نه تغییر پیدا می‌کند. هر انسانی به قول قرآن و فرهنگ رسول اکرم (ص) عمل کند پیروز است و هرکس به غیر قانون قرآن عمل کند از او مقبول نیست.

امام جمعه اهل سنت آق قلا در ادامه سخنان خود گفت: هر فرهنگی را که مطرح می‌کنند اگر با فرهنگ قرآن و قول مجتهدان یکسان باشد باید قبول کنیم اما هر کلامی که مطرح شد مطابق با قرآن یا فرهنگ مجتهدان نبود را نباید قبول کنیم. فرهنگ رسول اکرم (ص) تا روز قیامت ساری و جاری است و بعد از رحلت ایشان هم ائمه اطهار (ع) مبلغ فرهنگ رسول اکرم (ص) و مبلغ قانون خداوند هستند، مجتهدان به عنوان نمایندگان الهی در عصر غیبت رسول اکرم (ص) هستند، برای مسلمانان بودن امام و یک اولی‌الامر حق‌شناس لازم است که راه را نشان دهد.

حاج آخوند عبدالرزاق رهبر ادامه داد: عدم پیروی از فرهنگ اولی‌الامر، فرهنگ قرآن و احادیث نبی اکرم (ص) سبب اختلاف است، فرهنگ‌ جریان‌های تکفیری که مردم را آواره کرده است، از نظر مجتهدان جامعه اسلامی مورد قبول نیست؛ این فرهنگ‌ها در بین مسلمانان مقبولیت ندارد بلکه مسلمانان را به آواره‌گی می‌کشاند که باید ترد شوند. از منظر قرآن کریم دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان هستند؛ قرآن فرهنگ یهود را باطل می‌داند و از نظر قرآن، فرهنگ تکفیری‌ها نیز مانند فرهنگ یهود باطل است.

وی در پایان افزود: امام خمینی (ره) همه مسلمانان را به وحدت و ایستادگی در مقابل رژیم صهیونیستی دعوت کرد و مقام معظم رهبری مشی و هدف‌های امام راحل را دنبال می‌کند و فکرش همان فرهنگ قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) است، رهبری اصیل است که احادیث نبوی را استنباط و مسلمانان را به فرهنگ‌سازی در این زمینه دعوت می‌کند.

امام جمعه اهل سنت آق قلا گفت: امام خمینی (ره) در دوران حیات خود، حرکت خود را به مقابله با رژیم صهیونیستی و جریان تکفیری‌ قرار داد و با معرفی روز قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان، مسلمانان را به مبارزه با صیهونیست‌ها دعوت کرد و امروز راه و مشی مقام معظم رهبری نیز همان مشی امام راحل است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار