کد خبر: ۱۵۹۵۲
پژوهشکده باقرالعلوم العلوم(ع)| در دومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا شایسته تقدیر شد؛

کتاب «عزاداری محرم و کرونا»

کتاب «عزاداری محرم و کرونا؛ تجربه هیات های مذهبی هفت شهر ایران در محرم ۱۳۹۹» نوشته مهدی مولایی آرانی در دومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا شایسته تقدیر شد.
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «عزاداری محرم و کرونا؛ تجربه هیات‌های مذهبی هفت شهر ایران در محرم ۱۳۹۹» نوشته مهدی مولایی آرانی، در دومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا ویژه معرفی و تقدیر از آثار برتر عاشورایی منتشر شده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان اثر شایسته تقدیر در رشته مطالعات آیین‌های عاشورایی معرفی شد.

در این اثر که چاپ اول آن در تابستان ۱۴۰۰، در قطع رقعی، ۳۳۶ صفحه با شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه‌السلام) منتشر شده، تجربیات و فعالیت‌های یکی از اصیل‌ترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط و محدودیت‌های کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفت‌وگو با فعالان میدانی روایت شده است.

نتایج این پژوهش حاکی از انعطاف‌پذیری و تنوع و تکثر فراوان رفتارهای هیئات مذهبی و نشان‌دهنده این واقعیت است که هیأت به عنوان یک نهادی برآمده از عمق باورهای دینی مردم، می‌تواند در سریعترین زمان ممکن و با حفظ اصول و اصالت‌های خود، آیین‌ها و مناسکی متناسب با اقتضائات جدید و حتی متناسب با شرایط جغرافیایی و ذائقه مردم ایجاد کند.

هیأت به دلیل گستردگی بی‌نظیر در سرتاسر کشور ایران و برخورداری از انواع ظرفیت‌ها مانند نیروی انسانی، مکان مناسب و اقناع مخاطب و مردم‌پایه‌بودن آن؛ ظرفیتی ویژه برای مواجهه هوشمندانه و موثر در مقابله با ویروس کروناست. از این‌رو لازم است در سیاست‌ها و تصمیمات کلان حاکمیتی ضمن پرهیز از برخورد یکسان با همه آنها؛ نگاهی فرصت‌ محور به این ظرفیت داشته باشیم.

دکتر مهدی مولایی آرانی، برای ایده‌پردازی و مدیریت تدوین این کتاب، تجربه بیش از ۲۰ هیات از گونه‌های مختلف در هفت شهر ایران در محرم ۱۳۹۹ را با همراهی جمعی از پژوهشگران و با مقدمه‌ای از حجت‌الاسلام استاد پارسانیا انجام داده است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار